Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


10 nejkrásnějších výletů vlakem po Česku

  14:55aktualizováno  17:12
Cestování železnicí se stalo v západní Evropě módou už před několika lety. Tento trend pomalu přichází i do Čech. Zvlášť ve světle nového bodového systému si jistě mnozí říkají, že by bylo skoro lepší auto vůbec nemít, nebo ho aspoň občas nechat v garáži. Kam vyrazit vlakem? Jaké jsou nejkrásnější trasy u nás?

Změny k lepšímu

Moderních klimatizovaných vlaků u nás jezdí stále ještě žalostně málo, přičemž zhusta se s nimi lze svézt pouze do ciziny. Přesto už se objevují první vlaštovky: vedle zpočátku vysmívaného, ale čím dál vyhledávanějšího pendolina také úplně nové dvoupatrové "pantografy" čili příměstské vlaky hromadné dopravy.

Personál, ten jako by dráhy obměnily kompletně. A pozor - zásadně k lepšímu! Pokud přesednete po letech z auta do vlaku, nestačíte se divit, jak jsou čeští průvodčí najednou usměvaví, nažehlení a obvykle ochotní vyhledat vám jízdní řád ve svém kapesním počítači (ano, něco na ten způsob i se zabudovanou tiskárnou jízdenek skutečně teď často nosí s sebou místo kleštiček na lístky!).

Dráhy se poslední dobou po vzoru těch zahraničních pustily také do "podnikání" v cestovním ruchu. A tak na mnoha českých stanicích najdete například půjčovny jízdních kol s přijatelnými cenami, obvykle od 100 do 200 korun za den, přičemž železniční bicykl vám svezou vlakem zdarma a vrátit jej můžete bez příplatku v kterékoli jiné drážní půjčovně v daném kraji.

Bez diplomu z matematiky na jízdence neušetříte...

Jistě, cestování dráhou má stále určité nevýhody. Zaprvé: nejste úplnými pány svého času. Zadruhé: ani český vlak přes neskutečně hustou železniční síť nedojede úplně všude a systém návazné dopravy do míst bez kolejí má k dokonalosti pořádně daleko. Zatřetí: abyste cestovali za nejlevnější možné jízdné, k tomu se hodí vysokoškolský diplom z matematiky. Systém slev na dráze je tak komplikovaný, že se v něm občas ztrácejí i sami nádražáci.

Ale jak hlásala před časem jedna drážní reklama: železnice, to je svého druhu poezie. A tak, pokud by vám přes všechny výhody nebyla dost dobrá ta česká, zkuste to jinde. Třeba ve Švýcarsku, které se pyšní titulem mistrů Evropy v cestování vlakem. Je to díky průměrným 40 jízdám na osobu ročně. Na světě jsou na tom lépe jen Japonci s 55 cestami, zatímco Češi jedou vlakem průměrně 18krát za rok. Přidáte se?

Deset nejlepších výletů vlakem po Česku

Jaké slevy a výhodné letní nabídky nabízejí České dráhy? Kompletní přehled najdete ZDE.

Zajímavé informace pro milovníky vlaků najdete na webech:
www.zelpage.cz
www.cztrain.com

Pendolinem na sever Moravy

Takhle vypadá železnice 21. století! Na západ od našich hranic celkem obvyklý standard, u nás převratná novinka, kterou stojí za to vyzkoušet. Už proto, že dostat se po zemi z Prahy do Ostravy za 3,5 hodiny jinak než tímhle vlakem je zázrak, navíc velmi riskantní.

Jistě, ke koukání z okna to moc není: co je blízko trati, mihne se tak rychle, že to ani nepostřehnete (třeba cedule nádraží, kterými projíždíte), a to, co je od kolejí kousek dál, si nemůžete prohlížet o moc déle. Ti, kdo se rádi občas vykloní z okna, aby ucítili vítr ve tváři, musí na svou libůstku zapomenout. V pendolinu otevírat okna nejde. Je klimatizované, i teď v parných dnech je v něm chládek. Nabízejí tu lehké občerstvení až k vašemu sedadlu (v 1. třídě v ceně jízdného), ale můžete posedět i v jídelním voze.



Zdroj: MAFA

Z Prahy přes Říp až do Hřenska

Z Prahy do Berlína lze vlakem dojet zhruba za 4,5 hodiny. Je však škoda profičet zmíněnou štrekou podél Vltavy a posléze Labe tak rychle. Lákadel se tu nabízí rovnou na několik dní. Vyjedete-li z Prahy, zastavte se na zámku v Nelahozevsi, kde najdete rodný dům a muzeum Antonína Dvořáka.

Před Roudnicí nad Labem se před vámi rozprostře pohled na horu Říp, symbol české historie. Vystoupit na ni jako praotec Čech můžete rovnou z Roudnice, respektive z nedalekých Krabčic. Nádherné jsou scenerie Porty Bohemiky neboli České brány, kaňonovitého údolí Labe. Nenechte si ujít pohled z hradu Střekov, dominanty Ústí nad Labem. Z Českého středohoří se dostanete až k monumentálním Labským pískovcům mezi Děčínem a Hřenskem.

V nejníže položené obci republiky můžete vyrazit na Pravčickou bránu.



Zdroj: Miloš Stloukal, www.zelpage.cz

Jihočeské električky

Jeden z nejúchvatnějších úseků železnice v Česku měří pouhých 22 kilometrů. Na téhle štrece se elektrický vláček courá celých 45 minut, takže cestou máte spoustu času užít si okolní krajinu.

Z Rybníka, ležícího na trati z Českých Budějovic do Horního Dvořiště na rakouské hranici, se vagóny lokálky šourají kolem Rožmberka přes Vyšší Brod a Loučovice až k lipenské přehradě. Vodáci tuhle trať s neobvyklými vyhlídkami na horní tok Vltavy dobře znají. Nápadně shodně pomalá elektrická dráha jezdí v jižních Čechách ještě z Tábora do Bechyně. O ní se traduje výstižný vtip: Volá strojvůdce z okna jedoucího vlaku na babku houbařku: Babičko, nastupte si!

A stará paní jen mávne rukou: Děkuju panáčku, půjdu po svých. Já dneska spěchám.



Zdroj: Václav Růžek, www.zelpage.cz

Z Harrachova až do Drážďan

Nejromantičtější trat Libereckého kraje vede z Harrachova přes Kořenov do Tanvaldu. Je nejstrmější tratí v Česku. Z Tanvaldu lze pokračovat nejpohodlnější "lokálkou" Českých drah. Moderní "motorové pendolino" německých drah sem zajíždí dvakrát denně a čtyřikrát denně nabízí přímý spoj mezi Libercem a Drážďany. Pro lidi zvyklé na cestování českým "motorákem" je jízda tichým vlakem velmi příjemným zážitkem.

A svezení lze pořídit nečekaně lacino: o víkendu může na jízdenku Sone+ za 160 korun dojet do Drážďan až 5 lidí (dva dospělí a tři děti).



Zdroj: Pavel Šturm, www.zelpage.cz

Osoblažská úzkokolejka

Chcete zažít romantiku při supění malé parní lokomotivy z minulého století a poznat trochu drsnou poetiku chudého, ale průmyslem zcela nezatíženého Osoblažská?

Pak nasedněte v Třemešné na Bruntálsku na vlak, který má i pivní vagón s dlouhým barovým pultem. Zrekonstruovaná parní lokomotiva zvaná Resita vozí návštěvníky do kdysi sudetského kraje čtyř zapadlých zámků či rozvalin kostela v lese. Ujet pár desítek kilometrů zabere tři hodiny.

TIP NA KRÁSNÝ VÝLET NA OSOBLAŽSKO - ČTĚTE ZDE



Do srdce Šumavy

Tuhle trasu nesmí vynechat žádný milovník přírody. Nasedněte v Českých Budějovicích do motoráčku, který jede směrem na památkami nabitý Český Krumlov, dále přes boletické vojenské Újezdy a Černou v Pošumaví podél lipenské přehrady na Černý kříž.

Okolí téhle opuštěné stanice skrývá nádherná místa, jako je rezervace Mrtvý luh či horní toky Studené i Teplé Vltavy. Z Černého kříže vede navíc podél Studené Vltavy šumavskými hvozdy odbočka trati do léta zakázané stanice Nové údolí na německé hranici.

Z nedalekých Volar pak lze třeba ještě pokračovat "horskou" dráhou přes nejvyšší české nádraží Kubovu Huť (995 m n.m.) do Vimperka.



Zdroj: www.cztrain.com

Posázavský pacifik

Kultovní trampská trasa vede z nádraží Praha-Braník podél Vltavy do Davle, kde odbočuje k Sázavě. Tady začíná nejkrásnější úsek, přesněji řečeno, kdysi musel být nejkrásnější. Dnes je násep vysoko nad řekou divoce obrostlý vegetací, a tak se vám jen v záblescích otevře výhled hluboko dolů na sázavské peřeje.

Pokud vystoupíte v Petrově nebo třeba Kamenném Přívoze, je to kousek k trampským osadám s chatami na kůlech nad řekou vyzdobeným americkými vlajkami a vybaveným nohejbalovými hřišti. Hra se tady někde zrodila.

Okolo Sázavy lze odtud pokračovat ještě mnohem dál: přes Týnec, Čerčany, Rataje, Český Šternberk, Kácov, Zruč a Ledeč až do Světlé. Odtud už míří rychlíky na Brno malebným údolím řeky Svratky i na Prahu s lákavou zastávkou v památné Kutné Hoře.



Zdroj: Miroslav Kočovský, www.zelpage.cz

Podél Berounky na Karlštejn

Dojíždíte-li vlakem do práce směrem od Berouna do Prahy, zřejmě by vás nenapadla pro víkendový výlet všednější trasa. A přece je pro turisty traf vinoucí se podél Berounky a pod majestátním Karlštejnem magnetem. Hluboký kaňon Českého krasu, ubíhající za okny, je prostě nádherný.

A jen kousek od trati se nabízí nekonečno lákadel. Už jen všechny ty hospůdky v Srbsku, Karlštejně, Svatém Janu pod Skalou i jinde stojí za návštěvu, stejně jako "poutní místa" Malá či Velká Amerika. O Karlštejnu nemluvě.

A ve skalách nad řekou se skrývá železniční rarita: parta nadšenců tu jako atrakci pro děti i dospělé provozuje důlní úzkokolejku v místě zvaném Solvayovy lomy. Můžete se vydat i dál. Z Berouna na Rakovník křivoklátskými lesy ke stejnojmennému hradu a třeba až do Luzné, kde sídlí železniční muzeum.



Zdroj: www.zelpage.cz

Úzkokolejkou po Jindřichohradecku

Chcete se vrátit proti proudu času? Pak se vydejte do Jindřichova Hradce a nechte se svézt po jedné ze dvou úzkokolejných tratí v okolí města, ať už motoráčky vyrobenými před více než 50 lety, či historickými vozy taženými parní lokomotivou z roku 1907.

První trasa vede romantickou krajinou České Kanady do příhraniční Nové Bystřice. Zajímavým zastavením je stanice Kaproun, která prý vznikla v místě, kde byl z vlaku vyhozen legendární Jára Cimrman cestující načerno. Druhá trat vás zavede skrz kopcovitou krajinu plnou lesů do malé obce Obrataň, 20 kilometrů od Tábora. Železniční historie se vás dotkne i při kontrole jízdenek: průvodčí místo lístku tištěného na počítači kleštěmi proštípne starou dobrou lepenkovou jízdenku.



Zdroj: Jan Kužílek, www.cztrain.com

Semmeringem ze Smíchova

Hádanka pro obyvatele pražského sídliště Řepy: Víte, že na konečné stanici zdejších tramvají máte železniční stanici? A že sem lze dojet "z Prahy"?

Takřka zapomenutá je jedna z nejkrásnějších tratí v Česku, přezdívaná Pražský Semmering. Jen žalostně málo vlaků za den vyjíždí z takzvaného severního nástupiště stanice Praha-Smíchov po vysokánských obloukových viaduktech na okraji Prokopského údolí pod barrandovským sídlištěm, dále přes ošuntělou zastávku Žvahov s kolejištěm zarostlým stromy a vzápětí vzhůru po úbočí Dívčích hradů s překrásným panoramatem Prahy dole pod tratí. A dál přes Jinonice a Cibulku do Zličína, což je zmíněné řepské nádražíčko.



Zdroj: Jaroslav Charvát, www.zelpage.cz

 

Na trati z Harrachova

Z Prahy přes Říp až do Hřenska

Jihočeské električky

Úzkokolejkou po Jindřichohradecku

Podél Berounky na Karlštejn

Osoblažská úzkokolejka

Osoblažská úzkokolejka

Pendolinem na sever Moravy

Posázavský pacifik

Z Prahy přes Říp až do Hřenska

Semmeringem ze Smíchova

Z Harrachova až do Drážďan - viadukt na Smržovce

Do srdce Šumavy

Viadukt na Smržovce

Autoři:




Nejčtenější

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Další z rubriky

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Chalupská slať. V okolí jednoho z nejznámějších míst Šumavy se převaděči často...
Výlet za Králem Šumavy. Projděte si trasu slavného převaděče

Lesem, přes potoky i močály vodil Král Šumavy lidi z Československa do Německa, ještě než se spustila železná opona. Vydejte se s námi po stopách této...  celý článek

Bludiště vysekaná v kukuřičných lánech jsou novou turistickou atrakcí, zvláště...
Kukuřičná bludiště získávají popularitu, v Česku jich jsou desítky

Bludiště vysekaná v kukuřičných lánech jsou novou turistickou atrakcí, zvláště pro rodiny s dětmi. Vznikla na více místech v Česku, na jižní Moravě letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.