Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Cestující musí zout i boty. Zásilek v letadlech se přitom prověří jen 4 %

aktualizováno 
Pokud jste dosud nasedali do letadla s klidem, že na palubě nemůže být bomba, protože vše se důkladně prověřilo, už jste jistě prozřeli. Zachycené balíčky s trhavinou z Jemenu totiž odhalily bezpečnostní mezeru v letecké dopravě. Tou je, že na mnoha letech se zboží v nákladním prostoru téměř nekontroluje.

Trhavina pentaerythritol-tetranitrát (PETN) byla ukrytá v tiskárně a v náplni do ní. Zásilku, která směřovala do USA z Jemenu, zabavili bezpečnostní experti v Dubaji | foto: ČTK

Víkendová hrozba nového teroristického útoku pomocí trhaviny uložené v nákladním prostoru letadla zalarmovala všechny bezpečnostní složky a dopravní experty. Ti se shodují, že kontrola nákladů v dopravních letadlech je naprosto nedostačující a že neexistují žádné standardní předpisy pro prohlídku nákladu. Zatímco některé země používají psy, jiné preferují rentgen, další se zase spoléhají hlavně na informace zpravodajských služeb.

Zhruba 60 procent veškerého zboží přepravovaného letecky do Spojených států se dopravuje v osobních letadlech s pasažéry. Pro představu, jen z Velké Británie do USA takto směřuje každý den na 10 tisíc balíků, napsal britský Daily Telegraph.

"Zaměříme se nyní na bezpečnost nákladů v letadlech a možnosti jeho prověřování," prohlásila už o víkendu Theresa May, ministryně vnitra Velké Británie. Zároveň informovala, že vláda už začala kontaktovat různé firmy, jako např. Smith Industries, specializující se na skenery a různé detekční přístroje.

I nejmodernější technologie ale mají omezení a nemusí být při prohlídkách účinné, upozorňuje Philip Baum z londýnské společnosti Green Light, zaměřující se na bezpečnost v letecké přepravě. "Rentgen nestačí ani na důkladné kontroly palubních zavazadel, natož pak na náklad. Spousta cestujících v letadlech se domnívá, že když prošli přísnou kontrolou oni, stejně tak bylo prohlédnuto i vše v nákladním prostoru pod nimi. Tak tomu ale není. Bezpečnost nákladní přepravy a nákladů v osobních letadlech byl odjakživa velkou bezpečnostní mezerou celého systému," uvedl Philip Baum.

"Je to neuvěřitelné. Nám sundají boty a skenerem nás svléknou do naha, ale náklad pod námi nechají bez kontroly, to jsem vůbec netušil, to je absurdní," rozčiluje se cestovatel Jan Hamšík.

Prohlížejí se jen čtyři procenta nákladu

David Menachof, odborník na mezinárodní přepravu zboží, odhaduje, že v roce 2008 se v osobních letadlech na celém světě zkontrolovala pouhá tři až čtyři procenta nákladu.

Bezpečnostní expert Chris Yates připomněl, že Američané už dříve lobovali v EU, aby se každý balíček v osobním letadle prohlížel rentgenem. Žádost ale byla odmítnuta s tím, že by to neúnosně zvedlo náklady a způsobilo velká zpoždění.

British Airways tvrdí, že rutinně kontrolují veškerý náklad v osobních letadlech, toto ale rozhodně není evropským standardem.

Jediné, na čem se zatím shodují všichni znalci, je to, že kontrola nákladů v osobní letecké přepravě představuje vysoké riziko teroristického útoku.

Lord Carlile of Berriew, poradce britské vlády pro otázky terorismu, dokonce uvedl, že bezpečnostní rizika kontrol leteckých nákladů ve své podrobné zprávě před pár lety pro jistotu detailně nerozvedl, aby to nepřitáhlo pozornost teroristů. "Obával jsem se, že by to totálně podlomilo bezpečnost státu," řekl.

Autor:




Nejčtenější

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení (21.8.2017)
Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení, zemřeli nejméně dva lidé

Jihoitalský ostrov Ischia v pondělí večer zasáhlo zemětřesení o síle 4. Agentura Reuters uvedla, že se zřítilo několik budov. Italský list Corriere della Sera...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Kalinov: první osvobozená obec v Československu
Dobre tu už bolo. Bizarní svět kolem Lupkovského tunelu na Slovensku

Pokud máte dojem, že tunely souvisí s politikou, pak pro Lupkovský tunel na severovýchodním Slovensku to sedí stoprocentně. Po několikaleté pauze přes něj...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Další z rubriky

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.