Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Běžkaři riskují životy na kolejích

  14:00aktualizováno  14:00
Se svým životem hazardují běžkaři, kteří jezdí po vlakových kolejích mezi Kořenovem a Harrachovem. Zkracují si tak cestu a vyhýbají se táhlému stoupání, které je čeká na turisticky značené cestě. Mezi nejvíce nebezpečný úsek patří velký oblouk v blízkosti ledové skály. Pokud by se v tomto místě potkal běžkař s vlakem, neměl by žádnou šanci na záchranu.

"Už párkrát se stalo, že strojvedoucí zahlédl běžkaře opravdu na poslední chvíli a lyžař ještě stačil uskočit," upozornil Jindřich Berounský z Českých drah. "Ale takové štěstí nemusí mít pokaždé. Zvláště teď, když je hodně sněhu, jsou po stranách vysoké závěje a běžkař tak nemá kam uskočit," upřesnil Berounský.

Na kolejích riskují i rodiny s dětmi

Na riskantní jízdu po kolejích se vydávají lidé různého věku. A to hlavně o víkendu. Nechybí mezi nimi ani postarší pár nebo rodina s dětmi. Právě tu potkal při jízdě vlakem i Jindřich Berounský.

"Rodiče jeli vpředu, děti za nimi. Když začal strojvedoucí houkat, rodiče křikli na děti, aby rychle uskočily. Stihly to opravdu za pět minut dvanáct. Ještě jsme měli strach, aby lokomotiva nezavadila dětem o běžky a nestrhla je do kolejiště," přiblížil nepříjemný zážitek Jindřich Berounský.

Běžkaři se jízdou po kolejích vyhnou cestě, která vede od Kořenova k Martinskému údolí, dolů pod trať a pak táhlým stoupáním nahoru do kopce. "Než, aby to objížděli, tak to vezmou přímo a ještě to mají po rovině," uvedl Berounský. Hazardéři se většinou řídí podle odjezdů vlaků. Jenže na to, že se s žádným nepotkají, nelze spoléhat. "Po kolejích může jet rolba, nebo i samotná lokomotiva," doplnil Jindřich Berounský.

S běžkaři si železničáři nevědí rady

Nebezpečný hazard nechápe ani starosta Kořenova Luboš Marek. Podle něj se ale na koleje na běžkách nevydává nikdo z místních lidí. "Místní vědí, že je to příliš nebezpečné, jsou to spíš cizí lidé, turisté," prohlásil starosta. Nijak proti nim ale zakročit nemohou. "Nemáme v tom žádné pravomoce," dodal.

Bezradní jsou i železničáři. Strojvedoucí tak při jízdě Kořenovem provází zbytečně stres. Nevědí totiž, kdy a kde na běžkaře narazí.

"V těchto úsecích projíždějí vlaky velmi pomalu. I přesto ale lidé příliš riskují," řekl vrchní přednosta Českých drah v Liberci Jaroslav Šrajer. Problémy s chodci na kolejích ale nejsou prý jen v zimě. I v létě může strojvedoucí narazit třeba na houbaře. "Na koleje se dostane prakticky každý, nemáme tu žádnou vrátnici," podotkl přednosta.

KDE BĚŽKAŘI RISKUJÍ

Nejvíce nebezpečný úsek je na trati Kořenov - Harrachov v blízkosti ledové skály. Jízdou po kolejích si běžkaři zkracují cestu a vyhýbají se táhlému stoupání. Pokud je policie chytí, hrozí jim pořádková pokuta. Pokud způsobí zpoždění vlaku, mohou je pokutovat i železničáři.

Pokutu může dostat provinilec pouze v tom případě, že se nechá chytit. A k tomu většinou nedojde. "A my tady nejsme od toho, abysme někoho pronásledovali nebo se s někým prali," zmínil Jaroslav Šrajer.

To, že chytit a potrestat riskujícího běžkaře, je téměř nad lidské síly, potvrzuje i Ludmila Knopová, mluvčí jablonecké policie. "Pokud bychom ho přece jen chytili, pak záleží na tom, jestli svým jednáním způsobil nějakou škodu nebo ohrozil bezpečnost," sdělila mluvčí.

Nebezpeční ale podle ní nejsou jen běžkaři, ale také horolezci, kteří každou zimu slézají ledovou skálu u tratě. "To je velký risk, mohou spadnout na koleje přímo pod vlak," doplnila Ludmila Knopová. A nevěří tomu, že se na skálu vydávají pouze profesionálové. "Čím větší amatér, tím více má odvahy," podotkla mluvčí.

 

Autoři: ,




Nejčtenější

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Další z rubriky

Skiareál v Janských Lázních na Černé hoře
Větší areály slibují lyžování do konce března, menší už skončily

Zatímco většina menších či níže položených lyžařských středisek už ukončila provoz, velké skiareály nabízejí návštěvníkům příjemné jarní lyžování, navíc bez...  celý článek

Nejvýše položená otáčivá restaurace na světě Drehrestaurant Mittelallalin leží...
Celosezónní skipas v Alpách za pět tisíc. Bomba švýcarského Saas Fee

Těžko byste hledali jiné místo, které lépe dokazuje, že lidská touha lyžovat nezná překážek. Systém lanovek a tunelů vás v Saas-Fee dostane do neskutečné...  celý článek

Výhled z lyžařské základny White Salmon
Lyžování pro drsňáky. Adrenalin na Mt. Baker s desítkami metrů sněhu

Žádná sněhová děla, pohodlné restaurace a horské delikatesy. Na Mount Baker dokonce ani nemají elektřinu. Přesto patří právě tento americký areál u milovníků...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.