Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Potopení lodi se změnilo v drama. Pyrotechnici se málem utopili

  12:55aktualizováno  12:55
Původní plán na zatopení chorvatské lodi Vis, kterou využíval maršál Josip Tito, počítal s postupným zaplavením přední části plavidla pomocí ventilů a odstřelením zádi. Ztráta kotevních lan však znamenala změnu v plánu a po druhém výbuchu šlo pyrotechnikům o život.

Z potopené lodi maršála Tita se stane jeden z největších snadno přístupných vraků u chorvatského pobřeží. Nedělní potopení mohli čtenáři iDNES.cz sledovat v přímém přenosu.

Fotogalerie

Na lokalitě byla večer před akcí přichystána čtyři kotevní lana, ale po přitažení lodi remorkérem bylo nalezeno jen jedno. Bez remorkérů se takto velká loď ukotvit nedá a každá hodina provozu je velmi nákladná. Majitel lodi Vis z časových důvodů neposlal potápěče lana hledat a rovnou požádal pyrotechniky o změnu v původním plánu.

Výbušniny tak byly instalovány i na přední část lodi a dvojice pyrotechniků odstřelila přední otvor do trupu lodi pomocí kabelové elektrické roznětky. Loď ukotvená pouze jedním lanem ovšem začala během minuty a půl nabírat velký náklon vlevo, což mohlo vést až k přetočení nebo pádu lodi na dno bokem.

Vis u pomocného mola vojenské části přístavu

Vis u pomocného mola vojenské části přístavu

Nečekaně rychlý sled událostí vedl k rozhodnutí pyrotechniků odpálit zadní nálož okamžitě, a tím vyrovnat náklon. Výbušnina na zádi byla evidentně předimenzovaná a následný výbuch poslal oba pyrotechniky k zemi (tedy na palubu).

Po druhém výbuchu byli pyrotechnici za půl minuty v moři a bojovali o život. Původní plán několikahodinového čekání a výstupu suchou nohou na blízkou loď se změnil v drama. Oba pyrotechnici by jistě v tu chvíli rádi vyměnili své mobily, doklady a montérky za plovací vesty.

Síla zvířeného vodního proudu byla naštěstí ztlumena nárazem zadní části lodi na dno moře, které je ve 30 metrech. Pyrotechnici tak nakonec přežili ve zdraví, i když jeden z nich byl kupodivu neplavec.

Autor:


Témata: drama, zdraví, Chorvatsko


Nejčtenější

Jeden z nejkrásnějších pohledů na Rovinj
Naháči a šusťákovky jsou pryč. Z Istrie se za 10 let stala perla Jadranu

Chorvatsko v roce 2016 ohlásilo rekordní turistickou sezonu. Co se týče počtu návštěvníků, vyhrála právě Istrie s 3 763 200 turistů. A Češi se sem po...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Na trhu levných letenek vypukne válka. Ryanair chce snížit ceny o desetinu

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair uvedla, že v reakci na silnou konkurenci na krátkých trasách v Evropě by ve zbytku léta mohla snížit ceny...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - relax před chaloupkou, Velké Losiny
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

Tropická klasika: MSC Divina v kostarickém přístavu Puerto Limón
Jedni je milují, druzí nenávidí. Výletní lodě jsou fenomén moderní doby

V porovnání s týdnem stráveným v hotelu u moře v Itálii či Chorvatsku je to hodně odlišná dovolená. Vydat se na plavbu po Středozemním moři, podél norského...  celý článek

Další z rubriky

Tropická klasika: MSC Divina v kostarickém přístavu Puerto Limón
Jedni je milují, druzí nenávidí. Výletní lodě jsou fenomén moderní doby

V porovnání s týdnem stráveným v hotelu u moře v Itálii či Chorvatsku je to hodně odlišná dovolená. Vydat se na plavbu po Středozemním moři, podél norského...  celý článek

V Kyseli je jako na Václaváku.
Sen skutkem: Kyseľ ve Slovenském ráji je po 40 letech opět přístupný

Téměř nikdo z dnešních turistů od padesátníků výše tomu už nevěřil. A zničehonic je to tady. Po předlouhých 40 letech byla loni v srpnu znovu otevřena pro...  celý článek

Zubačka na Pilatus má sklon trati až 48 %.
Vlak do říše draků. Neskutečný výlet po nejstrmější železnici světa

Od rajského jezera Vierwaldstättersee v srdci Švýcarska stoupá nejstrmější železnice světa na dračí skálu Pilatus. Díky unikátní konstrukci vyšplháte po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.