13 tipů, jak správně obout kolo

Stále více Čechů tráví volný čas jízdou na kole v přírodě. Výrobci zákazníkům vycházejí vstříc a vyrábějí pro ně kola, která jsou na rovné asfaltky i do terénu. K příjemnému zážitku z cesty nestačí jen dobré brzdy a lehký rám, ale také správný plášť kola. Do čeho kolo "obout"?

Plášť kola | foto: Profimedia.cz

1. Pláště na jednotlivých kolech se liší svou šíří

Většina kol bicyklů prodávaných v českých obchodech má průměr 26 nebo 28 palců. Ale liší se od sebe i šířkou pláště. U silničních kol jsou užší, protože mají usnadnit jízdu po asfaltovém povrchu. U trekkingových kol si už můžete při nákupu stroje vybrat mezi širšími a užšími. "I když to lidé nevědí, jsou trekkingová kola určena hlavně na asfalt,“ říká Jiří Fiala z cyklistického obchodu Krab Cycles. Horská kola používají nejširší pláště vhodné do přírodního terénu.

Při nákupu nového pláště je třeba dát si pozor, každý se totiž nemusí hodit na ráfek, který máte na svém kole. "Dát vše dohromady je opravdová alchymie," zdůraznil odborník na kola Josef Tetek.

2. Dezén na plášti si vybírejte podle terénu

V obchodech si dnes můžete vybrat z takřka neomezeného množství vzorků na pláštích. Kdo chce dosáhnout velké rychlosti, nasadí si na kolo úzké hladké pneumatiky bez dezénu, vhodné na asfalt. Ale jsou méně pohodlné než ty širší a na blátě kloužou.

Pro jízdu na silnicích i v terénu jsou vhodné "univerzální" pláště. Jde o středně široký obal se sbíhavým dezénem. Vzorky by na sebe měly navazovat tak, aby nekladly velký odpor při jízdě po asfaltu. A po stranách by měly mít výstupky, aby zabraly i v terénu. Na kamenech, kořenech nebo v mokru by však tento vzorek neuspěl.

Plášť kola

3. Horská kola se nehodí na asfalt

Klasické pláště horských kol do terénu vypadají odlišně. Na jejich povrchu jsou umístěny velké "špunty", které se nacházejí dál od sebe, aby zabraly při jízdě v blátě i písku a současně se nezachytávalo bahno ve vzorku.

Velké dezény horských kol se nehodí na asfalt. Dělají velký hluk a jsou mnohem pomalejší než silniční kola. "Na silničním kole je to cyklistika, ale na horském je to pachtění,“ traduje se mezi jezdci na silničních kolech.

4. Univerzální plášť do všech terénů neexistuje

Každý plášť je vhodný do jiného terénu. Pokud chcete "univerzální“ plášť, půjde vždy o kompromis a ze všech svých nároků budete muset trochu ubrat. Je to stejné jako s lyžemi, některé jsou vhodné na slalom a jiné na sjezd.

5. Pláště s kevlarovou patkou sníží hmotnost

Kdo nechce zatěžovat kolo přílišnou vahou, kupuje si pláště s kevlarovou patkou neboli výztuží. Na rozdíl od plášťů s drátěnou patkou lépe odolají proražení a snadněji se vozí na kole. S nadsázkou řečeno – dají se sbalit do kapsy.

6. Drátěná patka je levnější

Pláště s drátěnou patkou se dají pořídit už za sto padesát korun, ale jsou i dražší. U kevlarových je třeba sáhnout do kapsy trochu hlouběji. Nejlevnější stojí okolo pěti set korun. "Když chcete opravdu supertřídu, stojí vás to stejně jako zimní obutí na auto,“ vysvětluje Jiří Fiala. Připlácí se tu za každý snížený miligram váhy.

8. Pojistka proti píchnutí, pláště bez duší

Pod ochranným pláštěm se obvykle nachází duše. Neplatí to však pokaždé. Hlavně mezi cyklistickými závodníky jsou stále populárnější pláště bez duší. Je u nich totiž menší riziko, že je propíchnete. U nich se totiž nemůže duše zachytit mezi pláštěm a ráfkem. Vyžadují nákup speciálních ráfků. Dohromady s nimi váží kolo víc než s tradičními kevlarovými plášti i s ráfky.

"Je to jediná těžká věc, kterou jsou závodní cyklisti ochotni dát na kolo, protože výrazně snižuje možnost defektu, hlavně v maratonových závodech," říká Jiří Fiala.

9. Větší hustota vláken v plášti = těžší plášť

Při nákupu pláště by se neměla přehlédnout ani další důležitá hodnota. Hustota vláken pláště, tzv. TPI. Obecně platí, že čím je číslo vyšší, tím odolnější je plášť proti proražení a terénním nerovnostem. Pevnější směs zvyšuje celkovou hmotnost kola o dekagramy. I proto více vláken nemusí nutně znamenat vyšší cenu. V současné cyklistice se totiž oceňuje hlavně lehkost. Ultradrahé pláště mívají obvykle hodnotu TPI nižší.

10. Kdy měnit plášť na kole?

Záleží na odvaze každého cyklisty. Úplně sjetý vzorek totiž výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že dojde k pádu, hlavně pak během jízdy v terénu. Mezi jednotlivými výrobky jsou značné rozdíly. Rovněž u produktů téže firmy se může kvalita plášťů lišit, pokud jsou vyrobeny v jiných závodech. "Když přijdete o dvacet procent dezénu, ztratíte osmdesát procent vlastností pláště," varuje Jiří Fiala. "Sjetý plášť poznáte podle toho, že se vám kolo chová na silnici hůř než před měsícem," dodal.

"Když zbude příležitostnému cyklistovi jezdícímu po asfaltu jen milimetr vzorku, je třeba plášť vyměnit," upřesňuje Josef Tetek.

11. Jak se ochránit před píchnutím

I mezi dušemi, které se skrývají pod plášti bicyklů, se dá vybrat z různých značek. Obecně platí, že standardní duše prodávané v cyklistických obchodech mají přibližně stejnou kvalitu. I zde se dá připlatit za lepší vlastnosti. Dnes už totiž existují "chytré“ duše.
Hlavní je však mít správně nahuštěno. Podhuštěné kolo znamená větší riziko píchnutí.

12. Vždy s sebou vozte náhradní duši

Pro případ poškození si s sebou berte náhradní duši nebo záplaty.

A jak vyměníte píchnutou duši? Zatlačíte ventilek dovnitř ráfku, abyste vypustili všechen vzduch. Poté odšroubujete pojistnou matku ventilku a přetáhnete plášť přes okraj ráfku. Vyjmete ventilek z ráfku a pak i prasklou duši. Častou příčinou defektu může být ostrý konec drátu. Ten upilujte a obvod ráfku potáhněte ochrannou páskou. Novou, částečně nafouklou duši vložte do ráfku a přetáhněte přes ni plášť.

popisek ČTĚTE
Naučte se vyměnit duši za 5 minut. Stojí to 4 Kč.

13. Galuskové ventilky se dají lehce zlomit

Na kola se vyrábějí tři druhy ventilků. Klasické dunlop ventilky, které se masově používaly v minulosti; autoventilky a galuskové ventilky. Na silničních bicyklech se většinou používají galuskové ventilky. Nepříliš šikovný cyklista může mít problém. Při nafukování se totiž nesmí příliš hýbat s pumpičkou, jinak hrozí, že se ventilek ulomí. U autoventilku nebo dunlop ventilku podobné nebezpečí nehrozí, ale jejich nevýhodou zase je, že jsou o něco těžší.

O nákup pumpičky se nemusíte bát. Prodávají se buď se dvěma vývody, nebo s otočnou gumičkou v hlavičce, která se přizpůsobí ventilku.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.3 14:07

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Vstup zakázán! Ostrovu Morgan vládnou tisícovky pokusných makaků

25. března 2024

Mohutné duby porostlé chomáči lišejníků, husté křoviny a šest úzkých písečných pláží. Morgan Island...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte země světa podle jediné fotografie?

22. března 2024

Existují místa, která jsou tak výjimečná, že se dají zařadit pouze do jedné konkrétní země. Poznáte...

Nejpomalejší rychlík světa. Ledovcový Express nabízí úchvatnou jízdu

25. března 2024

Tentokrát jsme se za švýcarskými panoramaty vydali s vlaky Rhétských drah, tedy typicky červenými...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na palubě české La Grace: Vlny tu kradou jídlo a medúzy ucpávají kohoutky

26. března 2024

Dnes brzy ráno odstartoval ve Francii největší námořní festival ve Středozemním moři. Letos má i...

OBRAZEM: Nejdivnější armáda světa. Tisíce mužů chrání posmrtný klid císaře

29. března 2024

Až osm tisíc bojovníků bylo zrozeno z hlíny, podobně jako golem, aby chránili posmrtný klid jednoho...

Český výletník: Říkali mi, že v Kolíně nic není. Tak jsem tam vyrazil

29. března 2024

Všichni si myslí, že ho znají, protože přes něj jezdí každý někam vlakem. Ale doopravdy ho zná...

Děravé království v údolí Loiry. Nejen zámky, ohromí skalními domy i koktejly

28. března 2024

Premium V některých se pěstují houby, v jiných zpracovávají jablka, v dalších farmáři chovají bource...

Sedadlo v třinácté řadě v letadlech nehledejte. Chybí tu i další čísla

28. března 2024

Třináctka má v Evropě pověst smolného čísla. Pokud se vám ale podařilo zasednout v letadle na...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...