Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Potopení lodi se změnilo v drama. Pyrotechnici se málem utopili

  12:55aktualizováno  12:55
Původní plán na zatopení chorvatské lodi Vis, kterou využíval maršál Josip Tito, počítal s postupným zaplavením přední části plavidla pomocí ventilů a odstřelením zádi. Ztráta kotevních lan však znamenala změnu v plánu a po druhém výbuchu šlo pyrotechnikům o život.

Z potopené lodi maršála Tita se stane jeden z největších snadno přístupných vraků u chorvatského pobřeží. Nedělní potopení mohli čtenáři iDNES.cz sledovat v přímém přenosu.

Fotogalerie

Na lokalitě byla večer před akcí přichystána čtyři kotevní lana, ale po přitažení lodi remorkérem bylo nalezeno jen jedno. Bez remorkérů se takto velká loď ukotvit nedá a každá hodina provozu je velmi nákladná. Majitel lodi Vis z časových důvodů neposlal potápěče lana hledat a rovnou požádal pyrotechniky o změnu v původním plánu.

Výbušniny tak byly instalovány i na přední část lodi a dvojice pyrotechniků odstřelila přední otvor do trupu lodi pomocí kabelové elektrické roznětky. Loď ukotvená pouze jedním lanem ovšem začala během minuty a půl nabírat velký náklon vlevo, což mohlo vést až k přetočení nebo pádu lodi na dno bokem.

Vis u pomocného mola vojenské části přístavu

Vis u pomocného mola vojenské části přístavu

Nečekaně rychlý sled událostí vedl k rozhodnutí pyrotechniků odpálit zadní nálož okamžitě, a tím vyrovnat náklon. Výbušnina na zádi byla evidentně předimenzovaná a následný výbuch poslal oba pyrotechniky k zemi (tedy na palubu).

Po druhém výbuchu byli pyrotechnici za půl minuty v moři a bojovali o život. Původní plán několikahodinového čekání a výstupu suchou nohou na blízkou loď se změnil v drama. Oba pyrotechnici by jistě v tu chvíli rádi vyměnili své mobily, doklady a montérky za plovací vesty.

Síla zvířeného vodního proudu byla naštěstí ztlumena nárazem zadní části lodi na dno moře, které je ve 30 metrech. Pyrotechnici tak nakonec přežili ve zdraví, i když jeden z nich byl kupodivu neplavec.

Autor:




Nejčtenější

Pražské letiště má 17 nových automatických bran, které mají zajisti rychlejší a...
Pražské letiště spustilo automatické brány, urychlí kontroly cestujících

Letiště Václava Havla spustilo provoz sedmnácti nových automatických bran, jež mají zajistit rychlejší a bezpečnější kontroly. Procházet jimi budou cestující,...  celý článek

Košice a Vysoké Tatry
Podvod, nebo originální záběr? Fotka Tater a Košic rozdělila Slovensko

Východoslovenské město Košice je od Tater vzdálené vzdušnou čarou zhruba 80 kilometrů, ale fotograf Julius Szabo dokázal pořídit snímek, na kterém to vypadá,...  celý článek

Vyzkoušeli jsme lyžařské centrum Karakol v Kyrgyzstánu.
Exotika na lyžích. Cesta za parádním prašanem v hornatém Kyrgyzstánu

Věřte nebo ne, v Kyrgyzstánu obsluhují lyžaře desítky vleků a lanovek. Nejvýznamnější kyrgyzský lyžařský resort, který snese „měkká“ evropská měřítka kladená...  celý článek

Skadarské jezero v Černé Hoře
Perla Balkánu v ohrožení. Na Skadarském jezeře vyroste luxusní resort

Skadarské jezero na hranicích Černé Hory a Albánie je v ohrožení. Černohorská vláda zde posvětila výstavbu luxusního rezortu. Zájem developerů ohrožuje životní...  celý článek

Krátký na snímku zachytil zadní část lázeňského domu, kterou na současném...
100 POHLEDŮ: Rušný život před promenádou alpského městečka Merano

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.