Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Za dva roky bez pumpičky. Propracovaný cyklo koncept přijde v roce 2019

aktualizováno 
Už za dva roky by se měla na trhu objevit propracovaná koncepce bezvzduchových pneumatik pro jízdní kola, které nevyžadují žádné huštění. Projekt Air Free Concept od společnosti Bridgestone je výsledkem několikaletého vývoje, mnohem jednodušší konstrukci pneumatik už nyní používá půjčovna kol v Šanghaji.

Air Free Concept Bridgestone | foto: Bridgestone

Už žádné defekty, náročná výměna pneumatik nebo lepicí sada ve vašem cyklistickém batohu. Všechny tyto nedostatky by měla odstranit nová koncepce pneumatik od firmy Bridgestone.

Koncept „Air Free Concept“ totiž nahradí vzduchem plněné pneumatiky originální strukturou paprsků rozmístěných po obvodě vnitřní stěny pneumatiky. Speciální lamely na bázi pryskyřice a kaučukové směsi disponují podle výrobce velkou variabilitou konstrukce, která také umožní realizaci originálních konceptů nové generace jízdních kol.

Fotogalerie

Bridgestone tvrdí, že na trhu by se nová pneumatika měla objevit už v roce 2019. Kromě pohodlnější údržby je motivem pro vývoj i ekologie.

„Bridgestone Group i nadále tvrdě pracuje na dosažení trvalé udržitelnosti pomocí univerzální a ekologické mobility, usnadňující lidem život,“ uvádí firma v tiskové zprávě.

Klady a zápory

Bridgestone se loukoťovým kolem pro automobily s názvem Innovative Tire Structure pochlubil na autosalonu v Tokiu v roce 2011 s tím, že lamely umožňují naladit ideální tlumení pneumatiky při zachování vysoké boční stability.

Vývojem pneumatik bez vzduchu se dlouhá léta zabývá i Michelin, který se snaží najít nejvhodnější typ pro použití na automobilech. Koncept Michelin Tweel měl premiéru v roce 2004 na autosalonu v Paříži. Plnící plyn, který se u pneumatik zdál jako nenahraditelný, vývojáři nahradili hustou sítí paprsků z polyuretanu s předem pečlivě určenou tuhostí.

Bridgestone Innovative Tire Structure

Bridgestone Innovative Tire Structure

Automobil s loukoťovými koly podle inženýrů Michelinu až pětkrát lépe reaguje na pokyny řízení a oproti klasické pneumatice snižuje valivý odpor o pět procent. Ve výsledku by tak tyto pneumatiky měly uspořit až jedno procento paliva.

V automobilovém průmyslu se ale loukoťová kola nesetkala s velkou odezvou. I když snižují valivý odpor, poskytují i lepší stabilitu v zatáčkách a výrazně zvyšují bezpečnost, ve vyšších rychlostech jsou zatím hodně hlučné a oproti běžnému „obutí“ podstatně více zahřívají, což jim znemožňuje dlouhé dálniční sprinty.

Loukoťová kola se tak zatím využívají hlavně u zahradních sekaček, golfových vozíků a velkých strojů používaných při demolicích nebo v lomech. Za dva roky by tedy mohly konstrukcí okouzlit i příznivce cyklistiky.

Pneumatiky, které nepotřebují nafukovat pumpičkou, používá také půjčovna kol v...
Pneumatiky, které nepotřebují nafukovat pumpičkou, používá také půjčovna kol v...

Bezvzdušné pneumatiky už však našly praktické využití v půjčovně kol v Šanghaji a Pekingu. Společnost Mobike se dlouhým a náročným vývojem loukoťových pneumatik nezabývala a raději použila na ráfky gumovou obruč s dírami, které zvyšují pohodlnost jízdy.

O „kvalitě“ toho řešení by mohl svědčit i fakt, že místní obyvatelé tato kola z půjčoven hojně využívají a Mobike se dokonce chlubí tím, že právě jejich společnost vrací do ulic Šanghaje a Pekingu cyklisty, které odtud vytlačila vyšší životní úroveň. Číňané si totiž s většími příjmy začínají více kupovat automobily a cyklistický kolorit těchto asijských aglomerací v poslední době vzal za své.

Autor:




Nejčtenější

Takto Igor Brezovar brázdil národní parky v USA společně s manželkou.
Na dvou kolech projel celý svět. S motorkou ukecal i bandity

V 17 letech měl Igor Brezovar sen: projet svět na motorce. Dnes její počítadlo ukazuje 372 tisíc kilometrů a svoji misi si už dávno splnil. „Milionář svět...  celý článek

Českoslovenští legionáři v Itálii na historickém snímku legionářů
Země skropená krví borců. Výlet za českými legionáři u Lago di Gardy

Několik míst v blízkém okolí severního cípu jezera Lago di Garda nese zřetelné české/československé stopy, nejčastěji v souvislosti s událostmi 1. světové...  celý článek

Rýchorský prales v Krkonoších
Zakázaný ráj. V národních parcích se zpřístupní uzavřená místa

Nový zákon o národních parcích zpřístupní turistům některá atraktivní místa. Jedním z nich je i Rýchorský prales v Krkonošském parku, v českém Švýcarsku mohou...  celý článek

Další z rubriky

Medvěd hnědý překvapil cyklisty v bike parku Malino Brdo na severu Slovenska
VIDEO: Medvěd pořádně vystrašil bikery ve Velké Fatře u Ružomberku

Český biker natočil medvěda hnědého, kterého s kolegou vyplašil při jízdě v bikeparku Malino Brdo u Ružomberku. Otázkou je, kdo se koho více polekal. Hlavní...  celý článek

Do terénu, na polňačky nebo lesní cesty, se hodí silnější kola od průměru 20...
Koloběžky nejsou jen pro děti. Jak se na nich jezdí a jakou vybrat

Na koloběžce jezdili králíci z klobouku, Hurvínek i Krteček. Dávno to však není jen zábava pro děti nebo pohádkové postavičky. Kouzlo koloběhu objevují i...  celý článek

„Prosím vstupte!“ - historická brána Plzeňského Prazdroje
Cyklotoulky: do Plzně za pivem, architekturou, Hurvínkem i vědou

Plzni se nejčastěji říká „město piva“ nebo „město čtyř řek“ . My vám ji však chceme představit coby město jako stvořené pro jízdu na kole. V následujících...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.