Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dráhy poprvé vezou cestující railjety. Do Brna mají jezdit po hodině

  9:30
České dráhy ve středu poprvé předvedly v provozu jednotky Siemens Viaggio Comfort, které od prosince příštího roku nasadí na trasu mezi Prahou a Štýrským Hradcem. Dráhy se netají tím, že by k sedmi objednaným soupravám ještě přikoupily dalších osm jednotek.

První cestující veze mimořádný vlak z Vídně do Prahy, odpoledne nasadí dráhy soupravy Railjet na spoj do Ostravy (více čtěte zde).

Cestující čeká ve středu a ve čtvrtek na českých kolejích prakticky stejný zážitek, jaký budou mít od prosince 2014, přestože do Česka dorazila jednotka v provedení pro rakouské dráhy. Česká verze, která se už ve vídeňském závodu Siemensu začala vyrábět, bude jen mírně odlišná. "Bude v barvách Českých drah jak zvenčí, tak uvnitř," říká člen představenstva ČD Miroslav Šebeňa. Lišit se tak vlak bude hlavně barevně, sedačky zůstanou stejné. "V podstatě budou jen jiné potahy a světla, jinak bude vlak stejný, jako rakouská verze," dodal Šebeňa.

Pro řadu cestujících však bude překvapením i to, že sedmivozová souprava nebude mít žádná uzavřená kupé. Jak je u moderních vlaků obvyklé, všechny vozy budou velkoprostorové.

Česká verze nabídne veškerý komfort jako rakouský vlak včetně business class. Každá souprava bude mít sedm vozů, ve kterých bude 6 míst business class, 42 míst 1. třídy, 394 míst 2. třídy a součástí bude i restaurace, dětské kino nebo místa pro kola.

Nebude nutná místenka jako v pendolinech

České dráhy už získaly od rakouských státních drah ÖBB povolení na používání názvu Railjet, se kterým se počítá i pro označení vlaků v jízdním řádu. Ve vlacích bude na rozdíl od pendolin platit běžný tarif bez povinné místenky. Z deseti jednotek nasazených na vlaky Praha - Štýrský Hradec mají České dráhy zajišťovat sedm. Vlaky potáhnou lokomotivy Taurus od Siemensu, které budou v majetku ÖBB.

Příchod railjetů ocení ale i lidé na trasách, kde vůbec jezdit nebudou: uvolní totiž desítky kvalitních vozů, které dosud mezi Prahou a Vídní jezdí. "Počítáme s tím, že je nasadíme na jiné tratě," potvrdil Šebeňa. V praxi to znamená konec nejstarších koženkových rychlíkových vozů řady B, které důvěrně znají například cestující na rychlících z Prahy do Chebu, Plzně nebo Českých Budějovic. Dráhy už kvůli tomu omezily plánované revitalizace některých těchto vagonů.

České dráhy by rády využily i opci na nákup dalších osmi jednotek, které by chtěly nasadit na rameno do Bratislavy a Budapešti. "Naším snem je, aby railjety jezdily mezi Prahou a Brnem každou hodinu. Je to vlak, který může přitáhnout hodně lidí," vysvětlil Šebeňa. Podle něj se zatím jednání vyvíjí pozitivně, k dohodě však zatím nedošlo. "Zajížděním do Budapešti by se uzavřel logický středoevropský trojúhelník Praha - Vídeň - Budapešť - Praha," dodal Šebeňa.

Za sedm jednotek zaplatí dráhy necelých 100 milionů eur. Jejich financování je částečně zajištěno i z dluhopisů.

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Praha koupí bateriové trolejbusy z Turecka, ÚOHS zamítl rozklad

3. května 2024  12:06

Zakázku na sedmdesát nízkopodlažních trolejbusů za více než miliardu korun pro pražský dopravní...

Lidé stále používají až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, od podzimu budou zakázané

3. května 2024  11:19

V České republice je stále až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, jejichž provoz bude od letošního...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...