Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Češi vyrážejí trabantem do pouští střední Asie

  11:00aktualizováno  11:00
Trabantem z Prahy do pouští střední Asie se vydali 1.července tři Češi. Cílem jejich expedice je prozkoumat projet tzv.Hedvábnou stezku a navázat na "velké cesty malých aut" pořádaných českými cestovateli v první polovině minulého století.

Trabant 601 vyráží po Hedvábné stezce | foto: Trans Trabant Team

Trans National Trabant TOUR 2007

Právě proto se stal naším dopravním prostředkem Trabant 601, symbol minimalistického vozu, vycházející motoricky i konstrukčně ze stejných základů jako automobily prvorepublikových cestovatelů.

Proč nejedeme terénním 4x4? Protože zajišťuje takřka stoprocentní jistotu úspěchu. Teprve velká cesta malým vozem je extraktem dobrodružství, na jaké se pomalu zapomíná.

Velké cesty malých aut

Na začátku dvacátého století bylo na světě jen málo míst, kam lidská noha nevkročila. Zato takřka žádné nepocítilo otisk pneumatiky automobilu. Bílá místa na mapách ale dráždí!

Na začátku jednadvacátého století jsou auta všude. Není problém vyrazit takřka kamkoli s vozem, jehož valnou část řídí počítač. Je to ale ještě dobrodružství objevování? Dá se bez GPS a ABS stále nacházet nepoznané? My věříme, že se dá. Stačí se vrátit na začátek. Podniknout velkou cestu s malou technikou.

Ne nadarmo jezdí veteráni z Paříže do Pekingu či z Londýna do Sydney. Za volantem auta z dob, kdy automobil nebyl něčím obyčejným, je cestování jiné. Přesto se i tyto výpravy, ať už se jedná o náročnou cestu mnohaletých motorových stařečků, či skutečné rallye veteránů, neobejdou bez mocné asistence té nejsoučasnější doprovodné techniky.

My bychom se přesto, nebo právě proto, chtěli pokusit o něco jiného. O samostatnou jízdu malého vozidla na velkou vzdálenost. Rádi bychom dokázali, že náročná expedice do málo známých míst se obejde bez zdánlivě nezbytného zázemí moderní doby.

V podstatě o totéž se snažily české předválečné autoexpedice. Tehdy je sice vezly nejmodernější stroje, ovšem nižší a nejnižší třídy. Nejproslulejším se stal František Alexander Elstner, jenž křižoval Afriku za volantem aerovek. Byli tu však i jiní. Jiří Baum se na černý kontinent vydal s Tatrou 12, manželé Škulinovi Škodou Popular. Ač se jednalo o stroje různých výrobců, jedno měly společné, poměrně malé motory s výkonem kolem 20 koní.

Bylo by krásné vydat se na dalekou cestu s jedním z nich a projet z knížek známou trasu. Jenže. Jenže... už samotné nasazení zrenovovaného veterána popírá základní podstatu těchto výprav – dokázat, že k velké cestě není potřeba drahé auto. Museli jsme najít jiné řešení.

Nápad na sebe nenechal dlouho čekat. Stačilo se podívat na parametry Elstnerova Aera Minor – dvoudobý dvouválec o obsahu 600 cm3. Jen jediné běžně provozované auto stále pohání podobný agregát, navíc tento automobil konstrukčně spadá do válečných a poválečných let. Trabant.

Z cesty manželů Elstnerových

Z cesty manželů Elstnerových

Z cest manželů Elstnerových. Foto: J.Baum, R.Elstner

Trabant – proklínaná i obdivovaná legenda Východu. Automobil, kterého se většina majitelů ráda zbavila, ale žádný z nich mu nikdy neupřel houževnatost, které se může málokterý vůz rovnat. To byl náš kůň. Koncepčně veterán z kategorie nejmenších aut, tolik oblíbených předválečnými světoběžníky, navíc stále za cenu nejmenšího auta.

Nový stroj ale vyžadoval novou cestu. Cíl, jenž má dnes stejně tajemný zvuk jako Afrika třicátých let. Místo, které většina lidí zná, ale netuší, kde leží. Před očima se nám otáčel glóbus, až se zastavil uprostřed pustiny, uprostřed Asie, na zavátých stezkách karavan Hedvábné stezky. Prostor mezi Čínou a Kaspickým mořem jako by pro většinu Evropanů neexistoval. Tiše bijící srdce Orientu ovládané tuhými režimy samovládců a spalujícím horkem pouští. To je cíl hodný výpravy na počest všech, kteří se dokázali spolehnout na slaboučké auto a sami na sebe.

Naše cesta zapomenutým světem aneb 15.000 km skrz 12 zemí

Letos uplyne šedesát let od poslední cesty F. A. Elstnera a jeho Aera Minor do Afriky stejně jako od první cesty Hanzelky a Zikmunda s Tatrou 87. V jediném roce se poprvé a naposledy setkaly předválečné a poválečné symboly automobilového dobrodružství.

Je tu ale ještě jedno velké výročí. Před padesáti lety po dlouhých peripetiích opustil výrobní linky první trabant. A nejen pro motoristický svět je tak rok 2007 rokem trabanta. Taková kombinace vyžaduje adekvátní oslavu. Stylovou! Proto se s minimálně upraveným Trabantem 601 Kombi (zesílené odpružení a přestavěný interiér) z roku 1986 vydáme na 15 000 kilometrů dlouhou cestu skrz 12 zemí.

V úzkém hrdle Bosporu vjedeme na asijský kontinent, abychom jej po měsíci putování opustili stejně úzkým Kerčským průlivem na Krymu. Mezitím nás čeká Turecko, Kurdistán s bájnou horou Ararat a kontroverzními zbytky Noemovy archy. Írán, mocné centrum muslimského světa.

Turkmenistán – Severní Korea Střední Asie – s novým vládcem, jenž nahradil zesnulého Turkmenbašiho, muže, který zrušil nemocnice, zlikvidoval takřka veškerou literaturu kromě své vlastní a zbudoval nespočet zlatých soch sebe sama. To vše v zemi, kde není dost chleba, pro který, stejně jako třeba pro měsíce v roce, vymyslel nová slova.

Česká expedice trabantem po Hedvábné stezce

Odsud dále na východ k vrcholu expedice – centru Hedvábné stezky Buchaře a Samarkandu v Uzbekistánu, zemi pohádek tisíce a jedné noci, pouště Karakum a Kyzylkum a největší ekologické katastrofy lidstva – umírajícího Aralského jezera. Okolo vraků mrtvých lodí rozkládajících se na suchém břiše pustiny prorostlém solí a pesticidy zamíříme na západ.

Dále k větší beznaději, nádhernou nicotou pouště přeťaté pásem kolejí, k němuž se přimklo městečko tvořící zázemí pro nejkrutější věznici země.

Dál na západ, do Kazachstánu, ke Kaspickému moři, přes zelenou deltu Volhy, zemí Kozáků na Krym, k Sevastopolu.

Češi za volantem dobyli svět

Československo jako technologická velmoc nabízelo cestovatelům milujícím ozubená kolečka skvělé příležitosti, takže všechny výpravy využívaly domácí stroje. Z našeho pohledu je zajímavé, že až na jednu výjimku žádné z aut nemělo výkon větší než 25 koní, my jich máme celých 26.

  • 1931 – J. Baum se sochařem F. V. Foitem s Tatrou 12 (14 k) napříč Afrikou ze severu na jih. Za celou cestu auto nemělo jedinou poruchu (v roce 1933 kolem světa a v roce 1938 do Afriky, oboje s nákladní Tatrou 72)
  • 1933 – manželé Elstnerovi (+ další dvě posádky) severní Afrika s Aerem 662 (18 k), více než 14 000 km
  • 1934 – sedm studentů, Praha–Kalkata, nové lidové vozy Škoda Popular (23 k), bez problémů 14 800 km
  • 1936 – manželé Elstnerovi se Škodou Popular (23 k), USA a Mexiko, jediná závada během 25 000 km: ulomený ukazatel směru
  • 1936 – J. B. Procházka a J. Kubias, kolem světa za 100 dnů východním směrem s ojetou Škodou Rapid (30 k) (najeto 60 000 km). Za 98 dnů jsou zpět, komise Autoklubu dosvědčila, že plomby na motoru zůstaly neporušené.
  • 1936 – manželé Škulinovi se Škodou Popular (23 k), z Dakaru napříč Afrikou na Madagaskar, pak na jih do Johannesburgu a odtud napříč na sever do Egypta, 52 000 km, vůz byl po cestě v bezvadné kondici
  • 1947 – manželé Elstnerovi se synem, jihozápadní Afrika s Aerem Minor (20 k), sprint k rovníku a zpátky, bez problémů 13 110 km
  • 1947 – Hanzelka a Zikmund s Tatrou 87 o úctyhodném výkonu 75 k vyrážejí na svoji první cestu. Doba malých aut pomalu končí, velké cesty zůstávají.

Autoři:




Nejčtenější

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Antropolog Martin Soukup
My máme hodinky, oni mají čas. Jak vědec zkoumá Papuánce s mobilem

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

Další z rubriky

Zbytky čumu (stanu) Evenků
Sibiří na koloběžce. Tělo fňuká, ale přizpůsobí se, říká dobrodruh

Přešel pěšky Bajkal, jako první na světě přejel Pamír na tříkolce a teď podniká na koloběžce cestu přes Sibiř dlouhou přes 2500 kilometrů. Třiašedesátiletý...  celý článek

Romantická skaliska na jižním okraji vrcholové plošiny Brostschbergu
Stezkami čarodějnic v Alsasku. Magický svět ve francouzských Vogézách

Do Alsaska se jezdí hlavně kvůli znamenitým vínům. Dalším tamním oblíbeným lákadlem jsou samozřejmě divukrásné Vogézy s holými hřebeny i vodopády. Kromě nich...  celý článek

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.