Bernina, švýcarský železniční klenot ze seznamu UNESCO

  10:45
Za hodinu sklouznete od ledovců k palmám. Ani nepotřebujete letadlo, tak rychle to jde po kolejích. Úzkokolejka přes průsmyk Bernina na východě Švýcarska je natolik velkolepým společným dílem přírody a železničních inženýrů, že se v roce 2008 dostala na seznam UNESCO.
Švýcarsko, Bernina expres

Švýcarsko, Bernina expres | foto: Petr Čermák, MF DNES

Z Churu (584 metrů nad mořem) vyšplháte bez jediného metru zubačky až do průsmyku Bernina (2253 metrů nad mořem). A vzápětí vás čeká prudký sešup se sklonem trati až 7 %, a přece opět bez kousku zubačky, do italského Tirana, ležícího jen 429 metrů nad mořem. Za hodinu od ledovců v okolí průsmyku Bernina až k palmám na švýcarsko-italském pomezí.

Nenápadný start a stavební divy

Start v Churu je docela obyčejný, ale tím se nedejte oklamat. Širokým údolím Rýna sviští vlak až do Reichenau-Tamins, na soutok dvou pramenů evropského veletoku. Jakmile Bernina expres překoná po dlouhém ocelovém viaduktu spojení Předního a Zadního Rýna, projede sídlem populární švýcarské minerálky Rhäzüns a uhání ke "střediskové" obci Thusis. Těsně za ní začíná velkolepé divadlo v režii alpské přírody a stavitelů drah.

Koleje nejprve překročí Zadní Rýn, opustí jej a dál už sledují zpěněný tok říčky Albula v úzké soutěsce, plné bočních vodopádů.

Švýcarsko, Bernina expres

Král mostů

To už se blíží král mostů. Za Tiefencastelem si připravte fotoaparáty a možná i lokty, až spatříte šest oblouků kamenného zázraku: Landwasser viaduktu. Trať se po něm stáčí 65 metrů nad údolím celkem ostře doprava rovnou do tunelu v kolmé skalní stěně.

Pokud tudy pojedete lokálkou, minete tohle místo nejspíš v klidu, zato na palubě vyhlídkových vlaků (projíždí tudy kromě Bernina expresu též Ledovcový expres) se připravte, že většina pasažérů jako na povel vyskočí a začne se tlačit k oknům vpravo ve směru jízdy ve snaze ulovit co nejlepší záběr. S fotoaparátem musíte být nejen dostatečně neústupní, ale navíc ještě rychlí. Vlak zde nezpomaluje a most měří na délku jen 130 metrů...

Bernina expres

Nezapomenutelné stoupání do Predy

Swiss Pass

Na celou švýcarskou síť veřejné dopravy slouží turistům lístek zvaný Swiss Pass. Koupíte ho i ve vybraných cestovkách v Česku (ČD travel, Čedok, Firotour, Swiss travel) v několika variantách platnosti: 4 dny, 8 dnů, 15 dnů, 22 dnů a 1 měsíc (více na www.MojeSvycarsko.com).

Následuje stanice Filisur, z níž se trať začíná zvedat prudce vzhůru směrem k tunelu Albula. Ve stanici Bergün si všimněte, že koleje se lomí do svahu na obou jejích koncích - dobře je to vidět i na stojícím vlaku. Právě v této vsi, plné malovaných kamenných domů a kašen, začíná královský úsek nejen Bernina expresu, ale bez nadsázky jedna z vůbec nejkrásnějších železničních štrek světa: stoupání do Predy.

Během čtvrt hodiny se bez použití zubačky na trati dlouhé 12,6 kilometru dostanete o 416 metrů výš díky pěti spirálovým tunelům (z nichž dva jsou vyrubány ve skále hned nad sebou s rozestupem sotva 50 metrů), dvěma rovným tunelům, devíti viaduktům a dvěma galeriím.

Koleje se tu v úzkém alpském údolí všelijak kroutí s jediným cílem: udržet sklon trati do 3,5 %. Dosahují proto mezi Bergünem a Predou dvojnásobné délky oproti horské silnici a dravé říčce v údolí, jež vlak ve svahu mnohokrát křižuje.

Dílo lze přes léto zblízka obdivovat při dvouhodinové túře po "vlakologické" naučné stezce, která je mezi Bergünem a Predou dobře značena a na níž kromě vyhlídek na všechny ty obdivuhodné viadukty najdete i řadu tabulí s fotografiemi, nákresy a německy psanými informacemi o výstavbě trati. V zimě si na albulské silnici uzavřené pro auta zase skvěle zasáňkujete.

Švýcarsko, Bernina expres

Vítejte v Zemi slunce

Železniční tratě v UNESCO

Rakouský Semmering
Indický Darjeeling
Bernina expres

Bezprostředně za stanicí Preda se vlak ponoří do tunelu Albula. A jestliže na severní straně bývá často oblačno či deštivo, před jižním portálem cestovatele zpravidla přivítá Země slunce: Engadin.

Bernina expres na cestě z Churu objede zkratkou Svatý Mořic a zamíří rovnou do Pontresiny, k úpatí vrcholové etapy. Tato stanice je bránou do světa ledovců. Ten první spatříte už po 10 minutách: hned za stanicí Morteratsch.

Jakmile koleje překročí ledovcovou říčku, trať začíná prudce stoupat nejprve lesem a pak podél silnice k průsmyku Bernina, přičemž v zatáčkách se otvírají parádní výhledy na ledovec Morteratsch. Tu nejúchvatnější vyhlídku si nenechte ujít po pravé straně ve směru jízdy v pravotočivé zákrutě zvané Montebello, necelý kilometr nad nádražím Morteratsch. Je to dráždivý pohled, a tak se opět připravte na tlačenici u oken vestoje.

Švýcarsko, Bernina expres

Stanice ve výšce 2253 m n. m.

Po chvíli uvidíte po pravé straně dvě jezera rozdílné barvy (nejprve temně modravé malinké Lej Nair, vzápětí daleko větší a od vody z tajících ledovců mléčně zelené Lago Bianco). Blíží se vrchol celého výletu: stanice Ospizio Bernina ve výšce 2253 metrů nad mořem. Kamenné nádražíčko s bufetem, nad ním u silnice v průsmyku penzion a naproti nad jezerem dva jazyky ledovce.

Další mohutný kus ledu uvidíte "za rohem": během 10 minut sjede Bernina expres do zastávky Alp Grüm, z jejíž terasy se za příznivého počasí otevírá báječná vyhlídka na ledovec Palü. Zapamatujte si ten pohled dobře, už za hodinu - věřte nebo ne - budete pod palmami. Z Alp Grümu koleje prudce klesají (sklon trati je tu až 7 %!) za pomoci řady galerií, viaduktů a nekonečných zatáček o tisíc metrů níž k Poschiavu. Tuto stanici dělí od Alp Grümu vzdušnou čarou sice jen 5 km, ale po kolejích kvůli obrovskému výškovému rozdílu ujedete 20 km.

Za Poschiavem drsnou alpskou krajinu střídá pohodová atmosféra italského venkova. Třebaže jste stále ve Švýcarsku, vlak se rychle blíží k italským hranicím. Koleje po rychlém sestupu z hor teď vedou dílem po ulicích, dílem po silnicích, až se dostanou k poslednímu prudkému klesání: kruhovému viaduktu u Brusia. S jeho pomocí vlak opíše úhel 360 stupňů a naposledy donutí cestující sborově povstat a hromadně fotit.

To už zbývá posledních 6 kilometrů do cíle v Tiranu, 429 metrů nad mořem. Ze Švýcarska do Itálie projedete tabákovými políčky, vinicemi, okolo palem, úzkými uličkami cílového městečka a nakonec i napříč náměstím před zdejším kostelem.

Kniha

Tento text je ukázkou z unikátního železničního průvodce Švýcarskem, zemí mistrů Evropy v jízdě vlakem. Originální bedekr, který právě vychází v Kartografii Praha, sepsal na základě osobních zkušeností z desítek pracovních i soukromých cest po Švýcarsku editor MF DNES Petr Čermák.

Na 96 stranách najdete detailní popisy deseti vybraných tras, mapu Švýcarského dopravního systému i víc než 150 fotografií. Součástí každé kapitoly jsou tipy na zajímavá místa i výhodné ubytování v okolí dané trati, popis vlaků na trase a jejich ceník i návod, kdy vyrazit na cestu. Knihu lze koupit ve většině knihkupectví, za zvýhodněnou cenu ji lze objednat též na www.mojesvycarsko.com. V sobotu v 15 hodin proběhne její křest na veletrhu Svět knihy u stánku Kartografie.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  3.5 12:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Už toho máme dost! Jak se populární destinace perou s přemírou turistů

1. května 2024

Velké pokuty za prkotiny, deklasování turistů na chodící peněženky, vytváření organizovaného...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rekordní jeskyně světa. V unikátním žebříčku je zastoupené i Česko

2. května 2024

Po celém světě bychom napočítali více než 1 200 veřejnosti přístupných jeskyní, které ročně...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Očima šotouše: vyberte nejkrásnější fotografii Karkulky nebo Rosničky

3. května 2024  14:33

Dubnové kolo naší fotografické soutěže Očima šotouše pro všechny milovníky železnice jsme tentokrát...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  3.5 12:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Český výletník: Když sochy hrají golf. Zkuste si netradiční stezku v Praze

3. května 2024

Golfové hřiště v Praze-Hostivaři je zároveň originální sochařskou galerií a jednou měsíčně nabízí...

Luxusní pláže i panenská příroda. Co a kdy objevovat na italské Sardinii

2. května 2024

Premium Evropský Karibik. To označení si italský ostrov plně zaslouží. Najdete tu identicky průzračné moře...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...