Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Cestujete? Myslete na peníze

  14:05aktualizováno  14:05
Ušetřit nervy, nebo peníze? I tak se může rozhodovat člověk, který se chystá na cestu. Pokud si vybere první možnost, zvolí auto, podle svého určí čas odjezdu i návratu, ale za pohodlí si připlatí. Když pojede autobusem, sleví z komfortu, zato zaplatí méně peněz. Levněji než autem mu vyjde i cesta vlakem, avšak s rizikem, že až v deseti procentech případů nedojede včas.

Zažité pravdy, že vlakem se cestuje nejlevněji, přestávají platit. Dráhy zdražily, autem se díky nižším cenám benzinu naopak cestuje úsporněji, za jízdenky na autobus se platí díky velké konkurenci mezi přepravci podobně jako loni. Má se kvůli tomu zákazník rozhodovat jinak? Je čas na to, aby přehodnotil, čím jezdí, a s ohledem na svoji peněženku změnil způsob dopravy, na který byl doposud zvyklý? V některých případech ano.

Automobil zůstává - pokud v něm cestuje jeden nebo dva lidé nejpohodlnějším, ale také nejdražším dopravním prostředkem. Vedle nákladů na benzin musí automobilista počítat i s dalšími výdaji - za povinné ručení, dálniční známku, případně pojištění a také opotřebení auta.

Ještě před několika lety jasný vítěz pomyslné soutěže o nejúspornější způsob dopravy - České dráhy, musely nyní v řadě případů přepustit první příčku autobusům. Například mezi Kladnem a Prahou je možné cestovat po silnici za patnáct, kdežto po kolejích za sedmnáct korun. Kdo jezdí vlakem spíše náhodně, se zřejmě nebude příliš rozmýšlet a koupí obyčejný lístek. Všem ostatním se vyplatí mezi cenovými programy, kterých není málo, vybírat.

Využitím různých slev se zákazník může dostat na stejnou cenu jízdného, jako když cestuje autobusem, ale je potřeba si předem zajistit potřebný průkaz. Jeho pořízení stojí nejen čas, ale i peníze, například roční zákaznická karta vyjde na dvě stě korun. Zatímco cena cestování autem a vlakem je předem dána - stačí odhadnout a spočítat spotřebované pohonné hmoty nebo se přeptat v pokladně drah, v případě autobusů se zjištění jízdného může podobat detektivce. Na rozdíl od železnice totiž neplatí, co kilometr, to pevně stanovené jízdné. Naopak. Někteří "umějí" kilometr za 60 haléřů, jiní ho zákazníkovi účtují za korunu. Na malé vzdálenosti se sice ceny jízdenek jednotlivých přepravců dramaticky neliší, jinak je to při delších cestách.

Například z Prahy do Hradce Králové lze jet za sedmdesát, ale i za sto dvacet korun - to v případě, že člověk nasedne do dálkového autobusu mířícího na Slovensko. I na stodesetikilometrové trati z Prahy do Děčína lze ušetřit, pokud si cestující vybere levnější spoj, téměř dvacet korun. Potíž je v tom, že prakticky nelze předem z jednoho místa zjistit, kolik bude který spoj stát.

Na informacích, kde vám budou na rozdíl od podobných bezplatných infolinek účtovat za minutu hovoru jedenáct korun, prozradí jen to, kdy a odkud vám autobus jede, nikoli jeho cenu. "Přepravců je mnoho a ceny nám nesdělují," uvedla pracovnice autobusového nádraží Florenc. Tento údaj potvrdili i na ministerstvu dopravy. Šanci dozvědět se víc mají jen lidé, kteří si sami údaje zjistí u jednotlivých přepravců, nebo ti s přístupem k internetu. Na serveru www.odjezdy.cz jsou uvedeny kromě jízdních řádů i ceny, i zde ale u některých dopravců chybí.

KOLIK KORUN ZAPLATÍ ZA DOPRAVU PO ČESKÉ REPUBLICE

1 člověk 2 lidé
20 kilometrů 50 kilometrů 100 kilometrů 200 kilometrů 300 kilometrů

39,90 99,60 199,20 398,40 597,60
12 až 22 30 až 55 120 až 240 240 až 400 360 až 540
28/20* 64/42* 240/148* 448/276* 636/392*

Poznámka: auto: průměrná spotřeba 8 litrů na 100 kilometrů, cena benzinu 24,90 koruny/litr; vlak: *obyčejné/zákaznické jízdné; autobus: ceny jsou orientační, liší se podle přepravce i vzdálenosti

Autor:




Nejčtenější

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Další z rubriky

Sbaleno a jedeme na prázdniny k příbuzným a známým na venkov.
Konečně volno. Kam pojedeme? Romantické začátky turismu v Československu

Letovisko. To slovo voní sluncem, lesy, vodou a svobodou prázdnin. První republika je milovala, chlubily se jimi obce od Krušných hor po Beskydy.   celý článek

Rýchorský prales v Krkonoších
Zakázaný ráj. V národních parcích se zpřístupní uzavřená místa

Nový zákon o národních parcích zpřístupní turistům některá atraktivní místa. Jedním z nich je i Rýchorský prales v Krkonošském parku, v českém Švýcarsku mohou...  celý článek

Bludiště vysekaná v kukuřičných lánech jsou novou turistickou atrakcí, zvláště...
Kukuřičná bludiště získávají popularitu, v Česku jich jsou desítky

Bludiště vysekaná v kukuřičných lánech jsou novou turistickou atrakcí, zvláště pro rodiny s dětmi. Vznikla na více místech v Česku, na jižní Moravě letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.