Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Český konstruktér vynalezl nové jízdní kolo. Bez sedla

aktualizováno 
Konstruktér Jiří Laurin vynalezl jízdní kolo, díky němuž se z cyklisty může znovu stát člověk vzpřímený (homo erectus). Laurinovu bicyklu chybí sedlo, zadní kolo má větší než přední, a kdyby si na něm někdo hrál na nahrbené šampióny Tour de France, rychle by spadl. Na tzv. erectusbiku musí lidé jezdit s rovnými zády.

Jízdní kolo Erectusbike | foto: www.erectusbike.cz

Svůj vynález si Laurin nechal ochránit před padělateli. "Erectusbike jsem přihlásil na Patentovém úřadu. Zjišťovali tam, jestli ve světě není něco podobného, ale naštěstí na nic takového nepřišli," řekl Laurin.

Podle něj dává chybějící sedlo cyklistům větší svobodu a víc se uvolní. Na erectusbiku se šlape vestoje středem zadního kola a pohyb na něm připomíná rychlý běh. Člověk se ovšem mnohem méně unaví. "Rozdíl mezi klasickým kolem a erectusbikem bych přirovnal k rozdílu mezi lyžemi a snowboardem nebo k rozdílu mezi jachtou s plachtami a windsurfingem. Kolo bez sedla je víc free," vysvětlil Laurin.

Erectusbike však před deseti lety nezačal vymýšlet jako kolo pro freestylové jezdce a byl by nerad, kdyby skončilo takhle jednoúčelově.

"Erectusbike jsem dělal jako bicykl pro velká města. Za klasickými koly nezaostává v rychlosti, ale na rozdíl od nich se dostane snadněji přes schody, vysoké obrubníky a další překážky. Erectusbike je menší než klasická kola. Do kufru od Škody Octavia se dají po sklopení řidítek složit tři erectusbiky," upozornil Laurin.

Jízdní kolo Erectusbike

Výzva pro šikovné

Na erectusbiku vidí vynálezce třeba teenegery, jimž rodinné výlety na klasických kolech nevoní. "Erectusbike se od běžných bicyklů hodně liší, a kdo na něm jede, zaujme podobně, jako by seděl na historickém velocipedu. Erectusbike je pro cyklisty také velkou výzvou, bez šikovnosti ho nezvládnou. Kdo ale sportuje a umí udržovat rovnováhu, poradí si s erektusbikem i v šedesáti letech," konstatoval Laurin.

První prototyp erectusbiku vznikl před osmi lety. Kvůli výrobě Laurin nakoupil stroje a sám si udělal nástroje a přípravky, bez nichž by nové kolo na svět nepřišlo. Erectusbike vynalézal, vyráběl a předělával ve volném čase.

Skladné kolo i do metra

Se syny Janem a Filipem a s přáteli udělal vynálezce prvních deset erectusbiků a za 18 tisíc korun je nabízí v internetovém obchodě. A někde v dáli vidí továrnu na nová kola, kde by se jich vyrábělo 100 za měsíc a jednou třeba i 30 denně. "Český trh ale bude pro erectusbiky pravděpodobně příliš malý a naším dalším cílem jsou evropská a světová velkoměsta. Skladný a 13 kilogramů těžký erectusbike se vejde bez obtíží do tramvají a autobusů MHD i do metra," dodal Laurin.

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Další z rubriky

Pohled z Plešivce na centrální Brdy
Někdy musíte pěšky, ale stojí to za to. Na kole po nejvyšších kopcích Brd

Vydejte se s námi na horském kole na vrcholy několika brdských kopců. Na přibližně 60kilometrové trase navštívíme například Studený vrch (nejvyšší v oblasti...  celý článek

Piešťany jsou nejproslulejší slovenské lázně.
Kde se lidé koupali v krvi i bahně. Poznejte nejhezčí lázně Slovenska

S rozmachem wellness se posouvá i dnešní pojem lázeňství. Neustále přibývají nová a nová místa, která lákají za odpočinkem a relaxací spojenou s poznáváním...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.