Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Český pilot létá v Bhútánu na nejzrádnější letiště světa

  0:07aktualizováno  0:07
Horské království Bhútán má nejzrádnější letiště na světě. Přistávat na něm mohou jen speciálně proškolení piloti, kteří zvládnou otočku s letadlem v úzkém koridoru mezi zalesněnými horami. Jedním z nich je i Slavomír Pískatý, který Magazínu Víkend MF DNES poskytl exkluzivní rozhovor.

Jste teď šťastný?
Myslíte podle bhútánského indexu Hrubého národního štěstí?

Jsou tím vyhlášení po celém světě, prý je to pro ně důležitější než celosvětově vzývaný ekonomický Hrubý národní produkt. Jak je to doopravdy?
Já si rozhodně nemůžu stěžovat. Je to nádherná země, mám tam krásnou práci a dost volného času pro výlety na kole do míst, kam se turisté ani nedostanou. Za tři roky jsem se nesetkal s žádným podrazem. Když mám defekt, stačí zvednout ruku a vždy zastaví první auto. Vydatné jídlo v restauraci pořídím pod sto korun, dům stojí šest tisíc měsíčně.

Vy jste tam elita. Co obyčejní Bhútánci, ti jsou šťastní?
Starší a střední generace určitě. Oni byli dlouho uzavřenou zemí bez peněz i bez turistů, otvírat se začali až koncem dvacátého století. Nevadí jim život bez kin, bez divadel, bez spousty restaurací, stačí jim ta nádherná příroda. Ale jak to bude s mladými, o to mám upřímně trochu obavy. Oni už díky internetu vidí, jak to chodí jinde, jenže Bhútán není zemí pro takzvaně kosmopolitní lidi. I ten internet je tu stále vzácnost, běžné připojení má limit 4 GB za měsíc a pokud potřebujete víc, doplácíte částky skoro jako za nájem bytu.

Čtěte v sobotu 23. srpna

Rozšířenou verzi rozhovoru čtěte v sobotu v magazínu Víkend MF DNES

Četl jsem, že Bhútán je - nejen na asijské poměry - brutálně drahý pro turisty.
Je fakt, že minimální povinná útrata činí 250 dolarů denně (přibližně 5 tisíc korun).

Co za ty peníze návštěvníci dostanou?
Kompletní servis. Vedle víza je v ceně místní doprava, průvodce, ubytování i jídlo. A samozřejmě si můžete mnohonásobně připlatit. Turistům ty ceny zřejmě příliš nevadí, my létáme neustále plně obsazení.

V čem tkví turistická přitažlivost Bhútánu navzdory ohromným nákladům?
Vše je opravdové. Procestoval jsem hodně zemí, ale všude mně přišlo, že danou kulturu musíte jít někam hledat. Například v Nepálu jsou překrásná místa, ale musíte za nimi jet. Přistanete v Káthmándú, kde je špína, smog, neskutečný provoz, bezpočet jídelen KFC, McDonalds a podobných nesmyslů. To se vám v Bhútánu nestane, autentická atmosféra na vás působí hned po přistání. Domy mohou být pouze v tradiční architektuře, všichni Bhútánci chodí v národních dresech, k tomu úžasně čistý vzduch a super příroda… V Bhútánu není místo, které by nebylo bhútánské.

Fotogalerie

Líčíte to jako pohádkový svět. Jaké tam číhají na cizince nástrahy?
Nejvíc asi na cestách: Bhútánci jsou neopatrní řidiči a místní cesty jsou strašné. V zemi se lidé ani nepřipoutávají – to kdyby auto padalo ze srázu, aby včas stihli vyskočit. I hodně vysoko v horách můžete v přírodě narazit na tygra.

Dalším zádrhelem je lékařská pomoc: v zemi není vrtulník a mnohá místa jsou značně odlehlá. Tudíž lékařská pomoc není zdaleka vždy po ruce, což jsem si ověřil na vlastní kůži po pádu z kola kvůli agresivním pouličním psům. S vykloubeným ramenem, ačkoli jsem byl osm minut jízdy od nemocnice, jsem na sanitku – a to slovo berte s nadhledem – čekal dvě hodiny. A to jsem měl velké štěstí, že byl na místě nehody mobilní signál.

Co vás tam – vedle práce pochopitelně - drží?
Za rok najezdím v těch úžasných horách sedm a půl tisíce kilometrů na kole. Loni jsem se tam dokonce zúčastnil údajně nejtěžšího nonstop závodu bikerů na světě: ze středu země v Bumthangu do hlavního města Thimphu – start ve dvě hodiny ráno, 268 kilometrů přes čtyři horské hřebeny, nastoupáno 5800 metrů. Trvalo mi to 12 hodin a 36 minut – byl jsem v cíli jako první cizinec, ostatní nezvládli aklimatizaci na tamější nadmořskou výšku. Já jsem zvyklý: moje nejoblíbenější trasa je Paro – Chelala, což je 36 kilometrů dlouhé stoupání z výšky 2300 metrů do 3988 metrů – to si dávám i po letu. Vedle cyklistiky se mi líbí pohodová a přátelská nálada ve společnosti. Chodit do práce a bát se, kdy najdu ve schránce výpověď, tak jako v Česku, to není ta pravá atmosféra, kterou pilot vyhledává.

Jak vlastně český pilot přijde k práci v himálajském Bhútánu?
Jak už to v životě chodívá: úplnou náhodou. Zrovna když jsem přišel o práci v Praze na Ruzyni, tak Bhútánci sháněli posádku k převozu a rozlétání stroje stejného typu, na kterém jsem létal v Česku. Bývalý český kolega mě oslovil, zda do toho půjdu s ním. A když mi tam po dvou měsících nabídli kapitánský výcvik, byla to pro mě obrovská příležitost, takže jsem se s nimi dohodl na tři roky. A když mi teď nabídli místo kapitána airbusu, tak ačkoli bych chtěl domů, budu létat další tři roky v Bhútánu.

Je pravda, jak se píše na internetu, že na tamním zrádném horském letišti smí přistávat jen osm pilotů na světě a vy jste jedním z nich?
Je nás o něco víc – dvanáct, z toho dva Češi. Ale je to skutečně přísné: i kdyby tam chtělo přistát soukromé letadlo, musí být na palubě někdo z nás, kdo máme speciální výcvik pro lety do Bhútánu (sestřih z bhútánských letišť si pusťte na videu v úvodu článku - pozn.red.)

Autor:


Témata: Bhútán, Nepál, Airbus


Nejčtenější

Titanic. Bezesporu nejznámější lodní katastrofa zaujímá co do počtu obětí...
Cestovka nabídne ponory k vraku Titaniku, dobrodruzi zaplatí miliony

Sen mnoha dobrodruhů se už příští rok naplní. Britská cestovní kancelář hodlá nabízet ponory k vraku Titaniku. Během netradičního výletu se cestující podívají...  celý článek

Ohromující Čína v okolí města Jang-šuo (Yangshuo) v provincii Kuang-si
Originální rybolov a kouřový čaj. Ohromující Čína v provincii Kuang-si

Přála bych si Čínu procestovat křížem krážem, ale je tak obrovská, že mých plánovaných pět týdnů by na to nestačilo ani náhodou. I tak jsem ale navštívila plno...  celý článek

Značkaři dostávají od Libereckého kraje málo peněz. Na snímku Jindřiška Brabcová z Liberce.
Klub českých turistů slaví výročí, stovka pochodů projde Českem

Klub českých turistů zahájí 25. března speciální seriál pochodů ke 100. výročí vzniku Československé republiky a ke 130. výročí svého vzniku. Akci nazvanou 100...  celý článek

Nekonečná přistávací dráha podle představ projektu The Endless Runway.
Nekonečná přistávací dráha by byla dopravní revolucí. Ale není bezpečná

„Nekonečná“ kruhová přistávací dráha by měla letištím přinést především zásadní zvýšení kapacity. V jednom okamžiku by mohlo přistávat několik letadel naráz....  celý článek

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

Další z rubriky

Každé ráno a večer se na nádraží v Dháce shromáždí tisíce lidí, kteří se touží...
OBRAZEM: Pendolino pro otrlé. Jak vypadá dopravní špička v Bangladéši

Každé ráno a večer se na nádraží v Dháce shromáždí tisíce lidí, kteří se touží dostat do práce nebo do svých domovů. A často jsou ochotní riskovat i vlastní...  celý článek

Celou cestu je co fotit.
Do Rumunska za párou. Lesní úzkokolejka vozí dělníky a baví turisty

Národní park Maramureš s nedotčenou přírodou a průzračnými potůčky je sám o sobě dostatečným důvodem vyrazit na sever Rumunska. Milovníci mašinek by ale neměli...  celý článek

Jeskyně v Shropshire využívali před 700 lety rytíři Temlářského řádu.
OBRAZEM: Nenápadný vchod ukrývá 700 let staré jeskyně templářů

Na první pohled vypadá vstup do jeskyní v anglickém Shropshire jako králičí nora, uvnitř se ale nachází nádherný jeskynní komplex, který využívali...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.