Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Sedli byste do toho? V USA testují bezpilotní letadla pro cestující

aktualizováno 
Letadla, která řídí člověk ze země, dnes už nejsou ničím neobvyklým. Ovšem představa, že by takové stroje měly přepravovat cestující, je pro mnoho lidí stále poněkud zneklidňující. Ve Spojených státech přitom už začaly podobné stroje testovat.

Pokud patříte k těm pasažérům, kteří při nástupu do letadla zvědavě nakukují do kokpitu, aby alespoň na okamžik zahlédli, komu svěřují do rukou své životy, možná se vám z té představy zježí vlasy hrůzou.

Americká firma Aurora Science Flights v červnu provedla první letové testy bezpilotního čtyřmístného letounu. Stroj nazvaný Centaur se podrobil prvním zkouškám na testovací základně amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) ve státě New York.

Letoun o rychlosti přes 300 km za hodinu

Dvoumotorový letoun s rozpětím asi 12 metrů a délkou kolem 4 metrů dokáže vyvinout rychlost přes 300 km/h. Není to však „čistokrevný“ dron: je možné ho pilotovat jak zevnitř, tak na dálku zvenčí. Letadlo je osazeno dvěma typy avioniky (přístrojového vybavení) jak pro klasické řízení pilotem, tak pro řízení na dálku. Poměrně rychle je tak možné ho přestavět z klasického letadla řízeného dvoučlennou posádkou na dron řízený ze země.

Fotogalerie

Aurora Science Flights v současnosti centaura nabízí jako ideální stroj pro provádění leteckých prací v odlehlejších částech světa: letadlo s posádkou doletí na místo určení, posádka ho během asi čtyř hodin přestaví na dálkově řízený dron, „vybalí“ pozemní řídicí stanici a provede potřebné lety. Po ukončení prací letoun opět přestaví na pilotovanou verzi.

V současnosti je totiž jedním z problémů to, že bezpilotní stroje mají výrazně omezené pole působnosti kvůli možným kolizím s běžným leteckým provozem. Na delší přelety je proto nutné, aby v letadle byl pilot, který může komunikovat s řízením letového provozu.

„Opravdu věřím, že bezpilotní letadla budou představovat revoluci v bezpečnosti létání. Nechci říct, že pak nebudou žádné nehody, ale myslím, že celková úroveň bezpečnosti půjde nahoru,“ uvedl generální ředitel Aurora Science Flights John Langford pro zpravodajský server CNN s tím, se netají optimismem a důvěrou v celý projekt.

Sedli byste do letadla, které by řídil někdo zvenčí?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 5. července 2015. Anketa je uzavřena.

ANO 268
NE 243

Bezpilotní letadla pro cestující: v horizontu 5 - 7 let

Langford doufá, že by centaury mohly získat potřebné certifikace k přepravě cestujících v horizontu pěti až sedmi let. Na celém procesu však bude muset spolupracovat mnoho institucí: od výrobců přes aerolinie až po letecké úřady a řízení letového provozu. Langfordův odhad v horizontu několika let tak zní značně idealisticky. Langford ve svých úvahách však myslí ještě dále a uvažuje i o malých „aerotaxi“, jejichž řízení by bylo natolik jednoduché, že by si licenci k jejich ovládání mohl udělat téměř kdokoli. Letadlo by si pak člověk přivolal podobně jako dnes například taxi s pomocí služby Uber.

Společnost Aurora Flight Sciences už má s vývojem dronů zkušenosti, podílela se například na vývoji průzkumného bezpilotního stroje RQ-4 Global Hawk. Je však otázkou, jestli jejich stroje získají i důvěru případných cestujících. Obavy vzbuzuje více věcí: od prostého řešení nestandardních situací za letu, kdy zkrátka pilot na zemi nemůže mít dostatek informací o situaci ve vzduchu a nemůže tedy efektivně zasáhnout, až po riziko „hacknutí“ řídicích systémů. Langford však argumentuje možností vytvoření nových, lépe zabezpečených speciálních sítí pouze pro tyto účely.

Výhodou „dálkově ovládaných“ letadel by podle Langforda měl být vyšší stupeň jejich automatizace a z toho plynoucí eliminace možného selhání lidského faktoru, tedy pilota. Pilot sice bude řídit letadlo ze země, nebude však ovládat tolik jednotlivých prvků řízení jako v současnosti a tím by mělo klesnout riziko chyby. Chyba pilota je přitom nejčastější příčinou leteckých nehod.

Drony pro cestující: Výhody vs. nevýhody

Výhody:

  • omezení rizika selhání lidského faktoru
  • finanční úspory (výcvik a platy pilotů)

Nevýhody:

  • počítač nebo člověk na zemi nevyhodnotí nestandardní situaci stejně dobře jako pilot v letadle
  • nebezpečí „hacknutí“
  • složitější komunikace v rámci letového provozu
  • nedůvěra veřejnosti a cestujících




Nejčtenější

Stavitelé museli překonávat bouře, mlhy a rychle se střídající příliv a odliv....
Přitahuje filmaře i sebevrahy. Kalifornský Golden Gate slaví 80 let

Již 80 let je jedním ze symbolů Ameriky červenooranžový ocelový kolos klenoucí se nad mořským průlivem. Sanfranciský most Golden Gate (Zlatá brána), který byl...  celý článek

Výhled směrem na jižní část poloostrova ze stezky Goat´s Path
Klid, který srovná hlavu. Výlet na irský jihozápad je jako cesta časem

Irský jihozápad umí být drsný, ale odměňuje malebnými výhledy. Z útesů můžete pozorovat velryby, ve vesnicích přihlížet výrobě sýra a v národních parcích dojít...  celý článek

Tato společnost, která vyhrála soutěž na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem,...
Jedna jízdenka pro celé Česko. Revoluce na železnici má ale zádrhel: cenu

Projet Česko vlakem různých dopravců má být od konce roku 2019 stejně jednoduché jako ve Švýcarsku. Nebudete si muset pro každý úsek kupovat jízdenku zvlášť,...  celý článek

Švédsko a Airbnb
Ubytování zdarma, svoboda pohybu. Švédsko nabízí svoji zemi na Airbnb

Oficiální organizace na podporu cestovního ruchu ve Švédsku nabízí ve spolupráci s Airbnb lidem z celého světa doslova celou zemi. Turisté si tak nemusí ve...  celý článek

„Žlutá“ vyhlídka z Šediny na Berkovský vrch s hradem Starý Berštejn (vlevo...
Nejkrásnější sopky Kokořínska. Kouzelný výlet, který dá zabrat

Symbolem Chráněné krajinné oblasti Kokořínsko jsou pískovcové rokle, skalní pokličky a labyrinty. V severní části území však narazíte i na parádní kopce...  celý článek

Další z rubriky

Jiří Zindulka (vlevo) se synem
Chorvatsko na jachtě. Je to skoro jako na Slapech, říká český kapitán

Nechcete v létě jen tak ležet na pláži? Pronajměte si plachetnici! Dovolená na jachtě nemusí být jen pro milionáře, každý rok takto vyrážejí na moře tisíce...  celý článek

V pevnosti Boyard, dlouhé 61, široké 31 a vysoké 20 metrů, konalo službu 250...
Historickou pevnost Boyard vlastnil i zubař, zachránila ji televize

Pevnost Boyard, která se ve tvaru oválného prstence zvedá uprostřed moře naproti francouzskému atlantskému pobřeží, proslavila po celém světě televizní hra. A...  celý článek

Pětihvězdičkový hotel Manzana de Gomez Kempinski v Havaně bude slavnostně...
Nové nákupní centrum v Havaně: luxus, na který Kubánci nemají

V Havany bylo nedávno otevřeno luxusní obchodní centrum, v němž si však valná většina Kubánců nemůže nic koupit. Cenám některých výrobků světových značek se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.