Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Bambusové 'pendolino': kambodžský vlak, který se brzdí klackem mezi pražci

aktualizováno 
Tyhle vlaky postavili místní rolníci doslova na koleni. Slovo vlak je samozřejmě přehnané. Spíše je to dřevěno-proutěná drezína s motorem, která však překoná i 30 kilometrů v hodině. Tzv. bamboo train, s kterým denně cestují až stovky lidí, je malým kambodžským unikátem.

Kambodža, Battambang - Bambusový vlak | foto: Jan StachiDNES.cz

O nevšední zážitky v exotické zemi na jihovýchodě Asie není nouze. Při celodenním výletu do zapomenutých vesnic v okolí městečka Battambang jsme poznali skutečný život Kambodžanů, který se za posledních sto let zase tak moc nezměnil.

Nakoukli jsme do proutěných chýší domorodců, poznali jsme ruční výrobu rýžových nudlí, které jsou jedním z pilířů místní stravy, či sušení rýžového papíru, ze kterého se připravují jedinečné "jarní závitky". V zavlažovacích bahnitých kanálech podél cesty se koupaly malé nahé děti, po rozbahněné stezce šlapala žena na obstarožním kole, k jehož předním řídítkám měla přivázaný šátek s nemluvnětem. Tak vypadá kambodžská realita...

Kambodža, Battambang

Zapomeňte na moderní strojky na těstoviny. Takhle se v Battambangu vyrábějí tradiční rýžové nudle

Bamboo train

Jednoznačně největším zážitkem, na který nelze zapomenout, ale byla jízda bambusovým vlakem, takzvaným "bamboo train".

Francouzi tu sice před osmdesáti lety postavili železniční trať, ale po diktatuře Rudých Khmerů a následné občanské válce se na ní přestalo jezdit. Nepoužívané koleje pustly a zarůstaly vegetací. Pak ovšem místní vynálezci vyrobili "domácí" železniční vozidlo. Vlastně je to jen bambusová deska položená na čtyřech železných kolech, poháněná přídavným motůrkem. Na desku se posadí cestující, naloží se jakékoliv zboží a můžete vyrazit.

Kambodža, Battambang

Bambusový vlak se chystá k jízdě. Na snímku je vidět přídavný motůrek. Klacek, který drží muž v klobouku, poslouží jako brzda

Chodící bílé peněženky

Když jsme přijeli na opuštěné nádraží, právě vyjížděl plně obsazený vůz. Vrhli jsme se k němu a chtěli naskočit, ale obsluha nás nepustila. "S místními jet v žádném případě nemůžete. Vypravíme vám vlastní vlak," vysvětlovali nám.

Důvod je jednoduchý. Bílí turisté, kteří chtějí tuto unikátní atrakci ochutnat, představují až příliš tučnou kořist, než aby je pustili v obyčejném vagonu. A za obyčejné jízdné, které se pro místní pohybuje ve výši několika korun.

Za speciální vagon a hodinovou jízdu krajinou rýžových polí jsme museli zaplatit rovných deset dolarů. Za dvě osoby. Zato jsme však na bambusovém rámu měli prostřenou rohož včetně dvou polštářů. Takový luxus. Navíc jsme vyfasovali pětičlennou posádku, která se o nás měla během jízdy postarat. K čemu tolik lidí?

Kambodža, Battambang

Klacek místo brzdy

Sotva jsme se uvelebili na bambusové desce, strojvedoucí zatáhl za provaz, nastartoval motor a podivný motorový vagon vyrazil po zrezivělých a značně hrbolatých kolejích. Při rychlosti dvaceti kilometrů v hodině jsme cítili každý spoj. A co teprve když se rychlost zvýšila téměř na třicítku. Spíš než turistická atrakce draze zaplacené utrpení.

Vzápětí se proti nám vyřítil podobný vůz plně naložený dřevem. Strojvedoucí vypnul motor a začal brzdit klackem zasunutým mezi pražce. Zastavili jsme pouhé tři metry od nákladního vagonu.

Obě posádky na sebe něco křičely v khmerštině, ale od začátku bylo jasné, že uhnout budeme muset my. A nepomohlo ani to, že jsme za naší jízdu zaplatili královskou odměnu.

Kambodža, Battambang

Nahoru, dolů, nahoru...

Seskočili jsme z vagonu, pomocníci sundali bambusovou desku a obě kolesa se železnými koly. Za třicet sekund byla trať volná a naše konkurence mohla pokračovat v jízdě. Pak kluci zase hodili na koleje kolesa, na ně položili bambusovou desku a náš vagon mohl jet dál.

Protože pochopitelně neexistuje žádný jízdní řád, potkají se dva vagony v protisměru celkem často. Než jsme dojeli do další stanice, museli jsme dolů ještě dvakrát. Není divu, že průvodce cestovatelů Lonely Planet nazval svůj odstavec o tomto domácím bambusovém vlaku sloganem: "Všichni na palubu, všichni pryč! Všichni na palubu, všichni pryč!"

Kambodža, Battambang

Rybky k večeři

Kambodža, BattambangPo cestě zpátky nás zastavili dva malí kluci, kteří skákali z mostu do špinavého koryta zavlažovacího kanálu. "Můžeme se svézt s vámi?" ptali se posunky. Samozřejmě.

Oba zmáčení chlapci naskočili. Každý měl v ruce malý igelitový pytlíček s několika maličkými, zhruba čtyřcentimetrovými rybkami, které ulovili v kalné vodě. Díky tomu budou mít o trochu bohatší večeři než jen tradiční rýži se zeleninou. Na první pohled to vypadalo komicky, jak tam tak stáli se svými sáčky, ale ve skutečnosti to bylo až neskonale smutné.

Bída je ve zdejších vesnicích patrná na každém kroku. A přestože na řadě střech už vyrostly domácí televizní antény, mnoho rodin musí vystačit s denním rozpočtem ve výši dvou až tří dolarů. Tolik platíme v centru Prahy za jedno kafe.

Poslední rok

Ale zpátky k našemu technickému zázraku. Bohužel, bambusové vlaky už tu dlouho jezdit nebudou. Kambodžská vláda vstoupila do projektu mezinárodního železničního koridoru, který spojí Čínu se Singapurem. A tak v hlavním městě už připravují plány na obnovení klasické železniční dopravy, která podivuhodný bambusový vynález přestěhuje do technického muzea. A nebo, což je pravděpodobnější, rovnou na skládku. Podle nejnovějších zpráv prý bambusovému vlaku zbývá poslední rok života.

může se hodit

Výchozí stanice bambusového dobrodružství leží v Dambongu, pouhé 4 kilometry jižně od Battambangu, druhého největšího města v Kambodži a vede po staré francouzské železnici.

Každý vagon údajně uveze 10 až 15 lidí nebo tři tuny rýže.

Doporučená rychlost 20 kilometrů v hodině – pokud vlak jede rychleji, je jízda bolestivější.

Cena za pronájem soukromého vlaku činí 10 dolarů.


Autoři:




Nejčtenější

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Další z rubriky

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.