Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Sedli byste do toho? V USA testují bezpilotní letadla pro cestující

aktualizováno 
Letadla, která řídí člověk ze země, dnes už nejsou ničím neobvyklým. Ovšem představa, že by takové stroje měly přepravovat cestující, je pro mnoho lidí stále poněkud zneklidňující. Ve Spojených státech přitom už začaly podobné stroje testovat.

Pokud patříte k těm pasažérům, kteří při nástupu do letadla zvědavě nakukují do kokpitu, aby alespoň na okamžik zahlédli, komu svěřují do rukou své životy, možná se vám z té představy zježí vlasy hrůzou.

Americká firma Aurora Science Flights v červnu provedla první letové testy bezpilotního čtyřmístného letounu. Stroj nazvaný Centaur se podrobil prvním zkouškám na testovací základně amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) ve státě New York.

Letoun o rychlosti přes 300 km za hodinu

Dvoumotorový letoun s rozpětím asi 12 metrů a délkou kolem 4 metrů dokáže vyvinout rychlost přes 300 km/h. Není to však „čistokrevný“ dron: je možné ho pilotovat jak zevnitř, tak na dálku zvenčí. Letadlo je osazeno dvěma typy avioniky (přístrojového vybavení) jak pro klasické řízení pilotem, tak pro řízení na dálku. Poměrně rychle je tak možné ho přestavět z klasického letadla řízeného dvoučlennou posádkou na dron řízený ze země.

Fotogalerie

Aurora Science Flights v současnosti centaura nabízí jako ideální stroj pro provádění leteckých prací v odlehlejších částech světa: letadlo s posádkou doletí na místo určení, posádka ho během asi čtyř hodin přestaví na dálkově řízený dron, „vybalí“ pozemní řídicí stanici a provede potřebné lety. Po ukončení prací letoun opět přestaví na pilotovanou verzi.

V současnosti je totiž jedním z problémů to, že bezpilotní stroje mají výrazně omezené pole působnosti kvůli možným kolizím s běžným leteckým provozem. Na delší přelety je proto nutné, aby v letadle byl pilot, který může komunikovat s řízením letového provozu.

„Opravdu věřím, že bezpilotní letadla budou představovat revoluci v bezpečnosti létání. Nechci říct, že pak nebudou žádné nehody, ale myslím, že celková úroveň bezpečnosti půjde nahoru,“ uvedl generální ředitel Aurora Science Flights John Langford pro zpravodajský server CNN s tím, se netají optimismem a důvěrou v celý projekt.

Sedli byste do letadla, které by řídil někdo zvenčí?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 5. července 2015. Anketa je uzavřena.

ANO 268
NE 243

Bezpilotní letadla pro cestující: v horizontu 5 - 7 let

Langford doufá, že by centaury mohly získat potřebné certifikace k přepravě cestujících v horizontu pěti až sedmi let. Na celém procesu však bude muset spolupracovat mnoho institucí: od výrobců přes aerolinie až po letecké úřady a řízení letového provozu. Langfordův odhad v horizontu několika let tak zní značně idealisticky. Langford ve svých úvahách však myslí ještě dále a uvažuje i o malých „aerotaxi“, jejichž řízení by bylo natolik jednoduché, že by si licenci k jejich ovládání mohl udělat téměř kdokoli. Letadlo by si pak člověk přivolal podobně jako dnes například taxi s pomocí služby Uber.

Společnost Aurora Flight Sciences už má s vývojem dronů zkušenosti, podílela se například na vývoji průzkumného bezpilotního stroje RQ-4 Global Hawk. Je však otázkou, jestli jejich stroje získají i důvěru případných cestujících. Obavy vzbuzuje více věcí: od prostého řešení nestandardních situací za letu, kdy zkrátka pilot na zemi nemůže mít dostatek informací o situaci ve vzduchu a nemůže tedy efektivně zasáhnout, až po riziko „hacknutí“ řídicích systémů. Langford však argumentuje možností vytvoření nových, lépe zabezpečených speciálních sítí pouze pro tyto účely.

Výhodou „dálkově ovládaných“ letadel by podle Langforda měl být vyšší stupeň jejich automatizace a z toho plynoucí eliminace možného selhání lidského faktoru, tedy pilota. Pilot sice bude řídit letadlo ze země, nebude však ovládat tolik jednotlivých prvků řízení jako v současnosti a tím by mělo klesnout riziko chyby. Chyba pilota je přitom nejčastější příčinou leteckých nehod.

Drony pro cestující: Výhody vs. nevýhody

Výhody:

  • omezení rizika selhání lidského faktoru
  • finanční úspory (výcvik a platy pilotů)

Nevýhody:

  • počítač nebo člověk na zemi nevyhodnotí nestandardní situaci stejně dobře jako pilot v letadle
  • nebezpečí „hacknutí“
  • složitější komunikace v rámci letového provozu
  • nedůvěra veřejnosti a cestujících




Nejčtenější

Zajímavý pohled na Velký Blaník z hrany Křížovského lomu
Zlato, granáty i mramor. Výlet za opuštěnými lomy blanických rytířů

Blaničtí rytíři napadnou samozřejmě každého, kdo míří na vrchol Velkého Blaníku. Ale jeho širé okolí v sobě ukrývá skutečné poklady. Těžilo se tu zlato,...  celý článek

Vrcholový snímek z nejvyššího balkánského vrcholu Musala.
Pěšky chodí tisíce kilometrů, výbavu počítá na gramy. Jak cestovat nalehko

Před dvěma roky se poprvé vydala na svou první velkou cestu. Viktorka Hlaváčková nespěchá, chodí pěšky a snaží se udržet denní náklady pod jedním eurem. Věci v...  celý článek

Degustace čaje pchu-er se podle expertů co do složitosti vyrovná ochutnávání...
Ochutnávka čaje pchu-er v Číně. Zraje jako víno, prodává se za statisíce

Tenhle čaj znají milovníci po celém světě a za nejkvalitnější lístky neváhají zaplatit statisíce korun za kilogram. Čaj pchu-er pocházející z jihočínské...  celý článek

Wadi Al-Salam v Iráku je největší hřbitov na světě.
OBRAZEM: Největší hřbitov světa. V Údolí míru odpočívají miliony lidí

U města Nadžaf v Iráku se na ploše šest kilometrů čtverečních nachází hřbitov Wadi Al-Salam, který je všeobecně považován za největší světa. Přesný počet...  celý článek

Přílet Airbusu A380 do Prahy
Další ranvej pro Ruzyň? Gatwicku stačí jedna, lidí zvládne trojnásobek

Letiště Praha chystá zásadní investici do nové paralelní vzletové a přistávací dráhy, aby mohlo odbavit nejméně 21 milionů cestujících ročně. Ve světě však...  celý článek

Další z rubriky

Vysoké čedičové útesy Los Acantilados de Los Gigante
Moře, hory a pralesy z pravěku. Krásy ostrova Tenerife

Kanárské ostrovy jsou pro většinu turistů synonymem pláží, koupání a sluníčka. Ve skutečnosti toto španělské souostroví také nabízí úžasně pestrou přírodu s...  celý článek

market square tower
VIDEO: Koupání se závratí. Skleněný bazén v oblacích je jen pro otrlé

Ve 42. patře výškové budovy Market Square Tower v americkém Houstonu si můžete vyzkoušet plavání v bazénu, který v podstatě nemá dno. Prosklená část o tři...  celý článek

Vrcholový snímek z nejvyššího balkánského vrcholu Musala.
Pěšky chodí tisíce kilometrů, výbavu počítá na gramy. Jak cestovat nalehko

Před dvěma roky se poprvé vydala na svou první velkou cestu. Viktorka Hlaváčková nespěchá, chodí pěšky a snaží se udržet denní náklady pod jedním eurem. Věci v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.