Sedělo se bokem a někdy padala lana. Lanovka na Sněžku od roku 1950

Pro turistiku v Krkonoších to byla jedna z největších historických událostí. Příští rok to bude 65 let, co se první návštěvníci nejvyššího českého pohoří nechali vyvézt lanovkou na Růžovou horu, o rok později pak až na vrchol Sněžky. V prakticky původním stavu přitom lanovka sloužila až do loňského léta, jak ukazuje náš Stroj času.
Lanovka na Sněžku si od počátku získala velkou popularitu. Snímek z 50. let.

Lanovka na Sněžku si od počátku získala velkou popularitu. Snímek z 50. let. | foto: Krkonošské muzeum Vrchlabí

Když se koncem 40. let minulého století dokončovala lanovka na nejvyšší českou horu, uváděl výrobce její životnost 17 let. Nakonec vydržela skoro čtyřikrát déle. Poslední turisté na ni usedli 2. září 2012. Lanová dráha na Sněžku se tak do historie zapsala jako nejstarší provozovaná lanovka v Česku - pasažéry převážela 63 let a bezmála 8 měsíců.

Už brzy by ji měla nahradit nová lanovka, práce na její stavbě právě finišují. Nejzazší termín dokončení je příští rok v březnu, ale objevují se zprávy, že by to mohlo být dokonce o něco dříve. Třeba 15. ledna, kdy uplynule 65 let od zprovoznění původní lanovky?

Napřed se vykácel les

Po konci druhé světové války začali lidé zase víc žít, bavit se, chodit do přírody. Turistika byla na vzestupu. Úřady se proto rozhodly, že v hojně navštěvovaných Krkonoších nechají postavit lanovku na Sněžku.

Původně zvažovaly variantu z Obřího dolu přes rokli Rudníku k Obří boudě, ale kvůli ochraně přírody a obavám z technických problémů na příkrém svahu se nástupní stanice přesunula blíž k Peci pod Sněžkou a trasa se navedla přes Růžovou horu.

Přípravné práce začaly na podzim 1947, kdy se pokácel koridor první části k mezistanici na Růžové hoře, a vybudovala se pomocná dopravní lanovka. Samotná stavba začala následující rok.

Nejprve byl zkraje roku 1949 zprovozněn první úsek z Pece na Růžovou horu. Až na vrchol Sněžky se dalo vyjet o rok později.

"Zájem veřejnosti byl obrovský, vždyť hned v prvním roce převezla lanovka směrem nahoru 112 200 osob a směrem dolů 82 291 osob," uvádí společnost Lanová dráha Sněžka, současný provozovatel lanovky, na svých webových stránkách.

Snímek ze 60. let, kdy se řešily problémy s padajícími lany.

Charakteristickým znakem lanovky je, že se sedí bokem ve směru jízdy.

Spadlé lano nahazovali 5 dní

Za 63 let provozu vyvezla na nejvyšší českou horu 7,2 miliony cestujících. Někdy se před nástupní stanicí stály několikahodinové fronty. Počátkem 70. let přepravila lanovka rekordních víc než čtvrt milionu cestujících za rok.

Někdy ale turistům nezbývalo nic jiného, než jít část cesty pěšky. Kvůli silnému větru býval druhý úsek z Růžové hory někdy až polovinu roku mimo provoz.

Stará lanovka

  • Délka: 1560 + 1967 metrů
  • Rychlost: 2,5 metru za vteřinu
  • Doba jízdy: 10,5 + 13,2 minut
  • Počet sedaček: 44 + 55
  • Počet podpěr: 19 + 23
  • Kapacita: 250 osob za hodinu

Lanovka se také potýkala s technickými potížemi, které se postupně odstraňovaly a provoz vylepšoval. Například se stávalo, že kvůli námrazám vypadávalo lano z kladek na podpěrách.

"V zimě roku 1968 dokonce došlo k pádu lana na všech podpěrách od č. 3 výše, jeho zpětné nahazování pak zabralo pět dní," uvádí společnost Lanová dráha Sněžka.

Počátkem 80. let dokonce úřady provoz na čas zastavily, protože lanovka nesplňovala nové technické normy.

Námraza způsobovala technické potíže a vypadávání lana.

Zpět do doby, kdy se na Sněžku muselo po svých. Tento obrázek je datován rokem 1910.

Třicet let příprav

Od poloviny 70. let se začala zvažovat stavba nové, modernější lanovky. Až v 90. letech začala mít nová lanovka konkrétnější podobu, nejprve však bylo zapotřebí získat souhlas od Správy Krkonošského národního parku.

Původní plán totiž počítal s upravenou trasou přes Růžohorky, odkud měla vést téměř dvoukilometrová sjezdovka zpět do Pece. Z Růžohorek měla dráha pokračovat na Sněžku, počítalo se i se stanicí na Růžové hoře.

Národní park byl ochotný souhlasit s variantou s novým lyžařským areálem (a kácením dalších stromů) jen pod podmínkou, že se horní část lanovky už nebude obnovovat a nechá se dožít staré zařízení z konce 40. let.

Stavba nové stanice lanovky

Úplnou novinkou jsou kabinky neboli gondoly

Nakonec se obě strany dohodly, že se nová lanovka se čtyřmístnou kabinkou povede v původní trase, jen se spodní stanice posune blíž k Peci pod Sněžkou.

Nová lanovka přepraví 250 lidí za hodinu jako ta stará (to byl požadavek správců národního parku), ale zároveň zkrátí čas cesty na vrchol hory. Na rozdíl od původní by měla lépe odolávat větru a nabídnout cestujícím i větší komfort. Zatímco dříve lidé cestovali na otevřené sedačce bokem ve směru jízdy, teď je čeká kabinka.

"Je to pohodlná čtyřmístná kabinka, říká se jí také gondola. Její průchozí výška je zhruba 190 centimetrů. Velkou výhodou je nástup v úrovni podlahy stanice, nastupovat do ní je jednodušší než nastupovat na jezdící schody," řekl ředitel lanové dráhy Jiří Martinec.

Autor: , pro iDNES.cz

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  30.4 9:22

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

Už toho máme dost! Jak se populární destinace perou s přemírou turistů

1. května 2024

Velké pokuty za prkotiny, deklasování turistů na chodící peněženky, vytváření organizovaného...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  30.4 9:22

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

OBRAZEM: Nejlepší místa na světě, kde se můžete vydat po stopách dinosaurů

30. dubna 2024

Už pětašedesát milionů let se po povrchu naší planety neprochází. Ale to neznamená, že byste je...

Pláže, rum i vodopády. Mauricius je exotika s dávkou luxusu i dobrodružství

29. dubna 2024

Premium Palírna rumu, kousek od ní vodopád a „sedmibarevná země“, kterou vytvořila nestejnoměrně chladnoucí...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...