V Austrálii našli největší otisk stopy dinosaura na světě

aktualizováno
Na severozápadním pobřeží Austrálie vědci objevili otisky stop 21 druhů dinosaurů. Některé z nich jsou až 140 milionů let staré a jedna je největší dinosauří stopa na světě - otisk nohy sauropoda měří 1,7 metru. Původně tomuto „Jurskému parku“ hrozil zánik kvůli zpracování zemního plynu. Díky výzkumu však bylo místo vyhlášeno národním dědictvím.

Tým paleontologů Queenslandské univerzity a Univerzity Jamese Cooka zkoumal na 25kilometrovém pobřežním pásu mysu James Price Point v severozápadní Austrálii tisíce otisků stop, které lze sledovat pouze za odlivu.

Steve Salisbury z Queenlandské univerzity prohlásil, že se jedná o nejpestřejší soubor dinosauřích stop na celé planetě. Podle něj nemá ve světě obdoby. „Jde o velmi důležité naleziště, je to stopa neptačích dinosaurů na západě kontinentu a jediný zdroj toho, co víme o dinosauří fauně v první polovině spodní křídy, tedy před zhruba 146 až 73 miliony let,“ řekl agentuře AFP.

27.března 2017 v 14:49, příspěvek archivován: 28.března 2017 v 16:19

Sauropod dinosaur tracks from the Walmadany area, WA, and their potential trackmakers. #DinosaurCoast #UQ https://t.co/B3NAlwBreD https://t.co/ThYZuSrNYo

Vědci věnovali výzkumu v rozmezí let 2011 až 2016 více než 400 hodin. Identifikovali 21 typů otisků zastupující čtyři hlavní skupiny dinosaurů. „Nalezli jsme pět typů stop dravých dinosaurů, nejméně šest typů otisků býložravých sauropodů s dlouhým krkem, čtyři typy stop býložravých dvounohých ornitopodů a šest typů stop takzvaných obrněných dinosaurů,“ upřesnil Steve Salisbury.

„Tyto stopy jsou ještě starší než většina dinosauřích fosilií nalezených na východním pobřeží Austrálie, které jsou zhruba 90 až 115 milionů let staré,“ uvedl Salibury pro server ABC news.

Mezi nimi byla objevena i 1,7 metru dlouhá stopa sauropoda, což je aktuálně největší dinosauří stopa na světě. Doposud největší otisk nohy dinosaura (pravděpodobně titanosaura) byl objeven v loňském roce v poušti Gobi v Mongolsku. Na délku měřila 106 centimetrů, na šířku 77 cm. Její stáří odhadli vědci na 70 milionů let.

27.března 2017 v 15:06, příspěvek archivován: 28.března 2017 v 16:41

Dinosaur tracks of the Broome Sandstone fill a huge gap in our knowledge of Australia's Cretaceous dinosaur faunas https://t.co/B3NAlwBreD https://t.co/odRINxOAic

Stopám hrozila zkáza, protože oblast si v roce 2008 vyhlédla západoaustralská vláda jako místo vhodné ke zpracování plynu. Jakmile se to dozvěděli domorodí správci lokality, spojili se s paleontology, aby stopy - domorodé komunitě známě už po tisíce let - prozkoumali. Dinosauří stopy figurují i v domorodém „písňovém cyklu“, díky němuž se z generace na generaci předávají příběhy, rituály, pravidla a zákony.

V roce 2011 bylo místo vyhlášeno národním dědictvím a od obřího projektu zpracování plynu na této lokalitě se upustilo.

Autoři: ,