Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Cestovní kanceláře se budou muset pojistit proti krachu

  12:53aktualizováno  12:53
Je tomu již přes deset let, co se na trhu cestovního ruchu objevilo množství nových subjektů – cestovních kanceláří. Touha lidí cestovat byla úměrná době, po kterou bylo cestování do zemí západní Evropy problematické. Většina těch, kteří na trh cestovního ruchu vstupovali byli lidé, kteří měli nadšení a poctivé úmysly. Po počáteční cestovatelské euforii se zájem o cestování začal pomalu dostávat do normálu. Přesto řada cestovních kanceláří tento trend nevzala v úvahu a nabídka stále výrazněji převyšovala poptávku. Tento stav vyvrcholil v roce 1997, kdy zkrachovala řada, a to převážně větších cestovních kanceláří.

Právě krachy cestovních kanceláří vyvolaly intenzivní diskusi o nutnosti ochrany spotřebitele v této sféře. První návrh zákona o některých službách poskytovaných v cestovním ruchu byl natolik špatný, že by znamenal zánik značného množství cestovek. Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) spolu s ACK ČR iniciovala řadu jednání, ve kterých se snažila upravit zákon tak, aby odpovídal podnikání v praxi. Až v parlamentu se podařilo prostřednictvím poslanců uplatnit řadu zásadních pozměňovacích návrhů tak, že nový zákon 159/1999 Sb. byl upraven do přijatelné podoby.

V čem tedy spočívá hlavní úloha tohoto zákona? Subjekt, který chce působit od 1. dubna 2001 na trhu cestovního ruchu jako cestovní kancelář musí mít především sjednáno pojištění úpadku ve prospěch klienta. V praxi to znamená, že musí předložit pojišťovně výsledky svého hospodaření za poslední 3 roky. Pojišťovna provede vyhodnocení ekonomické kvality subjektu a stanoví míru rizika. Podle toho pak určí výši pojistné částky, kterou ji musí cestovní kancelář zaplatit. Tuto částku rozpustí cestovní kanceláře do cen zájezdů. Z toho vyplývá, že může dojít k mírnému zdražení jednotlivých zájezdů právě podle míry jejich rizika.

Cestovní kancelář však musí ještě složit do pojišťovny jako spoluúčast částku ve výši minimálně 2% z ročního obratu. Tato částka patří stále cestovní kanceláři, ale v případě jejího úpadku je použita jako první zdroj plnění pojistné události. V praxi se ukázalo, že je jednodušší pojistit menší nebo střední cestovní kancelář než velkou. Je jasné, že míra rizika je úměrná částce peněz, které cestovní kancelář vybere. Koncese, kterou cestovní kancelář obdrží, ji opravňuje k organizování, ale především prodeji pojištěného produktu – zájezdu – zákazníkovi. V případě event. úpadku cestovní kanceláře půjde zákazník s příslušným pojistným certifikátem přímo na pojišťovnu. 

Na trhu se však objeví také cestovní agentury. Tyto subjekty mohou prodávat  zájezdy cestovních kanceláří – pojištěné produkty, nebo jednotlivou službu – např. pouze ubytování, dopravu apod. Takto prodávané jednotlivé služby nemusí být pojištěny. Stejně tak nemusí být pojištěny zájezdy, které cestovní agentura nebo kancelář bude dělat na zakázku na základě jednotlivé objednávky.
Praxe ukáže, do jaké míry zákon ovlivní další fungování cestovních kanceláří. Jisté však je, že letní sezóna se blíží a klient by neměl s nákupem zájezdů vyčkávat až do pozdních jarních měsíců. Zatím se ukazuje, že většina klientů má již tu svou osvědčenou firmu, která ho nezklamala v letech předcházejících vybránu a v dostatečném předstihu si knihuje svůj zájezd. Přeji všem klientům, aby i v roce 2001 prožili klidnou dovolenou a ve zdraví se vrátili zpět domů.

 

 

 

Autor:




Nejčtenější

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Další z rubriky

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Podle odhadů to vypadá, že plavat ve skutečnosti neumí polovina populace, tedy...
Proč Češi neumějí plavat aneb Jak neutopit doktora Mráčka

V Česku se každý rok utopí asi 200 lidí. A právě teď, během tropických letních týdnů, jich utone v rybnících, řekách a lomech nejvíc. Příliš často podceňujeme...  celý článek

Rýchorský prales v Krkonoších
Zakázaný ráj. V národních parcích se zpřístupní uzavřená místa

Nový zákon o národních parcích zpřístupní turistům některá atraktivní místa. Jedním z nich je i Rýchorský prales v Krkonošském parku, v českém Švýcarsku mohou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.