Javorníky se táhnou v délce zhruba 60 km od Čadce po Lyský průsmyk u Horního Lidče. Typický je dlouhý, přímý hřeben bez výrazných vrcholů a sedel, z něhož vybíhají dlouhé rozsochy a doliny do údolí Váhu. Na naše území zasahují Javorníky jen malou částí, která patří pod CHKO Beskydy.
Moravské rekreační středisko na Slovensku
Východiskem do nejzajímavějších partií Javorníků jsou Velké Karlovice v údolí Vsetínské Bečvy. Karlovice vznikly až počátkem 18. století a patří k našim nejmladším obcím. Zároveň je to velmi rozlehlá vesnice, tvořená mnoha odlehlými osadami v údolích i na kopcích.
Z místní části Podťaté na konci stejnojmenného údolí stoupá horská silnička a také modrá turistická značka do rekreační lokality Kasárna. Jméno lokality souvisí s ubikacemi vojáků, kteří zde roku 1833 bránili šíření epidemie asijské cholery z Uher na Moravu.
Těsně před vyústěním silnice z lesa mezi chaty překřížíte česko-slovenskou hranici, která v těchto místech prochází poněkud nelogicky. Místo toho, aby kopírovala rozvodní horský hřbet, vede rovnoběžně pod ním v lese. Tuto hraniční linii stanovila dohoda v roce 1734, která byla výsledkem 200 let trvajících sporů o moravsko-uherskou hranici.
Ke krátké změně došlo v době Slovenského štátu v letech 1939–45, kdy se hraniční patníky stěhovaly nahoru na hřeben. Po válce se však hranice opět vrátila dolů na původní místo.
V dobách socialismu se Kasárna nerušeně rozrůstaly až do okamžiku rozdělení česko-slovenské federace roku 1993. Do té doby výhodná poloha na slovenském území mimo CHKO Beskydy se stala přes noc velmi nevýhodnou, převážně moravští chataři přišli nejenom o přístupovou cestu, ale taky o návštěvníky.
Česká strana se po roce 1993 snažila problém Kasáren vyřešit a usilovala o posunutí státní hranice na rozvodní hřeben, avšak narazila na nezájem slovenské strany, která navíc podnikala kroky vedoucí ke znemožnění dohody, např. vybudování vlastní silnice, prodej pozemků pod chatami. Dnes se zdá, že léta trvající majetkové spory jsou již vyřešeny, zátarasy na přístupové cestě z Podťatého zmizely a Kasárna opět fungují tak jako dříve pro převážně moravskou klientelu.
Zarůstající hřebenovka
Kasárna jsou východiskem na Velký Javorník (1071 m), nejvyšší vrchol pohoří. Jedna cesta vede po lesní cestě severním úbočím hory do sedla Gežov, druhá hřebenem přes sedlo Butorky, přičemž obě měří zhruba 3 km.
Vrchol Velkého Javorníku, ozdobený slovenským dvojramenným křížem, poskytoval kdysi téměř kruhový rozhled. Poutavé byly především zimní pohledy na Malou Fatru a Tatry. Vzhledem ke vzrostlému lesu se dnes musí člověk spokojit pouze se severozápadním obzorem s popředím malebných, navzájem se překrývajících vršků hlavního hřebene Javorníků.
Kouzelné je to tady hlavně na podzim, kdy se převažující listnaté lesy obléknou do zlatých barev. Typické jsou zakrslé, pokroucené formy buků, které se ponejvíce zachovaly v malém jedlobukovém pralese na severním úbočí Velkého Javorníku.
Hřebenová trasa z Velkého Javorníku na Malý Javorník patří k nejkrásnějším horským túrám na moravsko-slovenském pomezí. Cestička se vine po mírně zvlněném hřbetu, který sloužil v minulosti jako pastviny a dnes je rájem borůvkářů.
Terén je směrem doprava, tedy na Moravu, neustále otevřený a poskytuje nerušený výhled na celou východomoravskou horskou oblast od Hostýna po Těšínské Beskydy. Bohužel, každým rokem je patrnější, že neudržované bezlesé plochy postupně zarůstají smrkovým náletem a zmenšují se. Například Malý Javorník, před 20 lety ještě z poloviny holý, dnes pohlcuje zcela les.
Podobně je tomu i na vrchu Ztracenec (1055 m) s betonovým památníkem připomínající padlé vojáky při osvobozování Velkých Karlovic. Zde však problém vyřešila stavba dřevěné rozhledny a vykácení pruhu lesa. Rozhledna na Ztracenci tak představuje vlastně jediné místo, odkud je vidět alespoň částečně směrem na Slovensko.
Sestup do civilizace
Putování po hřebeni Javorníků směrem od Kasáren se obvykle končí u turistické chaty Portáš nebo Kohútka, odkud vedou sestupové trasy do údolí Vranča k autobusu do Nového Hrozenkova. Vzhledem k tomu, že úsek mezi Malým Javorníkem a Portášem již není téměř ničím zajímavý, jde se totiž v celé délce lesem, zkuste zvolit k sestupu do civilizace odbočku v sedle Bukovina pod Ztracencem, která představuje podstatně kvalitnější turistický zážitek.
Zelené a později žluté značky vás odtud povedou bočními hřebínky přes rozhledový vrch Javorníček po loukách kolem roztroušených samot až k vlakové zastávce ve Velkých Karlovicích.
Dáte-li však přednost delšímu putování s možností posezení na Portáši či Kohútce, pak se nabízí ještě jedna zajímavá sestupová trasa po modré do Huslenek. Odbočuje z kóty Krkostená na hlavním hřebeni, zhruba 4 km za Kohútkou.
Nebezpečná hranice
Pohyb po hřebeni Javorníků nebyl v minulosti tak bezproblémový jako dnes. Až do vytyčení hranice roku 1734 se tu odehrávaly časté potyčky, kradl se tu dobytek, občas byli i mrtví. Později se tu rozmohlo pašeráctví, kdy přes hory přecházeli tajně "švercové" a v nůších na zádech přenášeli z Uher na Moravu tabák.
Hranici hlídali "portáši" nebo též "obrajti", kteří pocházeli zpravidla ze stejných vesnic jako pašeráci a místní zbojníci. Velmi rizikovou se stala zdejší hranice v období druhé světové války, což připomínají dosud zachovalé patníky Slovenského štátu.
V září 1944 se tudy probíjela ze Slovenska na Moravu partyzánská brigáda Jana Žižky a v údolí Podťaté svedla s německými jednotkami největší bitvu v českých zemích v době druhé světové války.
může se hoditAktuální situace na hřebeni Hřebenovka Javorníků Jak se dostat do Velkých Karlovic Javorníky na kole Ke sjezdu do údolí je dobré využít asfaltovou silničku z Kohútky do údolí Vranča. Vhodné terény pro cykloturistiku představují také lesní cesty nad údolím Podťaté a v okolí Kasáren, z nichž mnohé jsou vedeny jako značené cyklotrasy. Zdroj: Mapy © PLANstudio |