Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brutální obřačky a 39 bran na 1900 m. Přežil jsem super G ve Špindlu

  6:00aktualizováno  6:00
Stojím ve Špindlu na startu a datlují mi kolena. Pod sebou brutálně závodní obřačky ATOMIC Race GS D2 EC/MAS 191 cm, rádius 28 m. Pro srovnání: běžné lyže pro chlapy měří o 25 cm méně a rádius mají 17. Čeká mě rychlostní závod SKI magazínu. Mým trumfem je můj rádce - bývalý závodník a expert Jan Holický.

Petr Pravda z iDNES.cz na trati rychlostního závodu ve Špindlu | foto: Ota Mrákota

Závodní výbava a očistec s botami

Lyže, na kterých si rychlostní závod vyzkouším, se prakticky nedají koupit v obchodě, ale fasují je závodníci. Chraň tě pánbůh s nima něco udělat, děsí se šéf Atomic Ski test centra u dolní stanice Hromovky Víťa Brejša.

Na těle těsná závodní kombinéza českého reprezentanta Kryštofa Krýzla, která letos "udělala" 7. místo ve francouzském Val d´Isere. Na hlavě závodní helma s tvrdýma "ušima" a v rukou zahnuté závodní hůlky pro rychlostní disciplíny.

Pouze zánovní rukavice rakouského národního týmu už trochu vyšly z módy a také "jen" sportovní lyžáky Head upozorňují znalce, že tu něco není v pořádku. Jan Holický, který mi byl na půl dne trenérem a shovívavým kritikem, řekl, že když závodní lyže nejsou propojeny se závodními botami, je něco blbě a výkon nemůže být perfektní. Brzy zjistím, že měl pravdu, ale nebude to zdaleka jen těmi botami.

Zkusili jste se ovšem někdy nazout do závodních bot? Větší očistec se dá těžko zažít. Tvrdé, nepohodlné, prostě šílené.

Petr Pravda z iDNES.cz se rozcvičuje před rychlostním závodem ve Špindlu

Petr Pravda z iDNES.cz se rozcvičuje před rychlostním závodem ve Špindlu

CS Link Ski magazín open

Závod pro širokou lyžařskou veřejnost se poprvé konal na červené sjezdovce ve Špindlerově Mlýně. Zúčastnilo se ho dohromady včetně kategorie Masters na 250 lidí. Masters - bývalí závodníci - měli postavenou těžší a náročnější trať, závod pro veřejnost se více blížil obřímu slalomu.

39 bran, start v 1190 metrech

Přede mnou je 39 bran regulérního rychlostního závodu v super G kategorii Českého poháru Masters v rámci veřejného závodu CS Link SKI magazín Open, který se jel o minulém víkendu na červené ve Špindlu.

Start v nadmořské výšce 1190 metrů, cíl o 444 metrů níž. Délka tratě cca 1900 metrů.

Bláznivý nápad šéfredaktora SKI magazínu Ondřeje Katze, abych si jednou v životě dal rychlostní závod v alpském lyžování, se stává skutečností. Jen ta trať oproti podobným závodům světového či evropského poháru je milosrdná - brány postavili experti Pavel Lipanský a Michal Kárník tak, aby byla pomalejší a bezpečnější. A hlavně, podklad není prolitý vodou.

15, 10, 5, 4, 3, 2, 1 - Jeď! Startovací rozhodčí mě plácne po zádech a já vyrážím.

Petr Pravda z iDNES.cz na startu rychlostního závodu ve Špindlu

Jako v odstředivce mě to žene mimo trať

Bohužel po 60 závodnících to už taková výhra není. Prvními pěti branami na placatém "Generál šusu" se ještě prosmýknu skoro jak Aksel Svindal. Lyže překvapivě dobře zatáčejí a nabírají rychlost.

V zatáčkách na prudší úvodní pasáži už je to ale mnohem horší. Přichází tvrdá realita. Jedu jak trouba - vysoko, zbytečně přip…sraně, v malém náklonu.

Probleskne mi hlavou, co mi radil před startem Honza Holický. Musím dopředu, po hlavě a zatížit lyže v oblouku. Pak se hrana dlouhé lyže zakrojí a udělá to, co bych teď tak potřeboval.

Aspoň že se můžu vymluvit na mnohacentimetrové "seky" u bran po předchozích mistrech, které mne vždycky spolehlivě rozhodí.

Snažím se udržet na trati, aspoň trochu držet styl a co nejtěsněji lízat brány. Přichází první techničtější místo "Čihadla" se dvěma branami na jeden táhlý oblouk. Následuje rychlý přechod do druhého oblouku... a sakra!

Jsem tam pozdě! Přesně na to mě Honza upozorňoval.

Následuje odkloněná brána, v níž mám rychlost jako "kule" a odstředivá síla mne nemilosrdně žene mimo trať. Naštěstí je bezpečnostní síť na "kapry" dostatečně daleko a tak se vracím do boje.

Petr Pravda z iDNES.cz na trati rychlostního závodu ve Špindlu

Nejobávanější Katin, rampa do nebes

Čeká mě Dřevařská cesta, za kterou není vidět další směr jízdy. Nepříjemné, ale není čas na rozhlížení. Co se bude dít? Skok? Naštěstí jen nadlehčení. Krásný pocit beztíže a sebepřekonání mne dostává do varu. Je to adrenalin. Jde do tuhého! Prudší část sjezdovky s názvem Václavák. Jen mi opět nepřichází správný rytmus kolem branek.

Hlavou mi blesknou slova nejlepší lyžařky světa Lyndsey Vonnové, která mi během loňského rozhovoru říkala, že lyže musejí při rychlostních disciplínách "plavat". Tak mně tedy neplavou.

Chytám se na chvíli až těsně před nejobávanějším místem závodu - Katin. Už jen název této výrazné terénní vlny mluví za vše. Zcela jiný pohled než při běžné "turistické" rychlosti.

Ještě těsně před nájezdem moc nevím, co s tím. Tohle je rampa do nebes!

Co říkal Honza? Podtáhni nohy pod sebe a spusť paže ke kotníkům!

Moc to neumím, ale přihlížející lidi mě nutí k činu. Lehká komprese přimačkává do dřepu a začínají pálit stehna. Nájezd na hranu a….. stav beztíže. Letím vzduchem, nebo jsem nohama na zemi? Doteď nevím.

Rychlostní závod na lyžích v rámci CS Link SKI magazín Open ve Špindlerově MlýněRychlostní závod na lyžích v rámci CS Link SKI magazín Open ve Špindlerově Mlýně

Otevírá se přede mnou závěrečná pasáž, kus mírně do komprese zvaný "Hrobeček" a najednou je tu cíl. Stěží popadám dech, nejraději bych na kolenou prosil rozhodčí, abych si to mohl dát ještě jednou a bez chyb. Ještě že to nejde. Jde o regulérní závod a navíc by to asi nedopadlo o moc líp.

Čas 2:31:07 je o víc než minutu horší, než má vítěz mé kategorie nad 50 let. Co by tomu asi řekl můj spolužák z gymplu Aleš Hoznauer, se kterým jsem tuhle červenou řezal vždycky po skončení provozu vleků před 33 lety. Myslím, že jsme si to tenkrát i stopovali.

Petr Pravda z iDNES.cz v cíli rychlostního závodu ve Špindlu s Janem Holickým - bývalým závodníkem a dnes komentátorem ČT

Petr Pravda z iDNES.cz v cíli rychlostního závodu ve Špindlu s Janem Holickým - bývalým závodníkem a dnes komentátorem ČT

Závodní lyžování - smrtící kombinace

Můj mizerný výkon snad omlouvá fakt, že závodní sjezdování jen málo připomíná lyžování, které známe z dovolených.

Jan Holický to potvrzuje. Jezdí se navíc na jiných lyžích, které se jen naoko podobají těm v obchodech. A při opravdových závodech, kde jde o vzácné medaile, i na jiném povrchu - vodou prolitých a na kost zmrzlých sjezdovkách. Smrtící kombinace, která dramaticky vzdaluje vrcholový sjezdařský sport běžnému lyžování.

Závodní lyže se liší od běžných jako maserati od trabanta

Závodní lyže, zejména pro rychlostní disciplíny, jsou úplně jiné než ty, které se prodávají v obchodech. Nedají se také v běžné obchodní síti vůbec koupit. Nejlepší závodní materiál v podstatě není dostupný ani tomu, kdo by si chtěl dobré lyže koupit přímo u výrobce. Chtivý zákazník z ulice sežene většinou jen tzv. odladěnou verzi závodní lyže, která se často vyrábí i v jiných továrnách než lyže pro obchody. I z jedné závodní várky lyží se přitom ještě přísně vybírají ty nejlepší.

Běžní lyžaři muži dnes jezdí většinou na lyžích dlouhých od 155 do 175 cm, které mají krojení přibližně od 11 do 18 metrů. Lyže na sjezd jsou však dlouhé 215 cm (rádius 45 m) , lyže na super G mají 205 cm (33 m) a top obřačky 191 cm (28 m).

Zatímco jádro obyčejných lyží je často z tvrzené pěny nebo kombinací různých materiálů, jádra závodních lyží se už po desetiletí vyrábějí z nejkvalitnějšího dřeva, které se v různých vrstvách a plátcích slepuje do tzv. torzního boxu.

Dalšími výplňovými materiály pak bývají drahé kompozity. Nejkvalitnější materiály se používají i na hrany. Ty však zároveň nesmějí být moc tvrdé, aby se daly dobře brousit. Skluznice je pak z velmi kvalitního polyetylénu s přísadami grafitu, vysvětluje Jan Holický.

Závodní lyže jsou celkově o hodně tvrdší a pevnější v torzi. Hůř se ovládají a běžný lyžař většinou neumí využít jejich vlastnosti, protože je nedokáže patřičně prohnout a dostat do rychlostí, pro které jsou konstruovány.

Přesto výjimka potvrzuje pravidlo. Existují závodní lyže, které i běžný výborný lyžař dokáže ocenit. To jsou slalomky.

Autoři:




Nejčtenější

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Čeští turisté se koupou na Makarské. K moři do Chorvatska jich ročně míří skoro...
A zase to Chorvatsko. I letos bude pro Čechy nejoblíbenější destinací

Chorvatsko bude letos podle Asociace cestovních kanceláří opět nejoblíbenější destinací českých turistů - stejně jako loni a spoustu předchozích let. Asociace...  celý článek

Antropolog Martin Soukup
My máme hodinky, oni mají čas. Jak vědec zkoumá Papuánce s mobilem

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Další z rubriky

Každý rok iglú ve Speikbodenu roztají a každý rok tu postaví nové. Ráz...
Kde se dá koupat na sněhu a bobovat jako mistr. Tip do neobjevené Itálie

Jen pár hodin cesty autem na jih leží region Jižní Tyrolsko, který láká na nádherné sjezdovky až do druhé poloviny dubna. Některá zdejší lyžařská střediska...  celý článek

Lyžařské středisko Plešivec v Krušných horách
VIDEO: Zimní inspektor: Prověřili jsme rodinné lyžování na Plešivci

V moderním areálu Plešivec v Krušných horách na vás čeká kompletní lyžařský servis, najdete zde školu, dětský park a také půjčovnu vybavení. Na celkem dvanácti...  celý článek

Na trati závodu
Skialpový závod jako recept, jak vidět nejhezčí místa švýcarských Alp

Láká vás skialpový výlet mezi nejvyšší alpské vrcholky? Pohled na Matterhorn, Dent Blanche i Weisshorn? Pro lyžaře s dobrou fyzičkou může být řešením skialpový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.