Berbeři, poušť a nádherné hory. Antiatlas je dostupná exotika v Maroku

Málo frekventované pohoří Antiatlas na jihu Maroka ohromuje rozervanými pouštními scenériemi, načervenalými štíty i ztracenými berberskými vesnicemi. Teď je pravý čas tam vyrazit. S koncem zimy vás tam potkají příjemné teploty i tisíce rozkvetlých mandloní.
V první polovině úseku Icht - Tafraout se střídaly nádherné scenérie pouštních...

V první polovině úseku Icht - Tafraout se střídaly nádherné scenérie pouštních hor s občasnými palmovými oázami. | foto: Vít Štěpánek, pro iDNES.cz

Přibližně 500 kilometrů dlouhé a z velké části pusté pohoří Antiatlas je volným pokračováním Vysokého Atlasu směrem k jihozápadu. Horstvo postrádá výrazný hlavní hřeben, krajina je rozčleněná desítkami bočních údolí, které se nakrátko mohou zaplnit vodou jen při deštích. Ty ovšem přicházejí po čertech zřídka. Celá oblast, s výjimkou některých částí severního podhůří, má roční srážkové úhrny pod 200 milimetrů, a splňuje tak charakteristiku horské pouště. Jižním směrem, k alžírské hranici, přechází Antiatlas v okraj Sahary.

Tafraout, berberské srdce

Srdcem Antiatlasu a také jeho největším sídlem je pětitisícové městečko Tafraout. Většina návštěvníků (jejich davy tam ale nečekejte) tam přijíždí buď z přístavu Agadir, nebo od města Tiznit ležícího na hlavní marocké severojižní silnici.

Cesta, která se opticky jeví jako krátká (150, respektive 100 kilometrů), ovšem v obou případech vede přes vysoká horská sedla a pokud započítáme četné fotografické zastávky, je třeba počítat s několika hodinami jízdy.

My jsme zvolili cestu „obchvatem“ a do Tafraoutu jsme se dopravili autem z jihu, z obce Icht ležící na okraji Sahary. Silnici, která byla v celé délce zprovozněna teprve před několika lety, předcházela pověst jedné ze scenéricky nejvděčnějších tras v Maroku a očekávání splnila vrchovatě.

Cesta, nyní v celé délce asfaltová, vede ve směru z jihu nejprve desítky kilometrů dlouhým vádím vklíněným mezi útesy a skaliska fantaskních tvarů. Smutně krásné horizonty, místy připomínající krajinu amerického Divokého západu, několikrát přeruší palmy a domky horské vesnice.

Pak silnice strmě vyšplhá na pustou náhorní plošinu, která končí průsmykem Tizi ou Manouze (1 500 m). Teprve severně od tohoto sedla se začnou hlásit nesmělé známky civilizace: obhospodařované mandloňové sady, skromné vesnice. A po desítkách kilometrů také potkáme první auto.

Zelená končí a nastupuje hnědá. Východně od města Guelmin se zvedají první vrchy Antiatlasu. Dál už vláha od moře nedosáhne.

Na 80 kilometrů dlouhém úseku Assa – Icht už nebyl vůbec nikdo. Všude kolem jen bezútěšná kamenitá poušť.

Zatímco příjezd do Tafraoutu lemují pitoreskní žulové skály, samotné město ležící ve výšce téměř 1000 metrů vizuálně neohromí. Je tu základní infrastruktura včetně restaurací, kaváren a několika malých hotelů, tržiště představuje vhodné místo pro nákup suvenýrů. Prodejci tu jsou zařízení hlavně pro potřeby místního berberského obyvatelstva a ceny jsou o mnoho nižší než např. v Agadiru.

Na Djebel el Kest

Tafraout představuje výborné východiště do okolních hor. Turistických možností je v oblasti sice celá řada, informací i spolehlivých zdrojů ovšem jen pomálu. Turistické značení v terénu samozřejmě neexistuje a nejlepším pomocníkem (alespoň pro hrubou orientaci) je mít staženou mapu do mobilního telefonu a orientovat se podle GPS lokátoru.

Pokud si na tento způsob netroufnete, tak v místě nabízí své služby několik turistických agentur. Ale připravte se na to, že hlavním komunikačním jazykem vedle místního berberského dialektu je tu francouzština. Přijatelně anglicky umí jen málokdo.

Naším cílem bylo horské pásmo zvané Djebel el Kest, respektive jeho stejnojmenný nejvyšší vrchol nesoucí jméno Afa-n-Tmezgadiwine. Jde o masiv budovaný načervenalým kvarcitem (přeměněnou horninou, která se v Česku vyskytuje jen zřídka), a vizuálně tak jde o představení, se kterým se v Evropě sotva můžete setkat. Oblast je málo prozkoumaná, o čemž svědčí i pozoruhodný rozptyl údajů o kótě nejvyššího bodu. Různé mapy hodnotí výšku Djebelu el Kest od 2 345 do 2 375 metrů.

Výstup na Djebel el Kest

Vesnička Tagdicht je mimořádně malebně položená.

Volíme jednu ze dvou „základních“ tras, která začíná ve vesnici Tagdicht ležící ve strmém bočním údolím ve výšce necelých 1 400 metrů. Již příjezd do obce ale znamená neobyčejný zážitek. Povrch silničky se asi po třech kilometrech mění z docela dobrého asfaltu na betonové dílce, které se místy zvedají vzhůru sklonem jistě přesahujícím 15 úhlových stupňů. Trasa je tak úzká, že zejména v serpentinách i s autem střední třídy máme práci se na vozovku vejít a skoro pořád jedeme na jedničku. Silnice stoupá ve strmém bočním svahu a netřeba dodávat, že zábradlí či svodidla tu neznají. Místy dokonce jedeme jen pár decimetrů od kraje stametrové strže.

Ale nakonec všechno dobře dopadne a když překonáme výrazný skalní práh, objeví se před námi malebná kotlina zaplavená tisícovkami rozkvetlých mandloní a mezi nimi skromná obydlí obyvatel Tagdichtu. Je to izolace se vším všudy, auta po vsi nevidíme skoro žádná a pěší cesta do „civilizace“, po cestě, po níž jsme klopotně přijeli, trvá nejméně dvě hodiny.

Skupina berberských mužů, kteří se na „návsi“ vedle miniaturního obchůdku vyhřívají na sluníčku, nás na dotaz „Djebel el Kest“ zřetelně posílá západním směrem. Čas výstupu ohodnotí na tři hodiny a zřejmě nejsme první komu takto radí.

Na konci obce ještě na rozcestí zaváháme a dáme zavděk další radou, ale pak už je směr jasný. Cesta, místy lemovaná nenápadnými mužiky, stoupá zprvu mírně ještě mezi mandloněmi, ty však časem ustoupí křovinám a malým lesíkům. S narůstající výškou se vylepšují výhledy a také poněkud roste naše zmatení: který z mnoha vrcholů nad námi je ten pravý?

Výhledy z vrcholu Djebel el Kest neomezuje vůbec nic.

Závěrečný traverz těsně pod hřebenem nás nakonec po dvou hodinách a dvaceti minutách přivádí na plochý a poměrně rozlehlý vrchol, na jehož jižní straně vystupují ruiny jakéhosi dávného obydlí. Rozhled je kruhový a obsáhne nemalou část jižního Antiatlasu. Domky Tagdichtu, rozházené v kotlině o tisíc výškových metrů níže, odtud vypadají jako kostky stavebnice.

Na vrcholu Djebel el Kest zůstáváme skoro hodinu, pohlceni absolutním tichem a fantaskními scenériemi narůžovělých hor, které se táhnou všemi směry, kam až oko dohlédne. Jen severní úpatí hřebene je místy zelenější, to jsou místa, kam dosáhne občasná vláha přicházející od Atlantiku. Směrem na jih v dálce rozpoznáváme silnici, po které jsme dopoledne přijeli od Sahary, a charakteristické stolové hory jižně od Tafraoutu.

Sestupujeme stejnou cestou a do Tagdichtu se vracíme v době, kdy masiv Djebel el Kestu již na kotlinu vrhá hluboký stín. Ves je úplně vylidněná a o lidské přítomnosti nás přesvědčí jen hlas muezina, který svolává místní do mešity. Do Tafraoutu se vracíme s posledními zbytky denního světla.

Výhledy z vrcholu Djebel el Kest neomezuje vůbec nic.

V Tafraoutu žijí výhradně Berbeři. Ženy chodí zahalené úplně všechny, muži nosí tradiční splývavý oděv a často též pokrývku hlavy.

Následující den už zbývá pouze přiblížit se na letiště do Agadiru. Celkem 140 kilometrů dlouhá trasa nám nakonec trvá s četnými fotografickými zastávkami přes tři hodiny. Na začátku vystoupá na horské sedlo vysoké 1 650 metrů a silnice se pak dlouhé minuty vlní po náhorních plošinách tu a tam proložených suchými údolími.

Teprve když se přiblížíme k městečku Biougra, začíná se v krajině objevovat více zelných tónů a vedle palmových hájů se tu a tam ukážou i skromná políčka. Občas také potkáme nějaké to auto, což byl dosud téměř neznámý jev. Antiatlas je definitivně za námi. A výzva, abychom se do tohoto krásného pohoří někdy vrátili, naopak před námi.

Může se hodit

Nejbližší letiště vhodné pro návštěvu jižního Maroka, Agadir-Al Massíra, je obsluhované i evropskými nízkonákladovými aerolinkami. Nově zavedená linka easyJetu z Berlína sem doletí za čtyři hodiny.

Veřejná doprava po některých silnicích Antiatlasu sice existuje, ale spoje jsou velmi řídké. Do odlehlých vesnic se nedostanete jinak než taxíkem. Nejlepší volbou zřejmě je půjčit si rovnou na letišti auto. Výpůjčku si zařiďte předem přes některého z prověřených zprostředkovatelů (Holiday Atos, Auto Europe aj.).

Síť ubytovacích zařízení je mimo Tafraout velmi řídká. Pokud se budete posouvat dál, zjistěte si, zda ve vyhlídnuté destinaci vůbec nějaká možnost bydlení je. Policisté monitorují pohyb cizinců a neradi vidí, když návštěvníci nocují u místních lidí.

Skoro všichni místní Berbeři ovládají francouzštinu, zatímco anglicky mluví jen málokdo.

Autor: , pro iDNES.cz

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

Velká čínská zeď začíná dračí hlavou v moři. K vidění je v Laolongtou

22. dubna 2024

Žíznivý drak přistál na břehu moře, aby se napil vody. Křivky jeho nekonečného těla dál opisují...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Království mechu a červených bran. Fušimi Inari je portálem do japonské pohádky

29. dubna 2024

Kilometry tunelů z červených bran torii, hustý les, v němž vládne mech a divoká prasata, tajuplné...

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...