Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Aerolinky šetří: zmenší se lžíce a platit se bude i za sáčky na zvracení

  13:51aktualizováno  13:51
Aerolinky kvůli krizi sahají k drasticky úsporným opatřením. Mezinárodní asociace leteckých přepravců IATA oznámila, že aerolinky ve snaze šetřit palivo zmenší lžíce a zredukují počet palubních časopisů. Šéf Ryanairu v nedávné televizní diskuzi nevyloučil ani poplatky za použití sáčku na zvracení.
Letuška servíruje občerstvení - ilustrační foto

Letuška servíruje občerstvení - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Americká společnost Northwest Airlines již lžíci vyřadila z příborního setu úplně, pokud není k některému typu jídla bezpodmínečně nutná. A není sama, potvrdil Paul Steele, ředitel IATA pro životní prostředí.

Japonské aerolinky JAL nedávno učinily pokus. Vyndali veškerý náklad z Boeingu 747 a rozložili ho na podlaze školní tělocvičny, aby zhodnotili, co je během letu opravdu nezbytné. Výsledkem testu je rozhodnutí, že veškeré příbory zkrátí o jeden centimetr.

"Pokud hovoříme o jumbu se 400 lidmi na palubě, a každý z nich dostane během letu 2-3 jídla, znamená to o dost méně kilogramů nákladu," vysvětlil Paul Steele. "Stačí si spočítat, kolik paliva to dělá za rok, a dostaneme se k docela slušné finanční úspoře."

Poplatky za sáčky na zvracení

Nevolnost na palubě letadla - ilustrační fotoNejvíc kritiky za řadu mnohdy kontroverzních úsporných opatření se v posledních měsících sneslo na Ryanair.

Irská letecká nízkonákladová společnost nejprve oznámila, že se chystá zavést poplatek ve výši jedné libry za použití záchodu na palubě. Nedlouho poté pak přišla s tím, že zruší odbavovací přepážky na 146 letištích, čímž ušetří 44 milionů liber za rok (více ZDE).

Krátce na to následovalo prohlášení, že Ryanair nyní zvažuje, že si pasažéři budou nakládat zavazadla sami. Posledním krokem potom je poznámka šéfa O'Learyho v televizní show na britské televizní stanici SKY, že nejsou vyloučené ani poplatky za sáčky na zvracení.

Moderátor k tomu jen vtipně poznamenal: "Až budu nastupovat na váš let, jen mi prosím připomeňte, že se mi nesmí udělat špatně, určitě poslechnu."

Lehké, lehčí, nejlehčí

S různými důmyslnými úspornými opatřeními přicházejí i další aerolinky. Zbavují se palubních magazínů a bezcelní nákupní katalogy umisťují na monitory televizorů.

Odlehčují se i servírovací vozíky, místo jednotlivých pet lahví se voda rozlévá z větších rezervoárů.

Rovněž další generace sedadel budou nejspíš až o 30 procent lehčí než ty současné, hliníkové části postupně nahrazují mnohem lehčí kompozity.

Korpusy televizí se začínají vyrábět ze speciálních karbonových vláken, čímž se jejich váha zmenší až o polovinu.

Důvodem mnohých těchto úsporných opatření je hlavně snaha o úsporu paliva. Ta jde ruku v ruce s tlakem, který je na letecké společnosti vyvíjen zejména kvůli vysokým emisím oxidu uhličitého.

I proto se na výročním zasedání IATA v Kuala Lumpur v úterý 9. června 226 aerolinií zavázalo, že do roku 2020 dosáhnou nulového vzrůstu emisí oxidu uhličitého.

Letecký průmysl vkládá velké naděje i do alternativních paliv, ta by měla do roku 2020 činit až 6 procent leteckých paliv. Alternativní paliva z mořských řas již testovalo několik přepravců, např. Virgin Atlantic, Continental, Air New Zealand.





Nejčtenější

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Další z rubriky

Romantická skaliska na jižním okraji vrcholové plošiny Brostschbergu
Stezkami čarodějnic v Alsasku. Magický svět ve francouzských Vogézách

Do Alsaska se jezdí hlavně kvůli znamenitým vínům. Dalším tamním oblíbeným lákadlem jsou samozřejmě divukrásné Vogézy s holými hřebeny i vodopády. Kromě nich...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.