Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Sedli byste do toho? V USA testují bezpilotní letadla pro cestující

aktualizováno 
Letadla, která řídí člověk ze země, dnes už nejsou ničím neobvyklým. Ovšem představa, že by takové stroje měly přepravovat cestující, je pro mnoho lidí stále poněkud zneklidňující. Ve Spojených státech přitom už začaly podobné stroje testovat.

Pokud patříte k těm pasažérům, kteří při nástupu do letadla zvědavě nakukují do kokpitu, aby alespoň na okamžik zahlédli, komu svěřují do rukou své životy, možná se vám z té představy zježí vlasy hrůzou.

Americká firma Aurora Science Flights v červnu provedla první letové testy bezpilotního čtyřmístného letounu. Stroj nazvaný Centaur se podrobil prvním zkouškám na testovací základně amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) ve státě New York.

Letoun o rychlosti přes 300 km za hodinu

Dvoumotorový letoun s rozpětím asi 12 metrů a délkou kolem 4 metrů dokáže vyvinout rychlost přes 300 km/h. Není to však „čistokrevný“ dron: je možné ho pilotovat jak zevnitř, tak na dálku zvenčí. Letadlo je osazeno dvěma typy avioniky (přístrojového vybavení) jak pro klasické řízení pilotem, tak pro řízení na dálku. Poměrně rychle je tak možné ho přestavět z klasického letadla řízeného dvoučlennou posádkou na dron řízený ze země.

Fotogalerie

Aurora Science Flights v současnosti centaura nabízí jako ideální stroj pro provádění leteckých prací v odlehlejších částech světa: letadlo s posádkou doletí na místo určení, posádka ho během asi čtyř hodin přestaví na dálkově řízený dron, „vybalí“ pozemní řídicí stanici a provede potřebné lety. Po ukončení prací letoun opět přestaví na pilotovanou verzi.

V současnosti je totiž jedním z problémů to, že bezpilotní stroje mají výrazně omezené pole působnosti kvůli možným kolizím s běžným leteckým provozem. Na delší přelety je proto nutné, aby v letadle byl pilot, který může komunikovat s řízením letového provozu.

„Opravdu věřím, že bezpilotní letadla budou představovat revoluci v bezpečnosti létání. Nechci říct, že pak nebudou žádné nehody, ale myslím, že celková úroveň bezpečnosti půjde nahoru,“ uvedl generální ředitel Aurora Science Flights John Langford pro zpravodajský server CNN s tím, se netají optimismem a důvěrou v celý projekt.

Sedli byste do letadla, které by řídil někdo zvenčí?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 5. července 2015. Anketa je uzavřena.

ANO 268
NE 243

Bezpilotní letadla pro cestující: v horizontu 5 - 7 let

Langford doufá, že by centaury mohly získat potřebné certifikace k přepravě cestujících v horizontu pěti až sedmi let. Na celém procesu však bude muset spolupracovat mnoho institucí: od výrobců přes aerolinie až po letecké úřady a řízení letového provozu. Langfordův odhad v horizontu několika let tak zní značně idealisticky. Langford ve svých úvahách však myslí ještě dále a uvažuje i o malých „aerotaxi“, jejichž řízení by bylo natolik jednoduché, že by si licenci k jejich ovládání mohl udělat téměř kdokoli. Letadlo by si pak člověk přivolal podobně jako dnes například taxi s pomocí služby Uber.

Společnost Aurora Flight Sciences už má s vývojem dronů zkušenosti, podílela se například na vývoji průzkumného bezpilotního stroje RQ-4 Global Hawk. Je však otázkou, jestli jejich stroje získají i důvěru případných cestujících. Obavy vzbuzuje více věcí: od prostého řešení nestandardních situací za letu, kdy zkrátka pilot na zemi nemůže mít dostatek informací o situaci ve vzduchu a nemůže tedy efektivně zasáhnout, až po riziko „hacknutí“ řídicích systémů. Langford však argumentuje možností vytvoření nových, lépe zabezpečených speciálních sítí pouze pro tyto účely.

Výhodou „dálkově ovládaných“ letadel by podle Langforda měl být vyšší stupeň jejich automatizace a z toho plynoucí eliminace možného selhání lidského faktoru, tedy pilota. Pilot sice bude řídit letadlo ze země, nebude však ovládat tolik jednotlivých prvků řízení jako v současnosti a tím by mělo klesnout riziko chyby. Chyba pilota je přitom nejčastější příčinou leteckých nehod.

Drony pro cestující: Výhody vs. nevýhody

Výhody:

  • omezení rizika selhání lidského faktoru
  • finanční úspory (výcvik a platy pilotů)

Nevýhody:

  • počítač nebo člověk na zemi nevyhodnotí nestandardní situaci stejně dobře jako pilot v letadle
  • nebezpečí „hacknutí“
  • složitější komunikace v rámci letového provozu
  • nedůvěra veřejnosti a cestujících




Nejčtenější

Takto Igor Brezovar brázdil národní parky v USA společně s manželkou.
Na dvou kolech projel celý svět. S motorkou ukecal i bandity

V 17 letech měl Igor Brezovar sen: projet svět na motorce. Dnes její počítadlo ukazuje 372 tisíc kilometrů a svoji misi si už dávno splnil. „Milionář svět...  celý článek

Českoslovenští legionáři v Itálii na historickém snímku legionářů
Země skropená krví borců. Výlet za českými legionáři u Lago di Gardy

Několik míst v blízkém okolí severního cípu jezera Lago di Garda nese zřetelné české/československé stopy, nejčastěji v souvislosti s událostmi 1. světové...  celý článek

Turisty na Mallorce vyděsil žralok modrý (25. června 2017).
Dezorientovaný žralok vyděsil turisty na Mallorce, experti ho utratili

Paniku na španělském ostrově Mallorca způsobil o víkendu žralok modrý, který připlul velmi blízko k několika plážím plných turistů. Podle španělského listu El...  celý článek

Rýchorský prales v Krkonoších
Zakázaný ráj. V národních parcích se zpřístupní uzavřená místa

Nový zákon o národních parcích zpřístupní turistům některá atraktivní místa. Jedním z nich je i Rýchorský prales v Krkonošském parku, v českém Švýcarsku mohou...  celý článek

Velký bariérový útes, obrazem
Velký bariérový útes má hodnotu 996 miliard korun, tvrdí studie

Finanční hodnota Velkého bariérového útesu po započtení nejen ekonomických, ale i sociálních či ikonických hledisek činí 56 miliard australských dolarů (996...  celý článek

Další z rubriky

Oblazy: horní mlýn
Neznámé perly Slovenska. Výlet do krásných soutěsek Chočských vrchů

Vápencové soutěsky Slovenska nadchnou svou divokostí a odvážně vedenými turistickými trasami po žebřících, visutých lávkách a ocelových lanech. K těm spíše...  celý článek

Kempování u ledovce Matanuska. Na délku měří ledovec 43 kilometrů a pohybuje se...
Dvě třetiny Čechů vybírají dovolenou podle rizika teroristického útoku

Až 67 procent Čechů bere při výběru dovolené v úvahu riziko teroristického útoku v dané destinaci. Větší obavy mají hlavně starší lidé. Vyplývá to z průzkumu...  celý článek

Před římskou fontánou jsou každý den takové davy, že je velice těžké se k jejím...
Římu došla trpělivost. Ve fontáně di Trevi se smočíte za 240 eur

Věčnému městu došla trpělivost s neukázněnými turisty. Ti, kteří si budou chtít v parném dni ochladit nohy nebo se dokonce koupat v některé ze slavných...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.