Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


'Autostop' v pohodě a bez rizika!

  13:15aktualizováno  13:15
Chcete cestovat levněji než vlakem, rychleji než autobusem a bezpečněji než autostopem? Pak si můžete zaplatit místo spolujezdce na předem určené trase. Takzvanou spolujízdou se dá dostat často i s rozměrnějším zavazadlem nejen po celé Evropě, ale třeba i do Brna či Ostravy. Jak na to?

Z Prahy do metropole severní Moravy stojí cesta zhruba 270 korun. Za podobnou částku lze sice cestovat druhou třídou vlakem InterCity, ale pomaleji.

Nabídky, kdy, kam a za kolik se dá jet, jsou nejpřehledněji seřazené na internetu například na stránkách spolujizda.cz či autostop.cz.

Na cestách do ciziny ušetříte
Daleko zajímavější z pohledu úspory času a peněz jsou cesty do nebo ze zahraničí. Například z Prahy do Mnichova stojí spolujízda necelých 600 korun, cesta vlakem třikrát více a za jízdenku autobusem je nutné zaplatit zhruba tisícikorunu.

Právě proto, že tento způsob dopravy je poněkud dobrodružný, je oblíbený především mezi studenty a mladšími lidmi.

Rizika
Hlavním rizikem je, že cestující dopředu nezná řidiče nebo řidičku, ani úroveň jejich řidičských schopností. Někdy se stane, že řidič na spolujezdce zapomene.

Trochu loterie je i to, koho řidič veze, proto je nezbytnou podmínkou vzájemná důvěra mezi řidičem a pasažérem.

Placená spolujízda na západ od českých hranic je skoro běžný způsob cestování. V Německu existuje řada agentur, které za poplatek zprostředkují kontakt na řidiče jedoucího požadovaným směrem. Ročně tak cestuje na tři miliony lidí.

Právě Německo se považuje za kolébku spolujízdy, kde začala fungovat v polovině 50. let. Postupem času si na ni zvykli i v ostatních evropských zemích.

Přečtěte si: "Autostop: levná cesta s nejistým koncem"

Zkusili jste někdy spolujízdu? Funguje to? Podělte se o zážitky s ostatními čtenáři v diskuzi.

Spolujízda v Česku
Na začátku 90. let se její první zprostředkovatelé objevili i v Česku, ale většinou zkrachovali. Znovuzrození spolujízdy přišlo až s rozmachem internetu. Ten umožňuje rychlou a přehlednou orientaci v nabídce.

V současné době v Česku funguje několik virtuálních internetových agentur spolujízdy a jedna na plný úvazek, Centrum pro spolujízdu. Největší poptávka je po cestování v pátek a v neděli, kdy pravidelně agentura zprostředkuje okolo patnácti cest. Centrála díky kontaktům s obdobnými německými organizacemi navíc zajistí spolujízdu také po celé Evropě.

Kolik se platí za spolujízdu
orientační ceny v korunách pro cesty z Prahy, srovnání s cestou vlakem a autobusem

Destinace Spolujízda Vlak Autobus
Amsterdam 1299 4520 1900
Barcelona 2066 6900 2970
Berlín 522 1820 850
Brémy 836 3500 1780
Dortmund 935 3800 1350
Hamburk 958 2930 1600
Hannover 784 2400 1580
Kolín nad Rýnem 999 3300 1350
Milán 1282 3500 1830
Paříž 1338 5000 1900
Řím 1645 4000 2370
Stockholm 1760 7500 2400
Stuttgart 740 2000 1050
Curych 998 4600 1900
Ženeva 1292 4700 2050

Pramen: www.spolujizda.cz

 

Autoři: ,




Nejčtenější

V noci z pátka na sobotu 19. srpna 2017 se nad jižními Čechami prohnala prudká...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Další z rubriky

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Výhled na pobřeží ostrova Gran Canaria
U Kanárských ostrovů je hnědé moře, zamořují jej sinice

Návštěvníky Kanárských ostrovů může v těchto dnech na vyhlášených plážích překvapit odpudivá barva moře. Kvůli vysokým teplotám vody se zde rozbujely sinice,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.