Test Velo: 29" versus 26", tři palce na úkor zábavy

  0:01
Časopis Velo provedl průlomový test, jehož podstatný výtah iDNES.cz přináší. Otestoval 29" v obtížnějším terénu a potvrdil, že velká kola v něm mají své jasné limity.
Jízda na 29" po zadním kole

Jízda na 29" po zadním kole | foto: Foto: Rudolf Hronza, Velo

Na adresu devětadvacetipalcových kol už bylo řečeno téměř vše. Vesměs pozitivně. A ti, kdo si podobné kolo pořídili či vyzkoušeli, nešetří chválou. Bylo by tedy snadné slepě podlehnout a stát se členem 29“ církve.

Jediné, o čem se ve spojení s 29“ biky stále ještě mluví s negativním nádechem, je jejich využití v tzv. technickém ježdění, tedy především při pohybu v obtížnějším terénu. Právě do takového jsme proto vyrazili se špičkovým sjezdařem a jezdcem 4X Kamilem Tatarkovičem a pokusili se najít limity "velkých obručí". Povedlo se.

Strmý výjezd

Poznámka autorů

Ač jsme měli k dispozici kolo se zdvihem 100 mm vpředu i vzadu a se stoprocentním XC střihem (Scott Spark 29er), jeho plnému nasazení v našem testu nic nebránilo. Skákat a dělat jiné podobné věci se dá na jakémkoliv kole – samozřejmě tehdy, když na kole umíte, a s největší ohleduplností a opatrností k němu!

Velkou výhodu 29“ jsme vedle běžných stoupání zaznamenali u extrémně prudkých výjezdů na hranici trialu. Jakmile se člověk pustí do pořádné stěny, s devětadvacítkou to jde o poznání lépe. S vynaložením menšího úsilí se mi podařilo vyjet naše testovací výjezdy, které jsou tak prudké, že nejeden biker se už na nich převrátil na záda a padal pak na ně z velké výšky a do velké hloubky. Díky nižšímu uložení středové osy vůči středům kol je totiž kolo ve výjezdech výrazně stabilnější a přední kolo se jen tak nezačne zvedat. Jediný drobný problém, který nastal, byla hodně utažená zatáčka uprostřed výjezdu – manipulace s větším kolem tu je lehoulince problematičtější, ale není to nic, co by středně zručného bikera mělo rozhodit nebo donutit slézt.

Sjezd

Rovnější a méně technické sjezdy nedělají devětadvacítce žádné problémy. Dobře vede stopu a jen tak ji nic nerozhodí. Díky snazší průchodnosti terénem je jízda jistější, pokud vlastníte bike s nižšími zdvihy nebo hardtail, oceníte i pohodlí navíc.

V klikatých a technicky náročných sjezdech se s bikem však manipuluje hůře. Je potřeba si na velikost kola zvyknout a počítat s tím, že je potřeba více místa pro zatočení. V opravdu prudkých pasážích je nutné kalkulovat i s tím, že když potřebujete posunout těžiště dozadu za sedlo, s velkou pravděpodobností narazíte zadkem na plášť, což může způsobit problémy. Toto je jasný limit 29“.

Zatáčka, boule, překážky

Z mého pohledu největší úskalí 29“ a jejich slabina pro podobné účely jsou průjezdy uzavřených zatáček či přejezdy menších boulí. U překážek menšího a technického rázu je potřeba s kolem neustále pracovat a přesouvat nejrůzněji těžiště, což je u "velkého" kola složitější. Zde platí spíše úměra, že čím je kolo menší, tím je vše jednodušší.

Při nájezdu do malé uzavřené klopenky není snadné dobře provést správný průjezd a zhoupnutí se tak, abyste dosáhli maximální možné rychlosti. Velikost kola je tu opravdu limitující a vměstnat se do malé zatáčky, mezi boule či skoky, které jsou blízko u sebe, je složitější než u šestadvacítky. Nic na tom nemění fakt, že adheze v náklonu je u většího rozměru kola lepší.

Skok, bunny hop

Po zkušenosti se skákáním musím říci, že to není až takový problém odlepit se od země, jak se o 29“ kolech říká, ale na 26“ kole to jde prostě a jednoduše lépe. U různých triků je správné zhoupnutí odrazu, korigování letu a trefování dopadu s 26palcovým kolem rozhodně příjemnější, jednodušší a člověk si to víc užije. Prostě víc zábavy za méně úsilí.

Jízda po zadním kole

Toto je spíše okrajová záležitost, na kole by se mělo především jezdit, parádičky jsou pro zábavu. K image technických disciplín ale pro mnoho lidí jistě neodmyslitelně patří. Zatímco standardní jízda po zadním kole vsedě a se šlapáním je snadná, jde jen o zvyk, jízda po zadním vstoje bez šlapání je větší oříšek. 

Náročný terén - hájemství 26“ navždy?

Naše poznatky jsou jednoznačné. Větší rozměr kol na menší citelně ztrácí v obratnosti a snadnosti manévrování – a to jsou z pohledu tohoto stylu ježdění zásadní parametry.

Jak dalece je ale toto zjištění zásadní pro běžného bikera? Kolika lidí se týkají fourcrossové závody, sjezdy nebo dirty? Ale jděme ještě kousek dále – kolik bikerů, kteří se věnují ježdění, jež nazývají technické, se opravdu dostane na limity, na něž jsme cílili my? Pro koho bude opravdu zásadní překážkou, že se kolo hůře skládá do ostrých klopenek, když samo správné projetí zatáčky není úplně lehké zvládnout?

Pohled iDNES.cz

Test je opravdový průlom a jsem moc rád, že někdo něco takového udělal. Už mi skoro začínalo být těch 26" líto.

K tomu ale jen drobná poznámka. Protože jsem Scott Spark 29er sám testoval  (viz Velký test iDNES.cz 29" celoodpružených kol) vím, že tohle kolo je jak dělané na rychlejší rovnější tratě a těžký terén mu tolik nevoní. Jsem přesvědčen, že například se Specialized Epic Comp 29er či ještě více s Trek (Collection Gary Fisher) Hi-Fi 29er by pocity z 29" i v extrémních podmínkách byly o chlup lepší. (ptp)

Devětadvacítka je v řadě "typů" ježdění parádní a řadu situací jezdci velice ulehčuje. Když jsme vyrazili na 40kilometrový okruh, který byl tvořen vesměs úzkými pěšinami, místy hladkými, místy kořenitými, nenarazil jsem na jediný důvod zapomenout na 29“ a nechtít je. Naopak – průchodnost kola, stabilita, schopnost šplhat do kopců, to vše je jednodušší, plynulejší. A stejně tak i běžné sjezdy. Prostě na místech, kde se nevyskytuje příliš extra technických úseků, bych si dokázal 29palcové kolo představit lépe než 26“ a lidem bych ho i doporučil.

Pokud ale přijdou na řadu terény opravdu technického rázu, jako je klikatý sjezd, skoky, klopenky či něco podobného, nedám nadále dopustit na šestadvacítku. Menší kolo je hravější a v tomto případě ovladatelnější. Pro většinu běžným způsobem jezdících cyklistů je ale 29“ jednoznačně praktická volba.

Kompletní test je v posledním čísle časopisu Velo a na www.iVelo.cz.

Autor:
Témata: Církev

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  19.5 21:39

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Život v nejvýše položeném městě světa: Lidé se tu mění v trosky, pokud přežijí

16. května 2024

Premium Extrémní podnebí, zdevastované životní prostředí, katastrofální hygienické a pracovní podmínky....

Voda se ohřívá, davy ještě nedorazily. Prověřené tipy na moře před sezonou

18. května 2024

Kdo si chce užít pár dní v teple u moře dřív, než do dovolenkových lokalit dorazí tisíce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Polské Maledivy přitahují nadšené turisty jako magnet

15. května 2024

Necelých třicet kilometrů jízdy z Katowic se nachází zajímavá turistická lokalita, kterou...

Klid a pohodová atmosféra. Švédskou riviéru zdobí dlouhé písečné pláže

20. května 2024

Seriál Švédské pobřeží Severního moře je výstavní část této skandinávské země. Sem Seveřané jezdili na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  19.5 21:39

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

Muzea vonící párou: Seznamte se s železničními dějinami Ostravska

19. května 2024

Patnáctý díl seriálu Muzea vonící párou nás zavede na nádraží Ostrava střed. Ve dvou patrech...

byt s terasou
byt s terasou

Velvarská, Horoměřice, okres Praha-západ
7 450 000 Kč

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...