Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Aby jízda nebolela, nastavte správně posed na kole

  6:00aktualizováno  6:00
Stejně jako musíme u nové televize nejprve naladit programy, abychom si mohli užívat občas i kvalitní zábavy, je dobré nastavit i své kolo tak, aby nám jízda na něm přinášela pouze příjemné zážitky a ne bolest.

Správné nastavení sedla kola - Na nastavení posedu by mělo dojít hned po koupi nového kola. | foto: archiv Velo

Hovoříme nyní o nastavení optimálního posedu, takového, který nejen umožní efektivní využití námi vynaložené energie, ale hlavně pomůže předcházet bolestem zad, rukou, pozadí i třeba rukou a ramen.

Lidské tělo je sice přizpůsobivé a nemá problém přivyknout téměř žádnému extrému, otázka ale zní, proč bychom jej měli zbytečně zatěžovat více, než je nutné.

Když jsme toto téma poměrně nedávno otevřeli v našem časopisu, periodiku pro cyklisty, pro něž je jízda na kole oblíbeným koníčkem, o němž doslova hltají informace, byli jsme překvapeni odezvou na něj - bylo z ní zřejmé, že byť jde o entuziasty, právě toto téma je stále aktuální. 

Na nic nečekejte

Na nastavení posedu by mělo dojít hned po koupi nového kola. Zatímco při jeho výběru si mnoho lidí je jisto, zda dát přednost kolu horskému, silničnímu či krosovému, v otázce správné pozice cyklisty jedoucího na kole již mnozí tápou.

Pokud si ani vy nejste jisti, zda sedíte správně, vězte, že s ohledem na délku adaptace na změny je začátek sezony, období před prvními výlety, ideálním časem pro experimentování a provádění úprav.

Nastavení posedu na kole

Univerzálně naprosto správný posed na kole však neexistuje - ne že bych vás chtěl odradit ještě předtím, než se pustíte do prvního zásahu, ale je fakt, že optimální posed se vždy liší podle toho, zda jezdíte sportovně či rekreačně, na kole horském či silničním, z kopce dolů nebo brouzdáte krajinou.

A nebo: když se některého cyklisty zeptáte na důvody jeho zcela nesmyslné polohy na bicyklu, dostanete odpověď, že je výsledkem léta trvajících pokusů zabránit bolestem některé části těla. V tomto případě účel světí prostředky.

Existuje ale několik základních kroků, jejichž pomocí docílíte nastavení pozice velmi blízké té optimální. Jsou to jednoduché zákroky, co vaši jízdu zbaví negativních prožitků. Pro správnost nastavení je dobré, aby následovaly za sebou v pořadí, v jakém o nich bude dále psáno.

Poloha nohy na pedálu

BĚŽNÉ PEDÁLY
Pokud používáte nášlapné pedály, tento bod můžete pročíst jen letmo. Důležitou informací pro vás bude, že noha by na pedálu měla být nejlépe položena tak, aby jeho osa pomyslně procházela pod nejširším místem chodidla, tedy středem kloubu palce, a osa chodidla byla zhruba rovnoběžná s osou kola, případně jen lehce vtočená dovnitř.

Pokud vás trápí bolesti chodidel, vězte, že by mohly pomoci turistické cyklistické tretry - nebrání chůzi, není třeba je používat s nášlapnými systémy pedálů, ale jsou vhodné i na pedály běžné. Mají však tužší podrážku, která lépe rozloží tlak pedálu na chodidlo na větší plochu.

Poloha nohy na pedálu

NÁŠLAPNÉ PEDÁLY
Dále již pokračujme informacemi pro majitele treter a nášlapných pedálů. Nastavením zarážek na tretře musíme dosáhnout optimální polohy chodidla vzhledem k podélné i příčné ose pedálu.

Za univerzální předozadní nastavení se považuje stav naznačený výše, kdy osa pedálu prochází pod tzv. valem palce, to jest přibližně v nejširší části chodidla.

Podélná osa chodidla by měla být rovnoběžná s osou rámu. Často vídáme i mírné vbočení pat směrem k rámu, které může lépe vyhovovat stavbě kolenního kloubu. Pokud jde o několik málo milimetrů, lze tuto pozici tolerovat. Drobné nuance při šlapání eliminují systémy, které dovolují patě v určitém rozsahu volný pohyb do stran.

Poloha nohy na pedálu

Poloha sedla

VODOROVNÁ POLOHA 
Sedlo by mělo být vždy ve vodorovné poloze, maximálně pro lepší oporu při silových záběrech se špičkou lehoulince zvednutou - jiným nastavením zdraví ani výkonu neprospějeme.

Jednoduchou pomůckou pro správné nastavení je optické porovnání sklonu sedla například s okenním parapetem či jinou hranou, jejíž vodorovnost by měla být zaručena.

Vodorovná poloha sedla

VÝŠKA
Výšku sedla pak nastavujeme vzhledem ke klice v její dolní úvrati. Prvotní přibližné nastavení provedeme tak, že kolo zapřeme sedlem do podpaží, natáhneme ruku a prsty - konečky nejdelšího by měly správně dosáhnout na střed osy klik.

.

Nastavení posedu na kole

Možná budete překvapeni, jak přesně někdy toto prvotní měření odpovídá optimu. Pro doměření se posadíme na kolo, kliku natočíme do spodní úvrati, kolmo k zemi, patu natažené končetiny (v botách či tretrách) položíme na pedál. Noha by měla být jen lehce pokrčená v koleni, rozhodně by neměla být natažená, křečovitě propnutá.

Nastavení výšky sedla

PŘEDOZADNÍ POLOHA 
Předozadní polohu sedla nastavíme pomocí olovnice, která by, spuštěna z kolenní čéšky, měla při pro změnu vodorovném postavení klik protínat osu pedálu. S tímto krokem vám nejspíš bude muset pomoci partner či kamarád.

Předozadní pozice sedla

Poloha trupu a rukou

Předklon cyklisty je ovlivněn polohou sedla, délkou rámu a představce. První dvě proměnné jsou většinou dané, takže nezbývá, než experimentovat s představcem - jeho délkou či sklonem jeho úhlu. Mnohdy stačí opravdu málo - povolit tři šrouby, představec otočit a zase tři šrouby utáhnout.

Často je uváděn jako univerzální předklon trupu 40º vzhledem k vodorovné rovině a známé je také doporučení, že by přirozeně sedící jezdec měl mít při pohledu dopředu přední náboj v zákrytu s řídítky.

Hodnoty úhlů by měly být následující:
- sportovní jízda 30 stupňů
- neutrální jízda 40 stupňů
- rekreační jízda 50 stupňů

Nastavení posedu na kole

Rizikem příliš vzpřímeného posedu je nadměrné zatěžování páteře, jejíž vertikálně naskládané obratle nedokáží plnit funkci pružiny a pohlcovat rázy od terénu (z toho plyne zjištění, že vzpřímený posed, tolik oblíbený pro komfort, je vhodný pouze pro kratší a nenáročné vyjížďky).

Naopak příliš natažená pozice může přetěžovat některé svalové partie a omezit dýchání.

Mnoho dotazů cyklistů směřuje také k doporučenému rozdílu mezi sedlem a řídítky (tedy k optimální výšce řídítek). Tato hodnota však o ničem nevypovídá - liší se podle velikosti rámu (u větších bývá vyšší), proporcí těla a našeho jízdního stylu.

Pokud bych vám měl pomoci dovést váš posed na kole k dokonalosti, musel bych dále zmínit i šíři řídítek, výběr správného sedla, nastavení polohy brzdových pák a řazení. To snad ale až v možném pokračování tohoto článku, jeho jakési nadstavbě, která již počítá s výměnou některých komponentů. 


Autor článku je šéfredaktor cyklistického měsíčníku VELO - katalog kol a doplňků
*
více než 2 000 produktů obrazem
* manuál výběru kola
* více na www.iVelo.cz

Autoři:




Nejčtenější

Tropická klasika: MSC Divina v kostarickém přístavu Puerto Limón
Jedni je milují, druzí nenávidí. Výletní lodě jsou fenomén moderní doby

V porovnání s týdnem stráveným v hotelu u moře v Itálii či Chorvatsku je to hodně odlišná dovolená. Vydat se na plavbu po Středozemním moři, podél norského...  celý článek

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

Jeden z nejkrásnějších pohledů na Rovinj
Naháči a šusťákovky jsou pryč. Z Istrie se za 10 let stala perla Jadranu

Chorvatsko v roce 2016 ohlásilo rekordní turistickou sezonu. Co se týče počtu návštěvníků, vyhrála právě Istrie s 3 763 200 turistů. A Češi se sem po...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Na trhu levných letenek vypukne válka. Ryanair chce snížit ceny o desetinu

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair uvedla, že v reakci na silnou konkurenci na krátkých trasách v Evropě by ve zbytku léta mohla snížit ceny...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - relax před chaloupkou, Velké Losiny
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Další z rubriky

Výhled z Velkého Javorového
Pět tipů, jak se v Beskydech pěkně zřídit na horském kole

Žádný strach, nehodláme vás posílat sjíždět nejhlubší a nejprudší beskydské rokle. Ale pokud si na cyklovýletech vedle kochání zároveň rádi dáte do těla, mohly...  celý článek

„Prosím vstupte!“ - historická brána Plzeňského Prazdroje
Cyklotoulky: do Plzně za pivem, architekturou, Hurvínkem i vědou

Plzni se nejčastěji říká „město piva“ nebo „město čtyř řek“ . My vám ji však chceme představit coby město jako stvořené pro jízdu na kole. V následujících...  celý článek

Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc
Vyšší rychlost, lepší akcelerace. Otestovali jsme silniční karbonová kola

Podobně jako při předchozích ročnících Tour de France jsme se i letos podívali na jednu technickou zajímavost. Porovnali jsme přímo v akci, jak stejné silniční...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.