Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Za dva roky bez pumpičky. Propracovaný cyklo koncept přijde v roce 2019

aktualizováno 
Už za dva roky by se měla na trhu objevit propracovaná koncepce bezvzduchových pneumatik pro jízdní kola, které nevyžadují žádné huštění. Projekt Air Free Concept od společnosti Bridgestone je výsledkem několikaletého vývoje, mnohem jednodušší konstrukci pneumatik už nyní používá půjčovna kol v Šanghaji.

Air Free Concept Bridgestone | foto: Bridgestone

Už žádné defekty, náročná výměna pneumatik nebo lepicí sada ve vašem cyklistickém batohu. Všechny tyto nedostatky by měla odstranit nová koncepce pneumatik od firmy Bridgestone.

Koncept „Air Free Concept“ totiž nahradí vzduchem plněné pneumatiky originální strukturou paprsků rozmístěných po obvodě vnitřní stěny pneumatiky. Speciální lamely na bázi pryskyřice a kaučukové směsi disponují podle výrobce velkou variabilitou konstrukce, která také umožní realizaci originálních konceptů nové generace jízdních kol.

Fotogalerie

Bridgestone tvrdí, že na trhu by se nová pneumatika měla objevit už v roce 2019. Kromě pohodlnější údržby je motivem pro vývoj i ekologie.

„Bridgestone Group i nadále tvrdě pracuje na dosažení trvalé udržitelnosti pomocí univerzální a ekologické mobility, usnadňující lidem život,“ uvádí firma v tiskové zprávě.

Klady a zápory

Bridgestone se loukoťovým kolem pro automobily s názvem Innovative Tire Structure pochlubil na autosalonu v Tokiu v roce 2011 s tím, že lamely umožňují naladit ideální tlumení pneumatiky při zachování vysoké boční stability.

Vývojem pneumatik bez vzduchu se dlouhá léta zabývá i Michelin, který se snaží najít nejvhodnější typ pro použití na automobilech. Koncept Michelin Tweel měl premiéru v roce 2004 na autosalonu v Paříži. Plnící plyn, který se u pneumatik zdál jako nenahraditelný, vývojáři nahradili hustou sítí paprsků z polyuretanu s předem pečlivě určenou tuhostí.

Bridgestone Innovative Tire Structure

Bridgestone Innovative Tire Structure

Automobil s loukoťovými koly podle inženýrů Michelinu až pětkrát lépe reaguje na pokyny řízení a oproti klasické pneumatice snižuje valivý odpor o pět procent. Ve výsledku by tak tyto pneumatiky měly uspořit až jedno procento paliva.

V automobilovém průmyslu se ale loukoťová kola nesetkala s velkou odezvou. I když snižují valivý odpor, poskytují i lepší stabilitu v zatáčkách a výrazně zvyšují bezpečnost, ve vyšších rychlostech jsou zatím hodně hlučné a oproti běžnému „obutí“ podstatně více zahřívají, což jim znemožňuje dlouhé dálniční sprinty.

Loukoťová kola se tak zatím využívají hlavně u zahradních sekaček, golfových vozíků a velkých strojů používaných při demolicích nebo v lomech. Za dva roky by tedy mohly konstrukcí okouzlit i příznivce cyklistiky.

Pneumatiky, které nepotřebují nafukovat pumpičkou, používá také půjčovna kol v...
Pneumatiky, které nepotřebují nafukovat pumpičkou, používá také půjčovna kol v...

Bezvzdušné pneumatiky už však našly praktické využití v půjčovně kol v Šanghaji a Pekingu. Společnost Mobike se dlouhým a náročným vývojem loukoťových pneumatik nezabývala a raději použila na ráfky gumovou obruč s dírami, které zvyšují pohodlnost jízdy.

O „kvalitě“ toho řešení by mohl svědčit i fakt, že místní obyvatelé tato kola z půjčoven hojně využívají a Mobike se dokonce chlubí tím, že právě jejich společnost vrací do ulic Šanghaje a Pekingu cyklisty, které odtud vytlačila vyšší životní úroveň. Číňané si totiž s většími příjmy začínají více kupovat automobily a cyklistický kolorit těchto asijských aglomerací v poslední době vzal za své.

Autor:




Nejčtenější

Jeden z nejkrásnějších pohledů na Rovinj
Naháči a šusťákovky jsou pryč. Z Istrie se za 10 let stala perla Jadranu

Chorvatsko v roce 2016 ohlásilo rekordní turistickou sezonu. Co se týče počtu návštěvníků, vyhrála právě Istrie s 3 763 200 turistů. A Češi se sem po...  celý článek

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - relax před chaloupkou, Velké Losiny
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Na trhu levných letenek vypukne válka. Ryanair chce snížit ceny o desetinu

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair uvedla, že v reakci na silnou konkurenci na krátkých trasách v Evropě by ve zbytku léta mohla snížit ceny...  celý článek

Mezi pláží Copacabanou a arénou Sambodrome se během karnevalu spotřebuje...
Jiný kraj, jiný mrav. Jak funguje erotika a seznamování na cestách

Seznamování, dohodnuté vztahy, randění ve skupinách, první sex, manželství i náruživé orgie. Pojďme se podívat, jak to se vztahy, erotikou a sexem funguje na...  celý článek

Další z rubriky

Z Altissima dolů ke Gardě
Sedm skvělých cyklotras v okolí jezera Garda

Pokusili jsme se najít ty nejhezčí a nejlepší trasy u jezera Garda. Zůstaneme opět u severního cípu jezera, kde jsou nejúchvatnější scenérie, nejrozmanitější...  celý článek

Air Free Concept Bridgestone
Za dva roky bez pumpičky. Propracovaný cyklo koncept přijde v roce 2019

Už za dva roky by se měla na trhu objevit propracovaná koncepce bezvzduchových pneumatik pro jízdní kola, které nevyžadují žádné huštění. Projekt Air Free...  celý článek

Výhled z Velkého Javorového
Pět tipů, jak se v Beskydech pěkně zřídit na horském kole

Žádný strach, nehodláme vás posílat sjíždět nejhlubší a nejprudší beskydské rokle. Ale pokud si na cyklovýletech vedle kochání zároveň rádi dáte do těla, mohly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.