Otestovali jsme superkolo, které zatím nepustili ani na Tour de France

V rámci největšího cyklistického závodu roku Tour de France už tradičně představujeme široké cyklistické veřejnosti špičkové silniční kolo. Tentokrát to není závodní speciál, ale "kolo budoucnosti". Tohle je zároveň i přátelské k jezdci a poskytuje i obyčejnému hobbíkovi dobrý jízdní komfort.
Specialized Roubaix SL4 Expert Ultegra DI2 Disc

Specialized Roubaix SL4 Expert Ultegra DI2 Disc | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Na trhu silničních kol je to ojedinělý model nazvaný Specialized Roubaix SL4 Expert Ultegra DI2 Disc. Má nejen kvalitní karbonový rám konstruovaný pro jízdu na ne zrovna rovném povrchu, ale také speciální tlumící segmenty, k tomu elektrické řazení a především hydraulické diskové brzdy. Tato kombinace umožňuje pohodlnou a efektivní jízdu i amatérským cyklistům.

"Rubéčko" je odvozeno od závodního speciálu, který byl před pár lety vyvinut zejména pro slavnou jednorázovku Paříž - Roubaix (a také ji vyhrál), tedy pro ty nejtěžší podmínky, včetně jízdy po dlažebních kostkách. Mimochodem, jezdí na něm i český špičkový cyklista Zdeněk Štybar. Zejména rám, ale i některé komponenty umožňují dobrou ovladatelnost, vertikální pružnost, nízkou hmotnost a torzní tuhost.

Konstrukce rámu je optimalizovaná pro jednotlivé velikosti. Průměry trubek, úhly zadní vidlice a vrstvení karbonového vlákna se u jednotlivých velikostí rámu mění. Zadní vidlice a nově navržená CG-R sedlovka společně zpřesňují řízení a pohlcují vibrace od silnice. Tvar zadní vidlice s tlumicími prvky Zertz zvyšuje pružnost zadní osy a pohlcuje vibrace, zatímco sedlovka dále zlepšuje pružnost na hrbolech, a měla by tak pomoci snížit únavu jezdce.

Za pozornost stojí už zmíněné viskoelastické tlumiče Zertz, integrované do zadní a přední vidlice. Jak pomáhají? Vibrace z povrchu silnice se přes kola dostávají do rámu a vidlice. Tlumiče vložené do střední sekce zadní vidlice a obou ramen přední vidlice pomáhají minimalizovat vibrace dříve, než doputují k rukám a tělu cyklisty.

Letos jsem na tomto kole po těžkém mnohočetném úrazu najezdil stovky kilometrů a dojem z jízdy je velmi dobrý. Kromě již zmíněného odpružení a pohlcení vibrací jsem ocenil především elektrické řazení a diskové brzdy.

S elektrickým řazením je vše jednodušší, klidnější a příjemnější. Na přehození stačí mnohem méně energie a soustředění. Stačí ťuknout do páčky nahoru/dolů a je přehozeno, systém běží jak po másle. Nečekanou výdrž má baterka k elektrostrojku řazení. Spolehlivě drží i po několika měsících.

Baterie k elektrickému řazení uchycená pod představcem

Přední disková brzda Shimano

A to nejlepší na závěr: brzdy. Ty byly u silničních kol vždy trochu problémové. Zejména pak s nástupem karbonových zapletených kol, která musejí být doplněna výhradně brzdovými špalíky na bázi korku. Ovšem i tak se zejména při dešti brzdná účinnost dost snižovala.

Hydraulické kotoučové brzdy jsou pro cyklistu spásou z nebes. U silničních kol je to horká novinka, jež zatím nebyla povolena pro závody, tedy ani pro Tour de France. Vyšší hmotnost je vykoupena výborným brzdným efektem. Na začátku je dokonce nutné dávat si pozor a naučit se zacházet s brzdami jemně. Jezdec je však brzy ocení především při dlouhých a prudkých sjezdech a při horším počasí. Výsledek? Prakticky už žádné křeče v prstech a větší pocit bezpečí.

Pro koho toto kolo tedy je? Pro ty, kteří vyžadují komfort jízdy a lehkost ovládání na nerovných českých silnicích. Pro ty, kteří na silničce začínají. A pro starší cyklisty nebo pro jezdce po úrazu.

Názor odborníka

Dokud jsem nevyzkoušel, nevěřil jsem, že může elektronické řazení znamenat takový posun v jistotě i rychlosti řazení. A u kotoučovek jsem se na silnici bál, že budou příliš ostré, že utrhnou silniční pneumatiku z asfaltu do smyku a bude to kontraproduktivní. Ale pravda je jiná. Na elektronické řazení si člověk zvykne raz dva a vrnění motorku si doslova zamiluje. A dávkovat brzdnou sílu u hydraulických brzd lze jemně a s citem prakticky hned. Já byl nadšený z obou systémů.

Kolo bych doporučil fajnšmekrům, milovníkům techniky a hi-tech, ale i těm, kdo chtějí mít s údržbou a seřizováním kola co nejméně starostí (i řazení se samo „došteluje“). V neposlední řadě pak jezdcům s vyšší tělesnou hmotností, kteří se pohybují rádi v extrémním horském terénu. Hydraulické kotoučové brzdy je zkrátka ubrzdí. Zvýší jejich bezpečnost i zrychlí průjezd zatáčkami.
Já byl z kola nadšený a vidím v tom jednoznačně budoucnost.

Martin Raufer, šéfredaktor časopisu Velo

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...