Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Adrenalin v neděli u Příbrami nebude. Letadla nevyletí kvůli počasí

aktualizováno  10:40
Poprvé za patnáct let, co se na letišti Příbram - Dlouhá Lhota koná každoroční letecký den, se musí program zrušit. Předpověď počasí na neděli 18. září je pro letadla krajně nepříznivá. "Musíme to zrušit. A doufat, že za rok to bude lepší," řekl iDNES.cz hlavní organizátor Vladimír Labuda.

Aero a Bugatti | foto: Acrobatshow

"Bylo to zatím nejtěžší rozhodnutí, které jsem kdy udělal a mrzí mě o to víc, že se týká jubilejního ročníku. Velice se omlouvám příznivcům letectví, kteří se k nám chystali a doufám, že nám zachovají přízeň a přijdou na Acrobatshow 2012," dodal Labuda, předseda organizačního výboru a letový ředitel Acrobatshow.

Program sliboval atraktivní podívanou. Jedním z hlavních lákadel měly být souboje letadel s auty. Proti sobě se měly postavit jak repliky historických strojů, tak nejmodernější technika.

V prvním závodě se měly utkat replika vojenské stíhačky z první světové války Sopwith F1 Camel a replika legendární "modré bugatky", slavného automobilu, se kterým ve 20. letech minulého století porážela Eliška Junková celou plejádu nejlepších závodníků té doby.

Plánoval se i souboj nejlepšího současného akrobatického speciálu světa, letounu Suchoj SU31, který dosahuje rychlosti více než 400 kilometrů v hodině, s automobilem Ferrari F400 F1. Jeho maximální rychlost je sice o sto kilometrů nižší, zato disponuje raketovým zrychlením – z nuly na sto za necelé čtyři sekundy, což může být rozhodující.

ATR 42 nad ústeckým letištěm

ATR 42 nad ústeckým letištěm

Poprvé za 15 let konání Acrobatshow mělo na plochu příbramského letišti dosednout opravdu velké letadlo – dvoumotorový turbovrtulový dopravní letoun ATR 42 s rozpětím křídel 26 metrů, délkou 23 a výškou skoro osm metrů. Tento stroj patří ČSA a létá na kratších evropských tratích.

Získat stíhačky z Čáslavi trvá skoro rok

Zrušení letošního ročníku Acrobatshow mrzí organizátory o to víc, že se jim konečně podařilo získat pro účast vojenské stíhačky české armády.

"To je špičková letecká záležitost. Čáslavští letci, kteří loni zvítězili v soutěži elitních "tygřích" letek států NATO, jsou zváni na největší letecké dny v celé Evropě. Žádali jsme o ně armádu už na začátku roku," přiznává Vladimír Labuda.

Do Příbrami se chystal jak nadzvukový JAS 39 Gripen, tak i bitevník L159 ALCA.

Letová ukázka nadzvukového gripenu přitom trvá deset minut. Letoun se při ní pohybuje ve výšce 30 až 3 700 metrů rychlostí 185 až 1 100 km/hod. Jeho pilot zažívá přetížení minus tři až plus devět G.

Bitevník alka létá o něco pomaleji, ale je ještě obratnější než gripen. Takže se při předvádění drží ve velmi malém prostoru nad letištěm.  

JAS-39 Gripen

JAS-39 Gripen

Letecká Acrobatshow se kvůli počasí ruší poprvé za 15 let. Už deset let nese také druhé jméno – Memoriál Martina Stáhalíka. Připomíná tím leteckého akrobata, který v březnu 2001 zemřel při letecké nehodě během cvičného letu s holandským pilotem. Martin Stáhalík patřil mezi 12 nejlepších pilotů světa a bylo mu 38 let, když zemřel.

Československo, respektive Česká republika má dosud pět absolutních mistrů světa v letecké akrobacii: Ladislava Bezáka, Ivana Tučka, Petra Jirmuse, Martina Stáhalíka a Petra Biskupa. Petr Jirmus je přitom jediným pilotem v historii, kterému se podařilo získat titul absolutního mistra světa dvakrát za sebou.

Autor:




Nejčtenější

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Další z rubriky

Na kole si  kolem Litoměřic užijete parádní výhledy do kraje i na řeku, přívozy...
Na kole kolem Litoměřic. Brána Čech, židovské ghetto i vinařská stezka

Jedno z nejkrásnějších historických sídel České republiky je nespravedlivě ve stínu Prahy či Českého Krumlova. Litoměřice jsou nejen úžasnou víkendovou...  celý článek

Podle odhadů to vypadá, že plavat ve skutečnosti neumí polovina populace, tedy...
Proč Češi neumějí plavat aneb Jak neutopit doktora Mráčka

V Česku se každý rok utopí asi 200 lidí. A právě teď, během tropických letních týdnů, jich utone v rybnících, řekách a lomech nejvíc. Příliš často podceňujeme...  celý článek

Film Dovolená s Andělem trefně popsal odborářské rekreace.
Dovolená nejen s Andělem. Odborářské rekreace dělnický lid miloval

Kdyby v létě 1952 revizor Gustav Anděl nevyjel do zotavovny Jezerka, dnešní generace by zřejmě netušily, jak tehdejší odborářská rekreace vypadala.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.