Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Berlínské metro oslavilo 100 let

  10:59aktualizováno  10:59
"Tunelová sova" říkávali Berlíňané své podzemní dráze, když se z temného tunelu vynořovala vlaková souprava se dvěma žlutě zářícími reflektory a vjížděla do stanice. Někteří lidé tak dodnes říkají nejstaršímu německému metru, které začalo v hlavním městě jezdit před 100 lety.

První trasa berlínské U-Bahn (Untergrundbahn neboli podzemní dráhy) přitom ani pořádným metrem nebyla, protože z valné části jela po nadpovrchových viaduktech, po kterých původní linka jezdí ostatně dodnes.

Technicky se začala trasa připravovat už v 80. letech 19. století, když vzorem byly ještě starší dráhy v Londýně nebo Budapešti. Na přípravě se podílely třeba firmy Siemens nebo AEG, které se později staly průmyslovými giganty a nositeli vyspělé výrobní německé tradice.

Lidé si v Berlíně na metro brzy zvykli, i když podezřelý byl dopravní prostředek nejen hlavám pomazaným, ale i osvíceným. Proslulý mikrobiolog Robert Koch se dokonce bál nákazy: "Do tohoto bacilonosičského kočáru mne nikdo nedostane," prohlásil na adresu podzemní dráhy. Císař Vilém II. se do U-Bahn odvážil až v roce 1908. Zlí jazykové tvrdí, že když vstupoval do nízkých vstupních dveří vlaku, srazil si z hlavy svou pověstnou přílbu s bodcem neboli piklhaubnu. Veličenstvo prý reagovalo prohlášením, že metro je jen pro malé lidi, a dál jezdilo svou limuzínou. "Malí lidé" si dráhu oblíbili a její rozmach nezadržela ani jediná těžká nehoda v roce 1908, kdy při srážce dvou souprav zahynulo 18 lidí. 

Dnes má U-Bahn devět linek o celkové délce 144 kilometry a 170 stanic a ročně jí využívá 400 miliónů lidí. Páteř berlínské dopravy přitom tvoří s neméně rozsáhlým systémem nadzemní rychlodráha S-Bahn, která, aby se to nepletlo, zase místy jezdí pod zemí. Na další výstavbu metra ale město momentálně nemá peníze. Dostavba nové, takzvané kancléřské linky z náměstí Alexanderplatz pod třídou Unter den Linden (Pod lipami) do vládní čtvrti kolem Říšského sněmu a nového kancléřství je zatím odložena na neurčito.

Za druhé světové války byla U-Bahn těžce poškozena a zvláštní kapitolu zažila během studené války za rozdělení města zdí. Některé linky pod centrem východní komunistické části Berlína pouze projížděly bez zastavení a ztemnělé uzavřené stanice střežili po zuby ozbrojení vojáci. Několika lidem, kteří se snažili z tehdejší NDR uprchnout, se však dokonce podařil útěk na západ města právě tunely podzemní dráhy. Po pádu zdi v listopadu 1989 se rychle začalo s opětným propojováním narušené sítě.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Kalinov: první osvobozená obec v Československu
Dobre tu už bolo. Bizarní svět kolem Lupkovského tunelu na Slovensku

Pokud máte dojem, že tunely souvisí s politikou, pak pro Lupkovský tunel na severovýchodním Slovensku to sedí stoprocentně. Po několikaleté pauze přes něj...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Další z rubriky

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.