Když v roce 1817 vynalezl bádenský lesmistr Karl Drais odrážedlo, odstartoval tím éru jízdního kola. Na jejím počátku stála nepohodlná kola vyrobená z železa a dřeva a opatřená pedály jen na předním kole. A aby jezdec ujel co nejvíce metrů na jedno šlápnutí, tak se přední kola stále zvětšovala.
A právě do tohoto období zavádí návštěvníky výstava vysokomýtských muzejníků. Ti podnikli průzkum po muzeích Pardubického kraje a zmapovali, kde se nachází starobylé velocipedy ze 70. a 80. let 19. století. A našli jich úctyhodných 24 kusů.
Ty jsou nyní poprvé k vidění na jednom místě a návštěvník se tak přenese do romantických časů našich prapradědů, kteří se s entuziazmem vrhali do objevování krás cyklistiky v našem kraji.
Výstava se vedle toho zaměřuje na další fenomén, a to na vznik organizované cyklistiky a zakládání prvních klubů. Vždyť jenom do roku 1914 vzniklo v regionu Pardubického kraje téměř 30 spolků sdružujících velocipedisty. A dokonce pět z nich fungovalo v romantickém období vysokých kol, to znamená v 80. letech 19. století.
V Litomyšli cyklisté slavili, v Mýtě spali
Ten nejstarší na území Pardubického kraje pochází z Litomyšle. Byl založen v roce 1886. Jeho založení předcházel výlet, který v témže roce podnikl nejstarší klub v Čechách – Smíchovští cyklisté.
„Jako kdyby jeli do Ameriky, tak barvité bylo vyprávění v časopisu Cyklista,“ říká ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiří Junek.
Z cesty po Moravě se vraceli přes Pardubický kraj. Tehdy patřila ještě Moravská Třebová k Moravě a byla veskrze německá. Mávání českým klubovým praporem připomínalo lákání rozzuřeného býka, v nějž se proměnili místní.
„Házeli po účastnících kameny, strkali klacky do kola, takže cyklisté museli slézt. Hrozilo jejich lynčování. Zachránilo je to, že někteří cyklisté s sebou měli biče na odhánění psů a uličnických dětí, které po cyklistech střílely prakem,“ popsal průjezd Moravskou Třebovou Junek.
Cyklisté byli již na tyto války připraveni. Po psech stříleli z malých revolverů, které si k tomuto účelu pořizovali. Právě tato kapesní zbraň zřejmě udržela rozlícené Moravskotřebováky na uzdě. Jiný člen pak běžel do města pro četníky. Po fiasku cyklisté zvažovali, zda vysoká kola nenaloží a nevrátí se domů vlakem.
Nakonec ale zvítězilo nadšení a vydali se vstříc Litomyšli. A přivítání se dočkali zcela jiného. „Vítali je sokolové, vyhrávala dechovka. Ve všední den pro ně místní uspořádali ples, slavilo se do rána. V devět hodin ráno svolával trumpetkou vedoucí cyklistů své mužstvo k odjezdu. Morálka nebyla příliš dobrá, ale nakonec nasedli opět na kolo a jeli vstříc Vysokému Mýtu,“ popsal Junek.
Jenže tam už se zásadní chvíle nekonala. Unavení cyklisté zasedli v restauraci ke stolu a dvě hodiny prospali za stolem.
„Kvůli Moravské Třebové vznikl v Litomyšli nejstarší klub v kraji, neboť tam byli všichni nadšeni. Kvůli Litomyšli zase ve Vysokém Mýtě žádný klub nevznikl, neboť když místní uviděli vyčerpané cyklisty, zakládat klub se nikomu nechtělo. Nakonec zde ale přece jen vznikl, ale až v roce 1895,“ řekl Junek.
Ve sbírkách muzea je jedno vysoké kolo. Pochází z Tisové. Majitel ho koupil za 160 zlatých, což byla roční mzda zedníka. „Nevíme, zda přímo on, nebo někdo z rodiny se na něm zabil. Rodina ho tehdy prodala jen za 60 zlatých. Muzeum pak kolo koupilo za 60 krejcarů, tedy za pakatel, řekl Junek.