Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Airbus zvětší sedadla pro obézní. Přidá jim 5 cm, které vezme štíhlým

aktualizováno 
Hlavně aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Tak by se dal zjednodušeně nazvat nedávný návrh společnosti Airbus zvětšit pro obézní cestující v letadle sedadla. Zatímco vybraná sedadla v uličce se pro potřeby těžkých pasažérů mají rozšířit o 5,08 centimetru, sousední sedadla se proporčně zúží.

Tento muž v letadle rozvířil v USA v roce 2009 debatu o tom, že obézní cestující by si měli platit dvě sedadla. Na přibývající stížnosti na obézní cestující zareagoval Airbus návrhem širším sedadel na úkor těch standardních. | foto: The Telegraph

Nacpat se do sedadla v airbusu by mělo být brzy pro obézní lidi snazší. Přední světový výrobce civilních letadel totiž přišel s nápadem, že by na palubách populárních A320 zavedl extra široká sedadla. Bohužel ale na úkor regulérních sedadel v ekonomické třídě, rýpl si do nové koncepce britský list Daily Mail, který o ní také informoval.

Podle plánů společnosti Airbus by se sedadla v uličce, která mají být primárně určená lidem s nadváhou, měla rozšířit na 50,5 centimetru, zatímco všechna sedadla v ekonomické třídě se mají zmenšit o 2,54 centimetru. Místo současné řady tří sedadel, každé o šířce 45,72 cm, tak bude sedadlo v uličce široké 50,8 centimetru, zatímco další dvě se "smrsknou" na 43,18 cm.

Nové uspořádání sedadel zároveň umožní aerolinkám zavést na speciálně široká sedadla příplatek 6,5 libry, což by znamenalo, že aerolinka si tak za 15 let přilepší odhadem o dva miliony liber (v přepočtu asi 66 milionů korun). A také by to částečně řešilo i zvyšující se náklady na palivo kvůli obézním cestujícím, napsal Daily Mail.

Stížností na obézní cestující rychle přibývá

Designem nových sedadel se Airbus snaží reagovat na stížnosti leteckých společností, které nejsou schopné problémy s obézními pasažéry systematicky řešit. Aerolinky totiž dostávají rok od roku stále více stížností od cestujících, kteří zažívají nepříjemné chvíle během letu, kdy se musí tísnit vedle silných spolucestujících.

Už před několika lety zavedly mnohé letecké společnosti povinnost pro cestující s velkou nadváhou zaplatit si dvě sedadla. Tento poplatek vybírají například United Airlines, Delta, Continental, Virgin Atlantic a další.

Spekuluje se, že nová letadla A320 s upravenými sedadly pro tlouštíky koupí jako první některá z amerických aerolinek. Právě v USA totiž mají s obezitou velký problém, těžkou nadváhou zde trpí zhruba 30 procent lidí.

Pasažéři na menších sedadlech by měli mít slevu, míní expert

Curtis Ward, mluvčí Poradního výboru pro leteckou dopravu (ATAB), ke kontroverznímu projektu nových sedadel Airbusu řekl: "Domnívám se, že někteří zákazníci si budou stěžovat na to, že musí sedět v menších sedadlech. Osobně bych s tím problém neměl, je to asi lepší varianta než sedět vedle někoho obézního, kdo vám narušuje osobní prostor."

Ale tou dobrou zprávou by podle něho mělo být především to, že cestující by měli mít na těch zmenšených sedadlech slevu, a na dálkových letech by to prý mohlo být i 100 liber. "Pokud aerolinky hodlají účtovat vyšší ceny za širší sedadla, ale nedaly by těm ostatním slevu, pak bychom to viděli jako problém," prohlásil expert.

Autor:




Nejčtenější

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Další z rubriky

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Katar, Dauhá, Katařan, Katařanka
Katar láká turisty, zrušil vízovou povinnost pro 80 zemí, včetně ČR

Katar s okamžitou platností ruší vízovou povinnost pro občany 80 zemí, včetně České republiky. Oznámili to dnes zástupci katarského ministerstva vnitra,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.