Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Čech se dva roky plavil kolem světa. U Austrálie musel bojovat o život

aktualizováno 
Martin Doleček snil už od dětství o tom, že jednou obepluje svět. A skoro se mu to na malé lodi podařilo, ale nakonec v silné bouři ztroskotal u Austrálie. V dramatických chvílích se mu zlomilo kormidlo a musel bojovat nejen o záchranu lodi, ale i o holý život.

Martin Doleček plul na malé lodi kolem světa, ale ztroskotal u australských břehů. V prudké bouři přišel o kormidlo a musel bojovat o loď i holý život. | foto: www.playtvak.cz

Martin Doleček se před dvěma lety vydal na plavbu kolem světa. Přeplaval Atlantický oceán, Panamský průliv a pokračoval do Austrálie. Jeho cestu však zastavila silná bouře. Loď ztratila kormidlo a vlny ho hnaly na korálové útesy. Během snahy dostat loď znovu pod kontrolu si dokonce zlomil žebro. Přesto se nevzdal a podařilo se mu dostat do nejbližšího přístavu – australského Mackay. Svou plavbu plánuje dokončit příští rok.

Fotogalerie

„Už od dětství jsem snil o tom, že si jednou postavím vlastní loď a s ní obepluji svět,“ začíná své vyprávění Martin Doleček. Svou první loď si postavil již v osmnácti letech. Po dokončení střední školy s ní pak po Labi doplul přes Německo, Francii, podél Itálie až do Chorvatska. Zajímavostí je, že jeho první loď byla poháněna motorem ze sekačky na trávu.

Kajuta má zhruba 2x2 metry

Svou největší plavbu však dobrodruh podnikl na zcela jiné lodi. „Když mě jednou slyšela jedna paní v rádiu, jak nadšeně vyprávím o svých plavbách a snech, nabídla mi ji. Ona ji se svým manželem stavěla dvacet let, ale bohužel její muž krátce po dokončení lodi zemřel,“ vysvětluje Doleček historii svého současného plavidla. Většinou se plaví sám. Jednak mu to vyhovuje a jednak je loď sama o sobě velmi malá.

Protože na lodi není internet a ani žádný signál na mobil, zůstává mořeplavec po dlouhou dobu odříznutý od světa. Do přístavů zpravidla nahlašuje předem, kdy dopluje, aby doplnil zásoby. Stejně tak tomu bylo také při Dolečkově plavbě z Nového Zélandu do Austrálie. Tento termín však mladý Čech nedodržel.

Bojoval o záchranu života i lodi

„To co mě zdrželo, byla obrovská bouře. Jedna vlna mě vymrštila natolik, že se dopadem lodi zpět na hladinu přerazilo kormidlo a loď se stala neovladatelnou. To je vůbec nejhorší závada, která se může na moři stát. Navíc všude okolo byly korálové útesy a proud vody mě hnal přímo na ně,“ vypráví Doleček. Musel jednat rychle a vyrobit nové náhradní kormidlo. K tomu mu posloužil kus překližky ze schodu do podpalubí. Samotná montáž a nasazení nového kormidla během zuřící bouře vůbec nebyly vůbec snadné. Martin Doleček si během toho nešťastnou náhodou dokonce zlomil žebro. I přesto se mu však podařilo dostat loď znovu pod kontrolu a doplout do Mackay.

Přítelkyně dva roky čeká doma

Plavbu kolem světa byl však nucen přerušit. „Za dva týdny odlétám do Čech za přítelkyní, která na mě dva roky trpělivě čekala. Ale za rok se sem do Austrálie vrátím a tu plavbu dokončím,“ věří Martin Doleček.

Podrobnější informace o jeho plavbě, financování celé akce a dalších plánech mladého českého mořeplavce přináší pořad Australský sen internetové televize Playtvak.cz.

Autor:


Témata: Austrálie


Nejčtenější

Zajímavý pohled na Velký Blaník z hrany Křížovského lomu
Zlato, granáty i mramor. Výlet za opuštěnými lomy blanických rytířů

Blaničtí rytíři napadnou samozřejmě každého, kdo míří na vrchol Velkého Blaníku. Ale jeho širé okolí v sobě ukrývá skutečné poklady. Těžilo se tu zlato,...  celý článek

Wadi Al-Salam v Iráku je největší hřbitov na světě.
OBRAZEM: Největší hřbitov světa. V Údolí míru odpočívají miliony lidí

U města Nadžaf v Iráku se na ploše šest kilometrů čtverečních nachází hřbitov Wadi Al-Salam, který je všeobecně považován za největší světa. Přesný počet...  celý článek

Vrcholový snímek z nejvyššího balkánského vrcholu Musala.
Pěšky chodí tisíce kilometrů, výbavu počítá na gramy. Jak cestovat nalehko

Před dvěma roky se poprvé vydala na svou první velkou cestu. Viktorka Hlaváčková nespěchá, chodí pěšky a snaží se udržet denní náklady pod jedním eurem. Věci v...  celý článek

Degustace čaje pchu-er se podle expertů co do složitosti vyrovná ochutnávání...
Ochutnávka čaje pchu-er v Číně. Zraje jako víno, prodává se za statisíce

Tenhle čaj znají milovníci po celém světě a za nejkvalitnější lístky neváhají zaplatit statisíce korun za kilogram. Čaj pchu-er pocházející z jihočínské...  celý článek

Přílet Airbusu A380 do Prahy
Další ranvej pro Ruzyň? Gatwicku stačí jedna, lidí zvládne trojnásobek

Letiště Praha chystá zásadní investici do nové paralelní vzletové a přistávací dráhy, aby mohlo odbavit nejméně 21 milionů cestujících ročně. Ve světě však...  celý článek

Další z rubriky

Pouliční prodejci jídla začínají z Bangkoku postupně mizet.
Perla Bangkoku v ohrožení, úřady chtějí zakázat pouliční kuchyně

Hlavní město Thajska chce do konce roku zakázat místní typické pouliční kuchyně. Mají uvolnit více místa chodcům, sdělila radnice thajské metropole. Prioritou...  celý článek

Vysoké čedičové útesy Los Acantilados de Los Gigante
Moře, hory a pralesy z pravěku. Krásy ostrova Tenerife

Kanárské ostrovy jsou pro většinu turistů synonymem pláží, koupání a sluníčka. Ve skutečnosti toto španělské souostroví také nabízí úžasně pestrou přírodu s...  celý článek

Český lingvista a světový expert na lakotštinu Jan Ullrich
Český lingvista učí indiány jejich rodný jazyk. Jeho knihu má i Obama

Světový expert na lakotštinu Jan Ullrich se přátelí s lakotskými náčelníky, učí jejich potomky indiánský jazyk a pomáhá jim tak hledat smysl života. „Siouxové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.