Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Čeští dovolenkáři objevují obytné vozy. Míří s nimi i do Středomoří

  12:10aktualizováno  12:10
Češi si v posledních letech oblíbili vyrazit na dovolenou ve vlastním obytném voze. Hlavními zákazníky specializovaných obchodů jsou podnikatelé v penzi, kteří se svými "domácnostmi na kolech" míří nejčastěji do Itálie, Španělska a Francie. Mnozí se ale vydávají s obytnými vozy i za krásami Česka.

Češi si v posledních letech oblíbili obytné vozy | foto: Profimedia.cz

Ceny obytných vozů začínají od 800 tisíc korun, přičemž nejdražší modely mohou podle zvolené výbavy dosáhnout ceny až pěti milionů korun. I přes tyto vyšší cenové relace jejich obliba mezi Čechy pomalu roste.

„Zájem o obytné vozy v posledních dvou třech letech opravdu mírně stoupá,“ řekl Filip Guryča z pražské prodejny a půjčovny obytných vozů Blue Rent. Obavy z ekonomické krize se nicméně odrážejí v poklesu poptávky po velkých luxusních autech, které vedly prodejní statistiky v minulých letech. V současnosti se prý nejlépe prodávají spíše levnější typy.

Obytný vůz má podle prodejců před ostatními formami rekreace mnoho výhod.

„Nejste na jednom místě, ale můžete projíždět celou Evropou, a nemusíte přitom shánět ubytování,“ uvedl Václav Harmáček, spolumajitel firmy Hvcaravans z Mariánských Lázní.

Výbava a pohodlí jako doma

Další předností je jejich bohatá výbava, v níž nechybí například myčka nádobí, klimatizace, pračka, luxusní koupelna, trouba s grilem nebo chladnička, a majitelé je tak v podstatě používají jako komfortní chatu na kolech. „Lidé chtějí mít kolem sebe pohodlí, na které jsou zvyklí z domova, což jim obytné vozy zajišťují,“ uvedl Guryča.

Jednou z jejich velkých výhod je například teplovodní topení v podlaze, které uživatelé ocení zejména při zimních pobytech v horských střediscích.

Češi trvají také na tom, aby jejich vozy byly co nejprostornější a disponovaly garáží, kam se ukládají kola a malé skútry. Ve výbavě nesmí chybět ani dvoupostel a takzvaná alkovna, což je prostor nad řidičskou kabinou, kde se nachází další lůžko.

Itálie, Španělsko, Francie, Balt i Skandinávie

Nejčastějším cílem cest českých vlastníků obytných vozů je Itálie, Španělsko a francouzská Bretaň, menší část jich tráví dovolenou na pobřeží Baltu. Typicky mužskou záležitost představuje Norsko a Švédsko. „Jde o vášnivé rybáře, kteří si jezdí zalovit do tamních fjordů,“ uvedl Harmáček.

Méně oblíbenou destinací je Chorvatsko, protože v tamních kempech prý chybí zázemí potřebné například k přívodu pitné vody do vozu nebo vylévání použité. Navíc zde platí omezení pro přenocování mimo placené kempy.

„Trochu strašákem je pro majitele obytných vozů i Rakousko, protože tamní policisté rádi auta převažují a kontrolují, zda skutečně váží do 3,5 tuny,“ upozornil Guryča. Odrazují i vysoké poplatky za průjezd rakouskými tunely.

Dobrodružné cesty za exotikou

Češi se ale rádi pouštějí i na dobrodružnější výpravy. K takovým patřila třeba cesta napříč Afrikou, kterou čeští cestovatelé projeli od jihu k severu z Jihoafrické republiky až do Egypta. „Měli ale postavený speciální obytný vůz vhodný do terénu,“ poznamenal Guryča. Se sériovými vozy se však zcela běžně jezdí i do Maroka a Tuniska. Najde se ale také mnoho majitelů obytných vozů, kteří se svými „domy na kolech“ jen neradi překračují hranice České republiky.

Typickými zájemci o koupi nových obytných vozů jsou podle obchodníků bývalí podnikatelé, kteří své firmy úspěšně prodali nebo předali svým potomkům, a volný čas pak chtějí i se svými manželkami strávit na cestách. Tomu odpovídá i věková struktura těchto zákazníků, z nichž většina překročila padesátku.

O budoucnost se prodejci neobávají. „Karavany a obytné vozy mají v ČR dlouhou tradici a jejich počet se určitě bude postupně rozšiřovat,“ domnívá se Guryča.

Autoři: ,




Nejčtenější

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Další z rubriky

Vodáci mají šanci zajistit si splutí nejkrásnější části Vltavy.
O splutí Teplé Vltavy za 500 korun je zájem, zdražení vodáky neodradilo

Zájem o splouvání Teplé Vltavy, která vede šumavským národním parkem, neklesl ani poté, co letos musí zájemci za plavbu zaplatit více než loni. Úsek mezi...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Bludiště vysekaná v kukuřičných lánech jsou novou turistickou atrakcí, zvláště...
Kukuřičná bludiště získávají popularitu, v Česku jich jsou desítky

Bludiště vysekaná v kukuřičných lánech jsou novou turistickou atrakcí, zvláště pro rodiny s dětmi. Vznikla na více místech v Česku, na jižní Moravě letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.